کارآمدی برنامه آموزش تربیت جنسی بر دانش جنسی و هویت جنسی دانش آموزان دختر
الموضوعات :
برزو امیرپور
1
,
مرضیه مشعل پورفرد
2
,
فریبا ادیب
3
1 - استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 - کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش تربیت جنسی, دانش جنسی, هویت جنسی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تعیین کارآمدی برنامه آموزش تربیت جنسی بر دانش جنسی و هویت جنسی دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر اندیمشک بود. جامعهآماری کلیه دانشآموزان دوره متوسطه اول بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحلهای، 60 دانشآموز دختر انتخاب (دو کلاس) و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (30 نفر) و گواه (30نفر) جایگزین شدند. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه هویت نقش جنسیتی در فرهنگهای مختلف شرتزر و همکاران(2008)، مقیاس دانش و نگرش جنسی فرجنیا و همکاران (1393) بود. آزمودنیهای گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای، برنامه آموزشی تربیتجنسی را دریافت کردند و گروه کنترل تحت هیچ مداخلهای قرارنگرفت. دادهها با استفاده از تحلیلکواریانس چندمتغیره و یکراهه انجامگرفت. نتایج حاکی از افزایش معنیدار میانگین آگاهیجنسی و هویتجنسی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پسآزمون بود (p≤0.001). براین اساس برنامه آموزش تربیتجنسی بر دانشجنسی و هویتجنسی دانشآموزان دختر کارآمد بوده است.
Allen, B., Timmer, S. G., & Urquiza, A. J. (2016). Parent–Child Interaction Therapy for sexual concerns of maltreated children: A preliminary investigation. Child Abuse & Neglect, 56(1), 80-88. DOI: 10.1016/j.chiabu.2016.04.008
Amini, M., Tamnai Far, M. R., & Pashaei, R. (2018). Examining the necessity of existence and paying attention to sex education in the secondary school curriculum from the point of view of teachers and students. Scientific Research Journal of the Iranian Curriculum Studies Association, 1(1), 170-202. [Persian] URL: https://faculty.kashanu.ac.ir/amini/en/.
Deborah, T. E., & Karlaprieto, K. B. (2021). The perception of parents of high school students about adolescent sexual and reproductive needs in Nigeria: A qualitative study practice. Public Health in Practice, 2(1), 1-7. DOI: 10.1016/j.puhip.2021.100080
Farajnia, S., Hosseinian, S., Shahidi, Sh., & Sadeghi, M. (2013). Preparing and evaluating the psychometric properties of the sexual performance scale. Practical advice, 1(7), 85-102. [Persian] DOI: 10.22055/JAC.2014.12563
Fayaz, E., & Khazri, F. (2015). Investigating the identity of Iranian Muslim women from among gender concepts. Anthropological researches of Iran, 1(5), 93-106. [Persian] DOI: 10.22059/IJAR.2015.58752
Gholipoor, S., & Valadinia, Z. (2021). Lived Experience of Transsexual People in Kermanshah. Journal of Social Problems of Iran, 12(1), 45-65. [Persian] DOI: 10.22059/ijsp.2021.84966
Robinson. K, H., Elizabeth Smith. E., Davies. C. (2017). Responsibilities, tensions and ways forward: parents’ perspectives on children’s sexuality education. Sex Educ, 17(3), 333–47. Doi:10.1080/14681811.2017.13019
Hall, K. S., Moreau, C., & Trussell, J. (2012). Associations between sexual and reproductive health communication and health service use among U.S. adolescent women. Perspectives on Sexual & Reproductive Health, 44(1), 6-12. DOI: 10.1363/4400612
Harden, K. P. (2014). A sex-positive framework for research on adolescent sexuality. Perspectives on Psychological Science, 9(5), 455-469. DOI: 10.1177/1745691614535934
Hosseini Rostamie, S. K. (2019). Sexual and emotional education. Tehran: Naghme No Andish Publications. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/11614849//
Josephs, L. (2015). How children learn about sex: A cross-species and cross-cultural analysis. Archives of sexual behavior, 44(4), 1059-1069. URL: https://psycnet.apa.org/record/2015-07681-001
Keshavarz, M., & Zarei, O. (2017). Teaching sex education and gender identity to children and teenagers. The sixth national conference of modern studies and research in the field of educational sciences, Psychology and Counseling in Iran, Tehran. [Persian] URL: https://civilica.com/doc/854285/
Lyu, J., Shen., & Hesketh, T. (2020). Sexual knowledge, attitudes and behaviors among undergraduate students in China-Implications for Sex Education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17, 1-16. DOI: 10.3390/ijerph17186716
Mohammad Karimi, A., & Mirshujaei, Z. (2021). The effectiveness of sex education education on the knowledge, attitude and performance of parents. New developments in psychology, educational sciences and education, 4)39(, 249-238. [Persian] URL: http://ensani.ir/fa/article/467589/
Ngabaza, S., & Shefer, T. (2019). Sexuality education in South African schools: Deconstructing the dominant response to young people’s sexualities in contemporaryschooling contexts. Sex Education, 19(4), 422-435. DOI: 10.1080/14681811.2019.1602033
Pop, M., & Rusu, A. (2015). The role of parents in shaping and improving the sexual health of children – Lines of developing parental sexuality education programmes. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 209(C), 395-401. DOI:10.1016/j.sbspro.2015.11.210
Quinn, D. A., & Lewin, A. (2019). Family religiosity, parental monitoring, and emerging adults’ sexual behavior. Religions, 10(2), 114-118. DOI: 10.3390/rel10020114
Rashid, K., & Hosseins Asl Mozarlo, M. (2018). Studying the effect of sex education on increasing parents' sexual knowledge and their sense of sufficiency. Journal of education and evaluation of educational sciences, 10(37),153-143. [Persian] URL: https://www.sid.ir/paper/183627/en
Schertzer, S., Laufer, D., Silvera, D., & McBride, J. B. A. (2008). Cross-cultural validation of a gender role identity scale in marketing. International Marketing Review, 25(3), 312-323. DOI: 10.1108/02651330810877234
Siva, V. K., Queen. N. G., Shiny. C., & Jain. T. (2021). Knowledge, attitude and perception of sex education among school going adolescents in urban area of Chennai, Tamil Nadu. Journal of Family Medicine and Primary Care, 10(1), 259-264. DOI: 10.4103/jfmpc.jfmpc_1650_20
Sommart, J., & Sota, C. (2013). The effectiveness of a school-based sexual health education program for junior high school students in Khon Kaen, Thailand. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 91(1), 208-214. DOI:10.1016/j.sbspro.2013.08.419
Tarafder, T. (2014). Reproductive health beliefs and their consequences, a case study on rural indigenous women in Bangladesh. Australasian Journal of Regional Studies, 2(20), 351-374. URL: https://search.informit.org/doi/abs/10.3316/ielapa.496149942297957
Yazdani, S., & Sohrabi Shaghati, N. (2018). The effect of sex education on the sexual identity of children aged 7 to 11 in Shiraz city. Practical consultation, 8(2), 108-98. [Persian] DOI: 10.22055/JAC.2019.27863.1643
_||_