طراحی یک مدل استوار برای برنامه مسیریابی و جداول زمانبندی حرکت قطارها (مطالعه موردی: شبکه ریلی متروی تهران)
الموضوعات : مجله فناوری اطلاعات در طراحی مهندسیداود جعفری 1 , مهران خلج 2 , پژمان صالحی 3
1 - دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پرند
2 - مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
3 - دانشجوی دکتری مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
الکلمات المفتاحية: مسیریابی, متروی تهران, استواری, جداول زمانبندی حرکت قطارها,
ملخص المقالة :
در این مطالعه یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح مختلط برای تدوین جداول زمانبندی بهمنظور تعیین زمانهای تلفشده در گرههای شبکه برای هر قطار فعال در مسیر تخصیص یافته است. همچنین در این مدل تعدادی از گرههای خطوط ریلی که توسط مدل مسیریابی به دست آمده است، بهعنوان رزرو در نظر گرفته شده است. رویکرد مورداستفاده در تحقیق حاضر برخلاف سایر رهیافتهای پیشنهادی در مطالعات پیشین، قبل از طراحی و ایجاد جداول زمانبندی بر بخش زیرساخت شبکه مترو متمرکز نموده است. خروجیهای این مدل در ایستگاه متروی صادقیه (تهران) بهعنوان نمونه آزمایشی اجرا و نتایج آن از طریق شبیهسازی مورد صحت آزمایی قرار گرفت. یافتههای پیادهسازی مدل نشان میدهد که برنامه مسیریابی و طراحی جداول زمانبندی حرکت قطارها تا ۱۱ % در مقایسه با سایر برنامههای زمانبندی پیشنهادی در مطالعات قبلی بهتر است. همچنین خروجی های مدل از طرحهای معمول مسیریابی که توسط بخش برنامهریزی ترافیک متروی تهران بهصورت اسمی و مکتوب تدوینشده تا حدود ۲ % بهبودیافته است.