سنجش میزان اعتیاد به اینترنت در دانشجویان و رابطهی آن با کارکرد خانواده: نقش واسطهای حمایت اجتماعی ادراک شده
الموضوعات :
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علو م انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
الکلمات المفتاحية: کارکرد خانواده, حمایت اجتماعی ادراک شده, اعتیاد به اینترنت, بااستفاده مفرط از اینترنت,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به منظور سنجش میزان شیوع اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه کاشان و بررسی رابطه آن با کارکرد خانواده با توجه به نقش واسطهای حمایت اجتماعی ادراک شده در دانشجویان انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی میباشد که در قسمت اول مربوط به سنجش میزان شیوع اعتیاد به اینترنت از طرح پیمایشی و درقسمت دوم درباره رابطه کارکرد خانواده و حمایت اجتماعی ادراک شده با اعتیاد به اینترنت از طرح همبستگی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیهی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 95-96 بود. تعداد 260 نفر با روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ، پرسشنامه عملکرد خانواده و پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران پاسخ دادند. نتایج نشان داد که میزان شیوع اعتیاد به اینترنت در دانشجویان این دانشگاه 5/1 درصد بود و بین مولفههای کارکرد خانواده و حمایت اجتماعی با استفاده مفرط از اینترنت رابطه منفی معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج مدل معادلات ساختاری بیانگر آن بود که هر دو متغیر کارکرد خانواده و حمایت اجتماعی استفاده مفرط از اینترنت را بطور معناداری پیشبینی کرده و به طور مشترک 17 درصد استفاده مفرط از اینترنت را تبیین میکنند. همچنین، حمایت اجتماعی ادراک شده دارای نقش واسطهای در رابطه میان کارکرد خانواده با استفاده مفرط از اینترنت است.
_||_