تعیین میزان ناب بودن با استفاده از روش های تحلیل ابعادی، فرایند تحلیل سلسله مراتبی و تاپسیس فازی (مورد کاوی: شرکت مونتاژ شومینه رز)
الموضوعات :Navid Hooshiar 1 , Morteza Sadegh Amalnik 2
1 - M.A Student in Industrial Engineering, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 - Assistant Professor, Qom State University, Qom, Iran
الکلمات المفتاحية: Lean manufacturing, تحلیل سلسله مراتبی, تاپسیس فازی, تولید ناب, Fuzzy-Topsis, analytic hierarchy process, Multi criteria decision making, Dimensional Analysis, تجزیه و تحلیل ابعادی, تصمیم گیری با معیارهای چندگانه,
ملخص المقالة :
امروزه تعیین میزان ناب بودن سازمان های مختلف، از عوامل کلیدی جهت حرکت به سمت استقرار یک سیستم بدون اتلاف و نیز بیشینه کردن بهره وری در کل زنجیره تامین می باشد. تولید ناب به عنوان یک فلسفه مدیریتی تمرکز بر حذف اتلاف در کل زنجیره ارزش یک محصول دارد. بنابراین شناخت وضع موجود کمکی شایان در شناسایی نقاط ضعف و قوت شبکه زنجیره تامین می کند. این مقاله با استفاده از روش تجزیه و تحلیل ابعادی بهبود یافته و تبدیل آن به فرم استاندارد، عوامل اصلی و موثر تولید ناب در شرکت مونتاژ شومینه رز را مورد ارزیابی و سنجش قرار داده است، برای این منظور 6 عامل اصلی و 35 عامل فرعی شناسایی و تجزیه و تحلیل شده است. همچنین با توجه به معیارهای مشخص، از تکنیک های تصمیم گیری با معیارهای چندگانه استفاده شده است. به این ترتیب که مدل تحقیق در تعیین وزن کلام کارشناسان از روش تحلیل سلسله مراتبی و تاپسیس فازی و نیز جهت بهینه کردن روش تصمیم گیری و دوری از ابهام از متغیرهای زبانی که به وسیله اعداد مثلثی پارامتر شده اند بهره برده است. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد که میزان سازگاری شرکت مونتاژ شومینه رز با معیارها و ویژگی های تولید ناب به اندازه 52% می باشد. همچنین نتایج حاصل شده، فاصله هر یک از عوامل اصلی را از تولید ناب نشان می دهد. این روش برای کلیه سازمان های تولیدی با ماهیت مونتاژ قابل تعمیم است.
_||_