توحید در قرآن و عرفان(رشد اخلاقی)«مطالعه موردی: توحید در ستایش»
الموضوعات : عرفان اسلامیعلیرضا کاوند 1 , مسعود مرادی 2 , جواد نصیری 3
1 - استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،قم، ایران.
2 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان.ایران.
3 - دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،قم،ایران.نویسنده مسئول:
uuu35000@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: قرآن, عرفان, توحید, moral development, mysticism, توحید در ستایش رشد اخلاقی, : monotheism in praise,
ملخص المقالة :
ستایش یا معادل عربی آن، حمد به معنای پسندیدن صفتی زیبا یا فعلی نیکو و واکنش فطری در برابر آن است، قرآن مجید در آیه 36 سوره جاثیه، ستایش را تنها متعلق به خدا دانسته و برای اثبات آن، برهان هایی اقامه می کند، مفسران گوناگون براساس منابع تفسیری، هریک استدلال آیه را به گونه ای تقریرکرده اند؛ برخی براساس معنایی که برای واژه ربّ، که در آیه مذکور است، برگزیده اند و بعضی با توجه به سیاق آیات پیشین سوره. بررسی تطبیقی این دیدگاه ها در این مقاله نشان می دهد که مفهوم واژه حمد به تدریج از ستایشِ نعمت به ستایش زیبایی تغییرکرده است، همچنین شباهت های متعدد میان مفاتیح الغیب و الجامع البیان، احتمال تأثیر جدی فخر رازی از طبری را تقویت می کند، روش آلوسی در استفاده از سیاق برای اثبات توحید در ستایش و تأثیر آن در تفاسیر بعدی نیز حائز اهمیت است. غایت عرفان اسلامی توحید است (مشاهدۀ یگانگی خدا) بهطوری که وجود مطلق است و هیچ چیز غیر از او و تجلیاتش، وجود ندارد که لازمۀ این مشاهده، فنا دیدن همه چیز در حق تعالی است.نقش توحید در رشد اخلاقی چنان سازنده است که از انسان با انگیزه هایش، که خود منشأ بسیاری از ناهنجاری های اخلاقی است، انسان کامل خالی از رذایل اخلاقی و آراسته به فضایل اخلاقی می سازد و تمام ابعاد وجودی انسان، اعم از مادی و معنوی را در جهت کمال مطلق و بی نهایت و جاودانه قرارمی دهد.
_||_