مفهوم حقیقت و زیبایی عرفان و ظهور آن در معماری دوران اسلامی
الموضوعات : عرفان اسلامی
1 - استادیار گروه ادیان و عرفان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
الکلمات المفتاحية: حقیقت, زیبایی, معماری دوران اسلامی, هنر, جهانبینی اسلامی,
ملخص المقالة :
مساله زیبایی در نهاد همه انسانها به ودیعه نهاده شده است، بنابراین تشخیص زیبایی و رفتن به دنبال زیبایی ریشه در روح ما دارد، و در حقیقت انسان نیاز دارد که در ارتباط با زیبایی باشد. بنابراین بدون زیبایی روح در تاریکی و خشونت ماده و در سیطره کمیتها باقی میماند، کار زیبایی با انسان در حقیقت جلب نظر اوست در جهت گسیختن از کمیات و پرداختن به کیفیات تا حیات او طراوت و معنا پیدا کند. و در واقع رابطهای که بین حقیقت و معنا با زیبایی وجود دارد از این جهت تبیین میگردد که زیبایی نمودی است از کمال و یا حقیقت. در مقاله حاضر سعی شده است از روش تحلیلی و توصیفی و مطالعات کتابخانهای به تعریف حقیقت و زیبایی و ارتباط بین این دو از دیدگاه اندیشمندان اسلامی پرداخته شود و در نهایت نمود این مفاهیم و در واقع تجلی محتوا و حقیقت در کالبد معماری دوران اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. با دقت در یک اثر زیبا علاوه بر این که حس زیبایی جویی انسان اشباع میشود به دریافت کمال نیز نائل میگردد. که این امر در معماری دوران اسلامی با وجود گذشت سالیان دراز از خلق آنها به دلیل پیوند عمیق هنرمند با معانی و حقایق ازلی مشهود است. بنابراین هر قدر رابطه بین سه مفهوم (حقیقت، زیبایی و هنر)، بیشتر و عمیقتر باشد درک بهتر و مفیدتری از زیبایی و کمال به وجود میآید و انسان هنر مفید و انسانی را زیبا تلقی خواهد کرد و همچنین توانایی در خلق آثاری زیبا و کمالگرا و در بردارنده حقیقت مطلق را خواهد داشت.