اثربخشی برنامه آموزش مبتنی بر رفتار جامعهپسند بر شادکامی معلمان
الموضوعات :حمزه احمدیان 1 , مجید صفاری نیا 2 , ستار صیدی 3
1 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - گروه روان شناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
الکلمات المفتاحية: رفتار جامعهپسند, برنامه آموزشی, شادکامی, معلمان,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر رفتار جامعهپسند بر شادکامی معلمان انجام گرفت. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش-آزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان شاغل در مدارس شهر سنندج در سال 1396 بود که 32 نفر از آنان به صورت هدفمند انتخاب شدند و در دوگروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در برنامه آموزشی مبتنی بر رفتار جامعهپسند در 10 جلسه یک و نیم ساعته شرکت کردند. هر دوگروه پرسشنامه شادکامی آکسفورد را قبل و بعد از مداخله تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرم-افزار آماری SPSS و روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمرات شادکامی معلمان پس از مداخله در پسآزمون در گروه آزمایش (85/4±12/37) نسبت به گروه کنترل (43/3±31/31) افزایش یافته است و این افزایش از لحاظ آماری معنادار است (01/0P
_||_