مقایسه اثر بخشی چرخه تفکرو توضیح مستقیم بر دانش فراشناختی و سرعت یادگیری دانشآموزان پسر پایه ششم شهر ایلام
الموضوعات :مسعود نظرزاده 1 , طاهره نکوئیان 2 , حسن مومنی 3 , فرشته عبدالی 4
1 - دکتری روانشناسی تربیتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
2 - دکتری روانشناسی تربیتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
3 - کارشناس ارشد جامعه شناسی از دانشکده علوم اجتماعی تهران.
4 - کارشناس علوم ورزشی و تربیت بدنی از دانشگاه پیام نور مرکز دزفول.
الکلمات المفتاحية: دانش فراشناختی, چرخه تفکر, سرعت یادگیری, توضیح مستقیم,
ملخص المقالة :
با توجه به اهمیت دو متغیر دانش فراشناخت و سرعت یادگیری در دانش آموزان، استفاده از روش های آموزش چرخه تفکر و توضیح مستقیم برای دستیابی دانشآموزان به این دو متغیر، مهم و ضروری است. چرخه تفکر و توضیح مستقیم از روشهایی هستند که میتوانند موجب خود تنظیمی و ارتقای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در دروس مختلف گردند.از این روهدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر چرخه تفکرو توضیح مستقیم بر دانش فراشناختی و سرعت یادگیریتحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی است و از جامعه دانش آموزان پسر پایه ششم شهر ایلام، 60 دانش آموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه های دانش فراشناختی و سرعت یادگیری بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری با استفاده از نرمافزارSPSS-22 انجام شد. نتایج نشان داد چرخه تفکرو توضیح مستقیم بر افزایش دانش فراشناختی(61/0=Partialŋ2، 001/0=p ، 15/106=F) تأثیر معناداری دارد، همچنین چرخه تفکرو توضیح مستقیم بر افزایش سرعت یادگیری (36/0=Partialŋ2، 001/0=p ، 47/29=F) تأثیر معناداری دارد. همینطور، میزان اثربخشی آموزش متقابل بیشتر از توضیح مستقیم در دانش فراشناختی و سرعت یادگیری دانش آموزان می باشد (05/0>p). پژوهش حاضر نشان داد چرخه تفکرو توضیح مستقیم میزان دانش فراشناختی و سرعت یادگیری دانش آموزان را بهبود می بخشد. بر این اساس، دانش آموزان در فرایند چرخه تفکرو توضیح مستقیم (بهخصوص در چرخه تفکر) می آموزند تا نسبت به حل مسایل در فرایند یادگیری با سرعت بالاتر عمل کنند و در این مسیر، میزاندانش فراشناختی و سرعت یادگیریشان را بهبود بخشند
Refrences
- Asyari, M., &Ikhsan, M. (2019).The Effectiveness of Inquiry Learning Model in Improving Prospective Teachers' Metacognition Knowledge and Metacognition Awareness. International Journal of Instruction, 12(2): 455-470.
- Bensely, D., &Spero, R. (2014). Improving critical thinking skills and metacognitive monitoring through direct infusion. Journal of Thinking Skills and Creativity, 12: 55-68.
- Bong, J. (2020). Qualitative Exploration of Designing Online Reciprocal Teaching for Scaffolding Metacognitive Strategy Use for College Students. The Florida State University, ProQuest Dissertations Publishing. 27743067.
- Caliskan, M., &Sunbul, M. (2011). The Effects of Learning Strategies Instruction on Metacognitive Knowledge, Using Metacognitive Skills and Academic Achievement (Primary Education Sixth Grade Turkish Course Sample. Educational Sciences: Theory and Practice, 11 (1): 148-153.
- Ching, H., & Shu, C. (2015). Effects of Online Reciprocal Teaching on Reading Strategies, Comprehension, Self-Efficacy, and Self-concept. Journal of Educational Computing Research, 52(3): 381-407.
- Doabler, C. T., &Fien, H. (2013). Explicit mathematics instruction: What
teachers can do for teaching students with mathematics difficulties?Intervention in School and Clinic, 48, 276–285.
- EbrahimiQawamabadi, p. (1377). The effectiveness of three methods of teaching learning strategies (cross-teaching, thought cycle and direct explanation) on comprehension and problem solving in second grade middle school students below 15 in Tehran. Doctoral dissertation. AllamehTabatabaei University, Faculty of Psychology and Educational Sciences.in Persian]]
- Eide, R.; Jenison, D; Mickelson, K; and Northrup, L. (2018). Engineering Fundamentals and Problem Solving. Iowa State University Digital Press.
