تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بینفردی بر بهبود روابط اجتماعی و حل تعارضهای بینفردی
الموضوعات :سپیده صفرپور دهکردی 1 , شهربانو تاجیکی 2 , سعید رازقی 3 , محمد مظفری 4
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2 - کارشناس ارشد، گروه مدیریت آموزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
4 - گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، ایران
الکلمات المفتاحية: روابط اجتماعی, حل تعارضهای بینفردی, مهارتهای ارتباطی بینفردی, مشکلات زناشویی,
ملخص المقالة :
هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بینفردی بر بهبود روابط اجتماعی و حل تعارضهای بینفردی بود. روش مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش زنان دارای مشکلات زناشویی مراجعهکننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر شیراز در سال 1398 بودند. از میان آنان 50 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 7 جلسه 2 ساعته (هفتهای یک جلسه) با روش مهارتهای ارتباطی بینفردی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. دادهها با پرسشنامههای روابط اجتماعی (منجمیزاده، 1391) و حل تعارضهای بینفردی (فیشر و اوری، 1981) جمعآوری و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-24 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی بینفردی باعث افزایش معنادار روابط اجتماعی و حل تعارضهای بینفردی در زنان دارای مشکلات زناشویی شد (001/0P<). بنابراین توصیه میگردد که درمانگران برای بهبود ویژگیهای روانشناختی بهویژه افزایش روابط اجتماعی و حل تعارضهای بینفردی از روش آموزش مهارتهای ارتباطی بینفردی در کنار سایر روشهای آموزشی و درمانی استفاده کنند.
_||_