تحلیل عرفانی کشف و شهود در فلسفه سهروردی
الموضوعات : عرفان اسلامیناصر کاظم خانلو 1 , علی آزادی 2
1 - استادیار دانشگاه پیام نور
2 - کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: کشف و شهود, حکمت اشراق, فلسفه, عرفان, سهروردی,
ملخص المقالة :
فلسفه اسلامی پیش از سهروردی نمایندگان بزرگی مانند فارابی و ابنسینا داشت ولی با انتقادات بزرگانی همچون غزالی و فخر رازی روبه زوال و افول گذاشته بود که با ظهور حکمت اشراق جان تازهای گرفت. سهروردی با وارد کردن کشف و شهود به وادی حکمت اسلامی و ناکافی دانستن استدلال و برهان عقلی و با بهرهگیری از حکمای ایران باستان و حکمای الهی یونان، فلسفه را به عرفان نزدیک کرد و موسس مکتبی فلسفی شد که سیر حکمت در جهان اسلام را تحت تاثیر جدی خود قرار داد به طوری که حکمت متعالیه تلفیق حکمت مشاء و حکمت اشراق میباشد. در این مقاله سعی شده است ضمن معرفی اجمالی جریانهای فکری زمان سهروردی، جایگاه کشف و شهود در میان عرفا و فلاسفة قبل از سهروردی بررسی شده و ضمن تعریف کشف و شهود، با تحقیق دربارة مبادی و سرچشمههای فلسفة اشراق جایگاه کشف و شهود در آنها تبیین شود و همچنین در ادامه مقام کشف و شهود در روش فلسفی حکمت اشراق بررسی میگردد.