مقایسه انسان کامل از دیدگاه امام خمینی و شاه نعمتالله ولی
الموضوعات : عرفان اسلامیداریوش زاهدی مقدم 1 , علیرضا فهیم 2 , محسن فهیم 3 , خلیل بهرامی قصرچمی 4
1 - دانشجوی دکترای گروه الهیات، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 - استادیار گروه الهیات، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد ایران. *نویسنده مسئول:
fahim@sku.ac.ir
3 - استادیار گروه الهیات، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
4 - استادیار گروه الهیات، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
الکلمات المفتاحية: انسان کامل, کون جامع, perfect man, حقیقت محمدیه, خلافت الهی, واسطه فیض, comprehensive Being, Truth of Muhammad, divine caliphate, mediator of grace,
ملخص المقالة :
در تعالیم دینی ما شناخت انسان از خود، پرفایده ترین شناخت ها تلقی می شود.این است که انسانشناسی یکی از مهمترین دانشهای الهی و بشری که در حوزه معارف بشری و دینی تأثیر به سزایی دارد ،از اهمیت خاصی برخوردار است.انسانشناسی دارای انواع فلسفی، دینی، علمی، عرفانی و اخلاقی است . انسانشناسی عرفانی کسب شناخت درمورد حقیقت انسان از طریق تجربههای درونی است که در آن از راه شهود و علم حضوری به مطالعه و بحث و بررسی در مورد انسان پرداخته میشود. انسان کامل از مباحث مهم انسانشناسی است که موردتوجه عرفا و اندیشمندان بزرگ اسلامی و بعضاً غیراسلامی قرارگرفته است و منظور از آن،انسانی است که جامع اسماء و صفات خداوند است. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی از منابع کتابخانه ای واسنادی ، بررسی تطبیقی آراء امام خمینی و شاه نعمت الله ولی در مورد انسان کامل را به کاوش نشسته است و قصددارد مولفه های مختلف انسان کامل از دیدگاه امام خمینی و شاه نعمت الله ولی، مقایسه و بررسی شود . یافته ها حاکی از آن است که این دو اندیشمند با استفاده از آیات قرآن، روایات وتحلیل های عرفانی معتقدند که تمام کمالات هنگامی که از خداوند به عالم هستی افاضه می شوند، لزوماً از طریق واسطه هایی صورت می گیرد که دارای مرتبه وجودی برتری نسبت به سایرین هستند.
_||_