پیامدهای اسلام هراسی برای زنان مسلمان بریتانیا بر اساس نظریه هراس اخلاقی
الموضوعات :علی صباغیان 1 , محمدصادق کوشکی 2 , حمزه صفوی 3 , علی محمد خاکسار 4
1 - دانشگاه تهران، گروه مطالعات منطقهای، تهران، ایران.
2 - دانشگاه تهران، گروه مطالعات منطقهای، تهران، ایران.
3 - دانشگاه تهران، گروه مطالعات منطقهای، تهران، ایران.
4 - دانشگاه تهران، گروه مطالعات منطقهای، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: اسلام هراسی, زنان مسلمان, نظریه هراس اخلاقی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی پیامدهای اسلام هراسی برای زنان مسلمان بریتانیا بر اساس نظریه هراس اخلاقی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه زنان مسلمان بریتانیا و نمونه مورد بررسی زنان مهاجرمسلمان بود. طرح پژوهش توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از روش کتابخانهای (فیش برداری) اطلاعات مربوط به مفاهیم اساسی اسلام هراسی، اسلام ستیزی و دشمنی با اسلام بر اساس نظریه هراس اخلاقی مشخص، جمع آوری و تحلیل شد. نتایج نشان داد که، تحول اسلام هراسی به اسلامستیزی که درواقع نتیجه مباحث فرهنگی و هویتی بر اساس نظریه هراس اخلاقی بود. و بیشترین واکنشهای خشونتآمیز علیه مسلمانان در بریتانیا، در مورد زنان محجبه و مسلمان رخ میدهد که از روبنده و چادر استفاده میکنند. این نشانهها درواقع شاخصه قطعی مسلمان بودن در بریتانیا و حتی سراسر اروپاست. زنان مسلمان تقربیا نقشی در اقدامات تروریستی و افراطی مسلمانان تندرو در اروپا و تحول اسلام هراسی به اسلام ستیزی در ادامه آن را نداشتهاند و در هیچ کدام از این اقدامات سهیم نبودهاند. اگرچه زنان مسلمان دارای نقشی مهم در افزایش جمعیت مسلمانان دارند اما حوادث خشونتآمیزی که گهگاه توسط مسلمانان در اروپا و بهطور مشخصتر در بریتانیا انجام شده توسط مردان مسلمان بوده و زنان مسلمان دخالتی در آن نداشتهاند. هم چنین در بحران مالی که از عوامل تحول اسلام هراسی به اسلامستیزی است و با افزایش مهاجران در اروپا رابطه مستقیم دارد. مردان هم مانند زنان مسلمان بهطور تقریباً یکسان نقش دارند اما واکنش غیرمسلمانان به این موضوع، بیشتر به زنان محجبه آسیب زده است.
Ajili, H., & Ghasemi, R. A. (2015). The role of the US and British think tanks in promoting the strategy of Islamophobia (discourse analysis approach). Journal of Basij Strategic Studies, 18(67), 125-153. [Persian] http://www.bsrq.ir/article_80420.html?lang=fa
Allen, C., Isakjee, A., & Ogtem Young, O. (2013). Maybe we hated, The experience and impact of anti-Muslim woman. Birmingham: University of Birmingham: Institud of Applied Social Studies, School of social Policy. https://www.tellmamauk.org/wp-content/uploads/2013/11/maybewearehated.pdf
Cervi, l. (2020). Exclusionary Populism and Islamophobia: A Comparative Analysis of Italy and Spain. Department of Journalism and Communication Sciences, Autonomous University of Barcelona, 11(10), 1-21. file:///C:/Users/Miss%20Safarzadeh/Downloads/religions-11-00516-v2.pdf
Cohen, S. (1980). Folk Devil and Moral Panics: The Creation of Mods and Rockers. 2nd ed. Worcester: Basil Blackwell.
Cohen, S. (2002). Folk Devils and Moral Panics: The Creation of the Mods and Rockers. 3nd ed. London: Routledge.
Esposito, J. A., & Mujahid, D. (2007). Who speaks on behalf of Islam? What a billion muslims really think. Translated by Soheila Naseri. (2010). Tehran: Hermes. [Persian] https://www.hermespub.ir/wp-content/uploads/2020/06/che-kasi.pdf
Goode, E. & Ben-Yehuda, N. (2009). Moral Panics: The Social Construction of Deviance. 2nd Edition. Malden & Oxford, UK: Wiley-Blackwell.
Goode, E., & Ben-Yehuda, N. (1994). Moral panics: Culture, politics, and social construction. Annual Review of Sociology, 20, 149–171. https://doi.org/10.1146/annurev.so.20.080194.001053
Hamedinejad, A., & Masjedizadeh, N. (2017). A Study of Cultural Resistance Strategies of Subordinate Social Groups Against Pahlavi Government’s Authoritarian Cultural Policies: With Emphasis To The Concept Of Moral Panic. Journal of Sociological Review, 24(1), 125-147. [Persian] DOI: 10.22059/JSR.2017.63432
Hosseini Faeq, S. M. M. (2012). Reflections on the dimensions of Islamophobia in the United Kingdom after 9/11. Tehran: Imam Sadegh (AS) University Press. [Persian]
Lambert, R., & Gihens-Mazer, J. (2010). Islam-phobia & anti-islamism, UK case studies 2010. Exeter: University of Exeter.
Morshedizadeh, A. (2009). Discrimination and Intolerance of Anti-Muslims in the European Union after 9/11. Tehran: Pajoheshgah Farhang, Honar & Artebatat. [Persian]
Motahari, M. (2000). Master's answer and review of the issue of hijab. Tehran: Sadra. [Persian]
Parkes, B., Maynard, E., Karim, R., & Robinson, A. (2013). Racism in Europe: ENAR Shadow Report 2011-2012. Brussels: European Network Against Racism (ENAR). http://www.romea.cz/dokumenty/SR_EU-2012.pdf
Rai, M. (2006). The London Bombings, Islam and the Iraq War. London: Pluto Press.
Safavi Homami, S. H., & Tabatabai, S. M. (2011). The role of Muslim immigrant women in European countries on cultural convergence. Journal of Women and Family Cultural and Educational, 5(19), 28-55. [Persian] https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201575.html?lang=fa
Salimi, A., & Davari, M. (2001). The Sociology of Deviance. Qom: Research Institute and University. [Persian]
Schinkel, W. (2008). Contexts of Anxiety: The Moral Panic over `Senseless Violence' in the Netherlands. Current Sociology, 56(5), 735-756. DOI:10.1177/0011392108093833
Shahabi, M. (2013). Lessons from the Theory of Culture, edited by Ruhollah Dehghani. Qom: Baqer al-Uloom University. [Persian]
Walsh, J. P. (2020). Social media and moral panics: Assessing the effects of technological change on societal reaction. International Journal of Cultural Studies, 23(6), 840–859. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1367877920912257
Waziri, F., & Khoda-Gholi pour, M. (2000). Islam and Muslims in England. Qom: Bostan Ketab Qom. [Persian]
Westoff, C. F. & Frejka, T. (2007). Religiousness & fertility among Europe muslims. Populition and Development Review, 33(4), 785-809. https://www.jstor.org/stable/25487622
Young, J. (1971). The role of the police as amplifiers of deviance, negotiators of reality and translators of fantasy. In: Cohen, S. (ed.) Images of Deviance. Harmondsworth: Penguin, 27–61.
Zolfaghari, S. M. (2014). Moral fear is an approach to understanding Shiism. Quarterly Journal of Regional Research, 2(3), 167-195. [Persian] http://ensani.ir/file/download/article/20160510090115-9825-45.pdf
_||_