بازنمایی زنان در فیلمهای آپارتاید: مطالعه ی موردی دو فیلم وینی ماندلا و سارافین
الموضوعات :محمدباقر قهرمانی 1 , محمدجواد بختیاری 2
1 - دانشگاه تهران، گروه هنرهای نمایشی و موسیقی، تهران، ایران.
2 - دانشگاه تهران، مطالعات آمریکای شمالی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: فیلم وینی ماندلا و سارافینا, بازنمایی زنان, فیلمهای آپارتاید,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، بررسی بازنمایی نقش زنان در فیلم های مربوط به آپارتاید آفریقای جنوبی می باشد. این مقاله، از میان فیلم های ساخته شده درباره ی آپارتاید به عنوان جامعه هدف، بازنمایی زنان در دو فیلم وینی ماندلا و سارافینا را که بر اساس روش نمونه گیری هدفمند، انتخاب شده اند، مورد مطالعه قرار می دهد. مقاله حاضر به شیوه ی تحلیلی – توصیفی، به چگونگی بازنمایی زنان در دو فیلم مذکور پرداخته و جایگاه زنان در این فیلم ها را بررسی می نماید. در این پژوهش، از روش مطالعه و تحلیل فیلم برای بررسی و تفسیر داده ها استفاده شده است. در نتایج پژوهش نیز مشخص شد که بازنمایی زنان در این فیلم ها، شخصیت هایی پویا، مهربان، باهوش، سخت کوش و دارای روحیات بزرگ است. آن ها اگرچه ممکن است مرز زنانگی را شکسته و وارد حیطه های مردان شوند و بخواهند نقوش مردانه بازی کرده و به هر نوعی وارد دنیای ناشناخته مردانه شوند، بااین حال بعد زنانه ی شاندرنهایت آنهارا عقب می کشد و آنهاهمچنان با آرامش و آینده نگری زنانهاوضاع را کنترل می کنند.
- آقاحسینی، علیرضا. (1387). آپارتاید: ظهور و سقوط. فصلنامه تاریخ روابط خارجی، ۴(۳۵)، ۱۲۹-۱۵۱.
- پایگاه اینترنتی فرارو. (1397). زندگی و زمانه همسر مبارز نلسون ماندلا، https://fararu.com/fa/news/354412/
- سریعالقلم، محمود، بخشی، احمد، سجادپور، سیدکاظم. (1385). تبدیل ژئوپلیتیک جنگ به ژئوپلیتیک صلح (بررسی موردی: تأثیر سیاست خارجی آفریقای جنوبی بر امنیت منطقهای در دوران آپارتاید و پس از آن). فصلنامه بینالمللی ژئوپلیتیک، ۲(۵-۶)، ۲۷-۵۵.
- کولایی، الهه. (۱۳۸۵). نقش زنان در ترویج فرهنگ صلح در جهان. مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، 73(1)، 237-256.
- محمدپور، احمد، ملکصادقی، مریم، علیزاده، مهدی. (1391). مطالعهی نشانهشناختی بازنمایی زن در فیلمهای سینمای ایران (مطالعهی موری: فیلمهای سگکشی، چهارشنبه سوری و کافه ترانزیت). فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگ و ارتباطات، 8(29)، ۴۱-۷۰.
- میرطاهر، سیدرضا، بختیاری، محمدجواد. (1395). خشونت پلیس در جامعه آمریکا با تمرکز بر اقلیتها. فصلنامه پژوهشنامه رسانه بینالملل، 1(1)، 143-166.
- Andersen, P. D. (2014). The Hollywood Beach Party Genre and the Exotification of Youthful White Masculinity in Early 1960s America. Men and Masculinities, 18(5): 1-25.
- Bakhtiari, M. J., Hossein Nia Salimi, F. (2014). Evolutionof the female roles in the US (Case study: The Hollywood movies in thelate 1970s and early 1980s). International Journal of Women’s Research, 3(2):, 185-203.
- Beckman, K. (2003). Vanishing Women: Magic, Film and Feminism. Durham: Duke University Press.
- Conway, D. (2007). The Masculine State in Crisis: State Response to War Resistance in Apartheid South Africa. Journal of Men and Masculinities, 10(4): 422-439.
- De Pater, I., Judge, T. & Scott, B. (2014). Age, Gender, and Compensation: A Study of Hollywood Movie Stars. Journal of Management Inquiry, 23(4):, 407-420.
- Dean, D., & Jones, C. (2003). If Women Actors Were Working. Media, Culture & Society, 25(4):, 527–541.
- Dozier, D., & Lauzen, M. (1999). The Role of Women on Screen and behind the Scenes in the Television and Film Industries: Review of a Program of Research. Journal of Communication Inquiry, 23(4):, 355-373.
- Greenwood, D., Pietromonaco, P., & Long, C. (2008). Young women's attachment style and interpersonal engagement with female TV stars. Journal of Social and Personal Relationships, 25(3), 387–407.
- Hall, S. (1997). Representation, Meaning and Language In, S. Hall etal., Representation and signifying practices. London: Sage.
- Healy-Clancy, M. (2014), History, Iconicity, and Love a review of Mandela: Long Walk to Freedom and Winnie Mandela, Transition, 116, 148-166.
- Johnston, C. (1973). Notes on Women’s Cinema. London: Society for Education in Film and Television.
- Maingard, J. (1994). New South African Cinema: Mapantsula and Sarafina, In Screen, 35(3): 235-243.
- Marks, S. (1994). Divided Sisterhood: Race, Class and Gender in South Africa, Houndmills and London:, Macmillan.
- McNair, B. (2002). Book Review: Feminist Hollywood: from Born in Flames to Point Break, Fantasy Girls. Media Culture Society, 24(1), 139-141.
- Mdege, N. (2017). Heroines, Victims and Survivors: Female Minors as Active Agents in Films about African Colonial and Postcolonial Conflicts, PhD thesis at University of Cape Town.
- Pravadelli, V. (2015). Classic Hollywood, Lifestyles and Film Styles of American Cinema, 1930-1960. Illinois: University of Illinois Press.
- Roodt, D. (1992). Sarafina, United States and South Africa: Hollywood Pictures and Miramax Films.
- Roodt, D. (2011). Winnie Mandela, South Africa and Canada: Image Entertainment.
- Rooyen, J. (2007). An Analysis of the Representation of Winnie Madikizela-Mandela in Antjie Krog’s Country of My Skull and Njabulo Ndebele’s The Cry of Winnie Mandela, A Master of Arts Thesis at the Nelson Mandela Metropolitan University.
- Shefer, T. (2010). Narrating gender and sex in and through apartheid divides., South Afric Journal of Psychology, 40(4):382-395.
- Stenheimer, K. (2008). Hollywood: Doesn't Threaten Family Values. Contexts, 7(4): 44–48.
- Sullivan, L. (2010). Through her eyes: relational references in black women’s narratives of Apartheid racism., South African Journal of Psychology, 40(4):414-431.
- Totman, S. (2009). How Hollywood Projects Foreign Policy, New York: Palgrave Macmillan.
_||_