ارزیابی اثرات شاخص های گردشگری فرهنگی در توسعه صنعت گردشگری (مطالعه موردی؛ شهر اصفهان)
الموضوعات :
سید علی موسوی
1
,
حسن بیک محمدی
2
,
حسین صرامی
3
1 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان، ایران
2 - دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 - دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
تاريخ الإرسال : 16 الخميس , رجب, 1443
تاريخ التأكيد : 26 الأربعاء , رمضان, 1443
تاريخ الإصدار : 24 السبت , ذو الحجة, 1443
الکلمات المفتاحية:
توسعه گردشگری,
آزمون,
گردشگران,
شهر اصفهان,
گردشگری فرهنگی,
ملخص المقالة :
شهر اصفهان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی؛ قدمت تاریخی؛ جاذبه های متنوع گردشکری هموراه مورد توجه سیاحان و گردشگران است. این شهر پیوسته بعنوان یکی از قطب های بزرگ گردشگری ایران؛ با داشته های فراوان تاریخی؛ فرهنگی؛ اجتماعی؛ هنری؛ صنایع دستی؛ طبیعی و ... میزبان خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی بوده است؛ ولی بعلت ضعف مدیریت و برنامه ریزی؛ عدم امکانات مرتبط با صنعت گردشگری خلاق فرهنگی متأسفانه تاکنون نتوانسته است آنگونه که شایسته است؛ از نظر جذب جهانگردان و کسب درامد ارزی موفق باشد. هدف این پژوهش تحلیل ارزیابی شاخص های گردشگری فرهنگی در توسعه گردشگری اصفهان است. نوع تحقیق با توجه به هدف کاربردی- توسعه ای و از نظر ماهیت و روش توصیفی؛ تحلیلی و پیمایشی است. اطلاعات و داده های مورد نیاز تحقیق با استفاده از روش های اسنادی و میدانی جمع آوری شده است. جامعه آماری شامل گردشگران شهر اصفهان است شامل دو گروه خُبرگان و جهانگردان بوده؛ خُبرگان بعلت تعداد کم همه شمارش شدهاند؛ اما تعداد نمونه گردشگران؛ با استفاده از فرمول کوکران؛ تعداد و حجم نمونه افراد مورد مطالعه برابر با 384 نفر تعیین گردیده است؛ بمنظور تجزیه و تحلیل تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS ، Arcgis و همچنین تحلیل ساختاری بهره گرفته است. نتایج این پژوهش نشان می دهد به ترتیب شاخص های فرهنگی؛ هنری؛ اجتماعی و زیستی در جذب گردشگران فرهنگی از اهمیت بیشتری برخوردار است و اولویت برنامه ریزی توسعه گردشگری شهری بایست بر این اساس آنها صورت گیرد و پتانسیل های بالایی برای توسعه گردشگری فرهنگی دارد.
المصادر:
Aksit Asik, Nuran (2014): Creative Tourism, The Journal of International Social Research,7(31),55-73
Babaee Rashan,Hemmati & Bijan Abbasi(2013): Creative Tourism Entrepreneurship In Rasht,Advances In Environmental Biology,7(8), 1995-0756
Bahari, Mehrdard, (2012), from myth to history, Cheshmeh Publishing, first edition, Tehran.
Beik Mohammadi, Hassan (2007): Isfahan and Tourism, Isfahan Municipality Cultural and Recreational Organization Publications, First Edition, Isfahan.
Cecchini, Simone and Talat Shaha (2016). Information and Communication Technology as a Tool for Empowerment, World Bank Empowerment Source Book: Tools and Practice.
Chuck Wye Gay (2003): Tourism in a Comprehensive Perspective, translated by Dr. Ali Parsaian and Seyed Mohammad Arabi, third edition, Tehran Cultural Research Office.
Farmanbar, Air and Hamid Haj Seyed Javadi and Homayoun Yazdan Pena, (2008), Evaluation of Isfahan e-Municipality, Quarterly Journal of Urban Management, 22 (4), 77-84.
Gharkhloo, Mehdi, 2007, Geography of Tourism and Leisure Planning, Jihad Daneshgahi Publishing Organization, First Edition, Tehran.
Hafeznia, Mohammad Reza (2002): An Introduction to the Research Method in Humanities, Samat Publications, Tehran.
Hanger, J. David Hanker and Thomas Whelan (2002): Fundamentals of Strategic Management, translated by Seyed Mohammad Arabi and Davood Izadi, Cultural Research Office Publications; Tehran.
Heidari, Gholam Hossein, (2012), Culture of Creativity and Cultural Creativity, Innovation and Creativity in the Humanities, First Year, Second Issue, Tehran.
Holden, M. 2006, “Wellness Tourism: Market Analysis of A Special Health Tourism Segment and Implications for the Hotel Industry”, Journal of Vacation Marketing,7(1) 15-35.
Jomehpour, Mahmoud and Ali Namandeh, 2012, Strategic evaluation of ecotourism capabilities and tourism capacity of Marnjab desert of Kashan, Journal of Rural Research and Planning, 1 (1), 77-45.
Kazemi, Ali (2010): Designing a model for evaluating Internet marketing strategies to attract foreign tourists; Case study of Isfahan province; PhD thesis; University of Isfahan, Isfahan.
Moazeni; Kimia (2007): Criteria and indicators of sustainable urban tourism; Municipalities Monthly; 78 (7); 25-30.
Movahed, Ali, 2002, Study and analysis of spatial model of urban tourism Case study of Isfahan, PhD thesis, Tarbiat Modares University, Tehran.
Oliver Frey (2009) creativity of places as a re source for cultural tourism, Enhancing the city .urban and landscape perspectives, 6(3),21-33.
Papli Yazdi, Mohammad Hossein and Mehdi Saghaei (2006): Tourism (Nature and Concepts), Ministry of Culture and Islamic Guidance Publications, First Edition, Tehran.
Rabbani, Rasoul, 2006, Urban Sociology, University of Isfahan Press and Samat Organization, First Edition, Isfahan.
Ramesht, Mohammad Hossein (2005): Plan to create favorable conditions for cultural tourism in Isfahan, a collection of selected articles of the Isfahan seminar and Iran tourism attractions, Public Relations Publications of the General Directorate of Islamic Culture and Guidance, Isfahan, first edition, Isfahan.
-Richard ,Greg(2010) Creative tourism: Development,trends and opportunities ,Tilburg university
Shafaqi, Sirus, 2000, Isfahan identity, tourism and its handicrafts, Proceedings of the National Conference on handicrafts and its relationship with the tourism industry. University of Isfahan, Isfahan.
Shafi'i Motahar, Seyyed Alireza, (2002), Cultural Self-belief, Imam Asr Publishing, first edition, Qom.
Shahabian, Pouyan (2011): A study of the role and effects of urban tourism in the sustainable development of the city; Emphasizing the perception of residents, Armanshahr Magazine, 7 (1), 25-40.
Taghvaei, Massoud and Mahmoud Akbari (2009): An Introduction to Urban Tourism Planning and Management, Payam Alavi Publications, First Edition, Isfahan.
Zargham, Hamid (2013): Strategies for Tourism Development in the Islamic Republic of Iran, Proceedings of the First Conference on Tourism and Iran, Volume One, Kish.
http//isfahan.irib.irhttp
http://isfahan.irib.ir
_||_