اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر خودتنظیمی هیجانی، تحمل آشفتگی پریشانی و حل تعارضات زناشویی در زوجین دارای مشکل سازگاری شهر کرمانشاه
الموضوعات :
شیما پرندین
1
(استادیار گروه روانشناسی، واحد اسلام آباد غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آباد غرب، ایران (نویسنده مسئول))
الکلمات المفتاحية: ذهن آگاهی#خودتنظیمی# تحمل آشفتگی# تعارضات زناشویی,
ملخص المقالة :
ذهن آگاهی به عنوان روش منحصر به فرد برای کمک و پاسخ مورد نیاز برای حل مسائل زوجین است که با ارائه آگاهی غیر قضاوتی آنان را کمک می کند تا تعارضات خود را حل کنند. بنابراین پژوهش با هدف اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر خودتنظیمی هیجانی، تحمل آشفتگی پریشانی و حل تعارضات زناشویی در زوجین دارای مشکل سازگاری شهر کرمانشاه انجام شد. پژوهش کاربردی از نوع طرح نیمه آزمایشی، پیشآزمون_ پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری تمام زوجین دارای اختلاف زناشویی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شورای حل اختلاف کرمانشاه سال 1398 می باشد. حجم نمونه 30 نفر از زوجین زن و مرد دارای وضعیت ناسازگاری است که با روش در دسترس انتخاب و سپس با روش جایگزینی تصادفی 30 نفر (گروه آزمایش 15 نفر، گروه کنترل 15 نفر) برآورد شد. پروکتل درمانی آموزش ذهنآگاهی بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه خودتنظیم هیجان با پایایی 81/0، پرسشنامه تحمل پریشانی با پایایی 83/0، پرسشنامه تعارضات زناشویی با پایایی 86/0 میباشد. روایی پرسشنامهها مورد تایید استاد راهنما قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی ( آزمون تحلیل واریانس) استفاده گردید. نتایج نشان داد که آموزشهای ذهن آگاهی موجب کاهش تعارضاتزناشویی و منجر به افزایش خودتنظیمی و تحمل آشفتگی در زوجین ناسازگار شد. آموزشهای ذهنآگاهی به طور موثری میتوانند میزان تعارضاتزناشویی را کاهش داده و بر میزان تحمل آشفتگیها، خودتنظیمی موثر باشد.
آرین فر، نیره، شهریاری (1396). تاثیر زوج درمانی تلفیقی مبتنی بر خودتنظیم گری دلبستگی بر سازگاری زناشویی زوجین، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، شماره 2، 71-61.
آقاجانی، محمدجواد، اکبری، ابهمن، مقتدر، لیلا. (1397).تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس و پریشانی روانی زنان معتاد با تأکید بر مفاهیم نهجالبلاغه، تربیت اسلامی، شماره 13، 230-211.
- بشرپور سجاد، طاهری فرد مینا. پیشبینی اضطراب بارداری زنان حامله بر اساس سوگیریهای شناختی و راهبردهای تنظیم هیجان. روان پرستاری. ۱۳۹۸; ۷ (۲) :۲۳-۳۱
روح الله کرمی بلداجی سید رضا فلاح چای اقبال زارعی ماجده ثابت زاده. (1394). ابعاد دلبستگی بزرگسالان به عنوان پیش بینی کننده سبک های حلّ تعارض زناشویی، پژوهش های علوم شناختی و رفتاری سال پنجم پاییز و زمستان 1394 شماره 2 (پیاپی 9)، 72-57.
- مامی، شهرام، صفری، عبدالحمید، منصوریان، مرتضی، قربانی، مصطفی، کیخاولی، ستار. (1395). کاهش تعارضات زناشویی با آموزش مهارت حل مسأله در مراجعین به مرکز مشاوره کمیته امداد امام (ره) شهر ایلام، ره آورد سلامت، دوره 2، شماره 1، 29-38.
- Brown, T.A., O’Leary, T.A., Barlow, D.H.(2010).Clinical Handbook of Psychological Disorders (ed). New York: Guilford Press.
Integration of Meta-mindfulness Concept and Strategies into Cognitive-Behavioral Therapy, Springer Science+Business Media.
- James W, Marc B, David R. Smolira SJ, Line Kamstrup F. (2018). Predicting individual differences in mindfulness: The role of trait anxiety, attachment anxiety and attentional control, Personality and Individual Differences; 46(2): 94-99
12. Jiayan H, Lu Shi. (2016).The effectiveness of mindfulness-based stress reduction (MBSR) for survivors of breast cancer: study protocol for a randomized controlled trial, Trials; 17: 209.
- Johnson C, Burke C, Brinkman S, Wade T. (2018). A randomized controlled evaluation of a secondary school mindfulness program for early adolescents: do we have the recipe right yet? Behaviour Research and Therapy, 99: 37–46.
- Sanagoe m, Gholamreza M H. (2017). Investigating the Relationship of Emotional Self-Regulation with Tolerance and Life Quality of MS Disease Association (Case Study of MS Patients in Sistan and Baluchestan Province (Quarterly Journal of Social Science Studies 3 (2).
- Simons JS, Gaher RM. (2005) The distress tolerance scale: development and validation of a self-report measure. Motiv Emot; 29(2): 83–102
_||_