- Evaluation of the effectiveness of direct reading comprehension training on improving the reading speed of students with reading problems.
- Falah, Z, S. (2018). Effectiveness of Using strategies Flipped Learning Reciprocal Teaching on the achievement and for developing the thinking Metacognition skill of students of the Department of Educational and Psychological Sciences at the University of Basra. Journal of Academic Scientific, 5 (18): 135-170.[ in Persian]
- Franz, R., Gerda, H., Josef, K., & Alexander, S. (2020). On the Impact of Learning Cycle Teaching on Austrian High School Students’ Emotions, Academic Self-Concept, Engagement, and Achievement. Journal of Research in Science Education, https://doi.org/10.1007/s11165-020-09918.
- Ganji, H. (1396). Experimental Psychology. Tehran: Payame Noor University Press[ in Persian].
- Gelles, D. (2015). Mindful work: How meditation is changing business from the inside out. Boston: Eamon Dolan.
- Good, D. J., Lyddy, C. J., Glomb, T. M., Bono, J. E., Brown, K. W., Duffy, M. K., Baer, R. A., Brewer, J. A., & Lazar, S. W. (2016). Contemplating mindfulness at work: An integrative review. Journal of Management, 42: 114–142.
- Hariri, P., Saberi, H., and Abu al-Ma'ali, Kh. (1395). The effectiveness of the combined program of direct education and phonological awareness on psychic reading skills, learning speed, comprehension and working memory in female students with reading difficulties. Journal of Exceptional People Psychology, 6 (23): 51-81.[ in Persian]
- Hafenbrack, A. C. (2017). Mindfulness meditation as an on-the-spot workplace intervention. Journal of Business Research, 75: 118–129.
- Huang, C. (2011). Self-concept and academic achievement: A meta-analysis of longitudinal relations, Journal of School Psychology, 49(5), 505-528.
- Luzale, D. (2012). The Effect of Reciprocal Peer Tutoring and Non-Reciprocal Peer Tutoring on the Performance of Students in College Physics. Journal of Research in Education, 87(1): 34-49.
- Oneil, H., &Abedi. (1996). Reliability and validity of a state metacognitive assessment, Journal of educational research, 89: 234-245.
- Mohammadi M, Jafari S. Offering the Structural Model of Studying Skills, Self-efficacy Perception and Students' Evaluation of the Curriculum Quality (Case Study of Shiraz University). Teaching and Learning Research, 2016; 12(2): 49-64.10.22070/2.7.49.[ in Persian]
- Mariska, O., Roel, V., Amos, J. S.,Peter J. (2018). Effects of reciprocal teaching on reading comprehension of low‐achieving adolescents. The importance of specific teacher skills. Journal of Research in Reading, 41(1): https://doi.org/10.1111/1467-9817.12082.
- Nimasari, E., P. (2016). Critical Discourse Analysis in Teaching Reading. Journal on English as a Foreign Language, 6 (2): 199-130.
- Pirzadi, H. (1391). Direct education and its application in the field of learning disabilities. Journal of Exceptional Education, 1 (1009): 20-28.
- Richard, R., Deegan, B. F., Klena, J. C. (2014). The learning styles of orthopedic residents, faculty, and applicants at an academic program. J SurgEduc; 71: 110–118.
- Rezaei, A., and Kermanizadeh, R. (1394). The effect of mutual education on improving reading comprehension and reading of dyslexic students. Journal of Learning Disabilities, 4 (4): 49-46..[ in Persian
- Rizki, M., & Lucia, M. (2017). Reciprocal Teaching with Buddy to Improve Metacognitive Strategies of a High School Student with Reading Comprehension Difficulties. Proceedings of the 1st International Conference on Intervention and Applied Psychology (ICIAP 2017).
- Sagir, S. U. (2011). Research on problem solving skills of teacher candidate. E-Journal of New World Science Academy, 6: 2482-2494.
- Seif, Ali Akbar. (1396). Modern Educational Psychology. Tehran: Doran Publishing.[ in Persian].27-
- Yen, J. H. (2015). The effects of reciprocal teaching (RT) on metacognitiveawareness and reading comprehension in junior college students. International Journal of Teaching and Education, 3(4):15-32.
- Zepeda, D., Richey, J. Elizabeth, R., Paul, N., Timothy, J. (2015). Direct instruction of metacognition benefits adolescent science learning, transfer, and motivation: An in vivo study. Journal of Educational Psychology, 107 (4): 954-970.
_||_