پیامدها و فرجام قدرت نامطلوب در سیمای عرفانی آیات سوره قصص
الموضوعات : عرفان اسلامیمنظر نریمانی زاده 1 , یداله ملکی 2 , علی اکبر محمدی گراشی 3
1 - دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.
2 - استادیارگروه علوم قرآن و حدیث، واحدخرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران. نویسنده مسئول:
yadollahmaleki@yahoo.com
3 - استادیار گروه الهیات، دانشگاه شهید محلاتی، قم، ایران.
الکلمات المفتاحية: عرفان, mysticism, قدرت طلبی, سوره قصص, Seeking power, Al-Qasas Sura,
ملخص المقالة :
تأثیر قدرت مطلوب و نامطلوب در پیشرفت و یا عقب ماندگی انسان در جهات معنوى و مادى بر هیچ کس پوشیده نیست. چرا که قدرت مطلوب همانگونه که کمال انسان را به عنوان موجودی مختار در مسیر الی الله تسری میبخشد و زمینه الهی شدن روح او را میسور کرده و به او وجه ای عارفانه میبخشد به همان میزان قدرت نامطلوب بُعد عرفانی انسان را ستانده و او را از فیض خدایی شدن محروم کرده و باعث فقدان روح خدایی در وی میگردد.در این راستا برخی از آیات قرآن کریم که به آثار و تبعات قدرت نامطلوب می پردازد آیات 4 تا 6 از سوره قصص است. بر اساس این آیات، فرعون بر روی زمین در پی برتری جویی و تضعیف دیگران بود و به هر طریقی به دنبال عملی کردن این هدف بود. بر همین اساس او را نماد قدرت نامطلوب و از مفسدین معرفی می کند. این نوشتار که با روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته؛ به بیان پیامدهای قدرت نامطلوب و استکباری و سرانجام آنها بر اساس این آیات پرداخته است. قرآن کریم مشکل اصلی و اساسی قدرت فرعون را تکبّر و برتری جویی او و فساد بر روی زمین معرفی می کند. برخی از سیاست های برتری جویانه و استکباری فرعون که امروزه نیز دستاویز حکومت های استکباری است عبارتند از: ایجاد فاصله طبقاتی، تفرقهاندازی برای بقای حکومت، استضعاف، استخفاف و تحقیر مردم.
_||_