تأثیر آموزش فنی و راهبردهای فراشناختی به شیوه گروهی بر اثربخشی آموزش کارآفرینی
الموضوعات :اعظم هارونی 1 , مریم تقوایی یزدی 2
1 - اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان- کارشناس مسئول آموزش
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
الکلمات المفتاحية: راهبردهای فراشناختی به شیوه گروهی, آموزش کارآفرینی و هنرستان کار و دانش, کلیدواژگان: آموزش فنی,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر آموزش فنی و راهبردهای فراشناختی به شیوه گروهی بر اثربخشی آموزش کارآفرینی دانش آموزان هنرستان کار و دانش شهر ساری ناحیه یک بود. روش پژوهش حاضر، شبه آزمایشی بود. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان هنرستان کار و دانش شهر ساری ناحیه یک در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 689 جمع تعداد دانش آموزان؟(380 دختر، 529 پسر) تشکیل دادند و نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان 248 نفر تعیین گردید. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی آموزش کارآفرینی بر اساس پرسشنامه آقاجانی(1392) که شامل 24 سؤال با مقیاس لیکرت پنج گزینه ای و تأثیر آموزش های فنی و حرفه ای بود که این پرسشنامه شامل سه مؤلفه تحریک انگیزه ها، پرورش ویژگی ها و آموزش مهارتهاست. برای استخراج اطلاعات درباره آموزش فنی و راهبردهای فراشناختی از روش شبه آزمایشی استفاده گردید؛ لذا دو گروه به عنوان گروه های آزمایشی در نظر گرفته شد و در یکی از گروه ها، آموزش فنی ارایه و در کلاس دیگر، راهبردهای فراشناختی ارایه گردید. روایی ابزار مورد تأیید کارشناسان و متخصصان بود و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرونباخ87/. برآورد گردید که نشان از پایایی مناسب پرسشنامه میدهد. نتایج با آزمونهای توصیفی(مقدار میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (کلموگروف اسمیرنوف، آزمون T و آزمون جفتی) با نرمافزار SPSS26 مورد سنجش و اندازه گیری قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که آموزش فنی و راهبردهای فراشناختی به شیوه گروهی بر اثربخشی آموزش کارآفرینی دانش آموزان هنرستان کار و دانش شهر ساری ناحیه یک تأثیرگذار است.
Refrences
- Aghajani, Hassan Ali, (2013), Explaining and evaluating the effectiveness of entrepreneurship training courses of quick return projects on entrepreneurs in Mazandaran province, "Researcher Quarterly", Volume 10, Number 30. (In Persian).
- Allais, S. (2012). Will skills save us? Rethinking the relationships between vocational education, skills development policies, and social policy in south Africa. International Journal of Educational development, vol, 32, issue 5, p, 632- 642.
- Axelsson, K., & Hagglund, S., & Sandberg, A. (2019). “Entrepreneurial Learning in Education Preschool as a Take-Off for the Entrepreneurial Self”, Journal of Education and Training. 2(2), 40-58.
- Baghersad, Vajieh (2013), the Impact of Entrepreneurship Education on Entrepreneurship Intention of Technical and Vocational Students, "Quarterly Journal of Entrepreneurship Development", Volume 6, Number 4, (In Persian).
- Elebute, A. (2016). Impact of vocation and technical education on livelihood sustenance and economic development in Nigeria: The economic development the art workshop experience, International Journal of Vocational and Technical Education Research Vol.2, No.2, pp.15-350.
- Erfani, Nasrollah, (2016), Development of a model for measuring cognitive and metacognitive learning strategies, "Quarterly Journal of Research in School and Virtual Learning", Third Year, No. 12, (In Persian).
- Ertuna, Z. & Gurel, E., (2021). Relationship between components of technical education and metacognitive strategies in a group manner and the effectiveness of entrepreneurship education. Education + Training, 53(5), pp. 387-402.
- Gorman, G., Hanlon, D. & King, W., (2021). Some research perspectives on entrepreneurship techniques education, Efficiency of enterprise education and education for small business management. International small business journal, 15(3), pp. 56-77.
- Henry, C., Hill, F. & Leitch, C., (2020). The effectiveness of technical training and entrepreneurship training strategies for creating new jobs. International Small Business Journal, 22(3), pp. 249-271.
- Huo. M. (2018). Impact of Entrepreneurship Training on Entrepreneurial Efficacy and Alertness among Adolescent Youth, Entrepreneurship Training, Volume 3 , Article 13.
-Kumar, A. (2017). Effectiveness of in-house training on technical employees in biotech industry, Journal of Technical Education and Training (JTET), Vol. 9, No.1.
- Maghsoudi, Somayeh (2015), A Study of Teaching Methods in Entrepreneurship Education, "Nama Magazine", Fourth Year, No. 1, (In Persian).
- Nazarzadeh, Massoud; Ghazanfari, Ahmad; Sharifi, Tayyeba; Ahmadi, Reza (2020). Comparing the effectiveness of group education of metacognitive strategies and peer education on academic self-efficacy and academic motivation: Secondary school students, Journal of Education and Evaluation, Summer, Year 13, No. 50. (In Persian).
- Rahimi, Zabihullah; Salehi, Muslim; Amirianzadeh, Mojgan; Ahmadi, Ebadullah (2020). Evaluation of Strategic Management Model in Technical and Vocational Education, New Approach in Educational Management Monthly, February and March, Volume 11, Number 46, 46, pp. 70-47. (In Persian).
- Rayfield, J., Skaggs, Ch., & Shafer, J. (2018). Factors that influence student decisions to enroll in a college of agriculture and life sciences, Nacta Journal, p. 88-93.
- Sajasi Gheidari, Hamdaleh; Kalateh Mimri, Roghayeh. (2020). Analysis of the effect of technical and vocational education in strengthening the entrepreneurial skills of villagers: A case study of Joven County, Journal of Village and Development, Volume 23, Number 4. (In Persian).
- Sefidgar, souroor; Ahmadi Jashfaqani, Hossein Ali; Ali Ahmadi, Alireza (2020). Management of the Transformation of Technical and Vocational Education in the Economic-Vocational and Scientific-Technological Fields, Journal of Executive Management Research, Volume 12, Number 24. (In Persian).
- Tajabadi, Reza, (2013), The Role of Technical and Vocational Education in Entrepreneurship Development and Job Creation, "National Conference on Entrepreneurial University (Knowledge-Based Industry)". (In Persian)
- Urbano, W, S. (2020). Doctoral Education in Entrepreneurship, Journal of Small Business and Enterprise Development,15. (2).
- Yarmohammadzadeh, Peyman; Mahdiun, Ruhollah; Qolipour, Solmaz. (2019). Identifying the effective factors on promoting entrepreneurial culture in knowledge, technical and vocational work schools: Combined approach, New
- Approach in Educational Management Monthly, Summer, Volume 10, Number 38, pp. 56-35. (In Persian).
- Yin, M & Wang, Y. (2017). Research on the Effect of Entrepreneurship Education on College Students’ Entrepreneurial Capability Eurasia Journal of Mathematics Science and Technology Education ISSN: 1305-8223 (online) 1305-8215 (print) 2017 13(8):5813-5819.
- Zarfshani, Kiuomars (2016), Analysis of factors affecting the recruitment and retention of trainees in technical and vocational training centers in Kermanshah province, "Quarterly Journal of Management and Planning in Educational Systems", Volume 9, Number 16, (In persian).
_||_