اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر کاهش مشکلات هیجانی-رفتاری-اجتماعی نوآموزان پیشدبستانی
الموضوعات :سمیه کشاورز 1 , علیرضا کاکاوند 2 , هانیه دشتدار 3
1 - استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، دانشکده علوم اجتماعی، قزوین، ایران
2 - دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، دانشکده علوم اجتماعی، قزوین، ایران
3 - کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
الکلمات المفتاحية: نظریه ذهن, مشکلات هیجانی-رفتاری-اجتماعی, نوآموزان پیشدبستانی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر کاهش مشکلات هیجانی رفتاری اجتماعی نوآموزان پیش دبستانی میباشد. در یک پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون تعداد 40 نفر از نوآموزان پیش دبستانی از میان نوآموزان پیش دبستانی شهرستان قدس استان تهران در سال تحصیلی 95-1394 با روش در دسترس انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 40 دقیقه ای با روش نظریه ذهن آموزش دید. از مقیاس اختلال رفتاری راتر برای جمع آوری دادهها استفاده و دادهها با روش تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافتهها حاکی از آن بود که آموزش نظریه ذهن باعث کاهش پرخاشگری و بیش فعالی، اضطراب و افسردگی، رفتارهای ضد اجتماعی، ناسازگاری اجتماعی و اختلال کمبود توجه نوآموزان پیش دبستانی شد (05/0P
_||_