رابطه بهزیستی ذهنی، مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام با خلاقیت در دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز
الموضوعات :نجمه فرهادی بیرگانی 1 , علیرضا حیدرئی 2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه ازاد واحد اهواز
2 - استادیاردانشگاه آزاد اسلامی اهواز
الکلمات المفتاحية: "تنظیم شناختی هیجان#تمایز یافتگی#سلامت روانی#رضایت زناشوییگ,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر رابطه بهزیستی ذهنی،مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام با خلاقیت در دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز بود. این تحقیق از نوع توصیفی و به روش همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ی دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز تشکیل بودند. نمونه گیری از بین آنها به بصورت تصادفی- طبقه ای می پذیرد. نمونه با استفاده از جدول مورگان مشخص شد و سپس از طریق پرسشنامه خلاقیت عابدی ( 1372 ) ، پرسشنامه محقق ساخته مهارت های شناختی و فراشناختی(ارجمند، 1389)، پرسشنامه بهزیستی ذهنی کی یز و ماگیارمو (2003)، پرسشنامه تحمل ابهام نوع دوم MSTAT-II) مک لین ( 1993) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین بهزیستی ذهنی ، مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام با خلاقیت در دانشجویان رابطه معنی داری وجود دارد همچنین نتایج رگرسیون نشان داد پیش بینی خلافیت دانشجویان از روی متغیرهای بهزیستی ذهنی،مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام معنی دار می باشد.واژههای کلیدی: تنظیم شناختی هیجان، تمایز یافتگی، سلامت روانی ، رضایت زناشوییهدف از پژوهش حاضر رابطه بهزیستی ذهنی،مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام با خلاقیت در دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز بود. این تحقیق از نوع توصیفی و به روش همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ی دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز تشکیل بودند. نمونه گیری از بین آنها به بصورت تصادفی- طبقه ای می پذیرد. نمونه با استفاده از جدول مورگان مشخص شد و سپس از طریق پرسشنامه خلاقیت عابدی ( 1372 ) ، پرسشنامه محقق ساخته مهارت های شناختی و فراشناختی(ارجمند، 1389)، پرسشنامه بهزیستی ذهنی کی یز و ماگیارمو (2003)، پرسشنامه تحمل ابهام نوع دوم MSTAT-II) مک لین ( 1993) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین بهزیستی ذهنی ، مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام با خلاقیت در دانشجویان رابطه معنی داری وجود دارد همچنین نتایج رگرسیون نشان داد پیش بینی خلافیت دانشجویان از روی متغیرهای بهزیستی ذهنی،مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام معنی دار می باشد.واژههای کلیدی: تنظیم شناختی هیجان، تمایز یافتگی، سلامت روانی ، رضایت زناشویی
امیرحسینی، خلیل(1389). خلاقیت و نوآوری(مبانی، اصول، تکنیک ها). تهران، انتشارات عارف کامل، چاپ دوم.
امامت، سعاد (1392). بررسی تحولی سبکهای تفکر در دانش آموزان و رابطه آنها با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی شماره 3، سال دوم، ص 56.
امیری, مهدی و اکبر پرتابیان، ۱۳۹۵، بررسی رابطه مؤلفه های هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاههای پیام نور جنوب فارس)، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی 5 (4)، http://www.civilica.com/Paper-JR_BPJ-JR_BPJ-5-4_009.html
احمدی, خالد، ۱۳۹۴، رابطه خلاقیت هیجانی با مهارت های فراشناختی در بین دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی، سومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، تحقیقات اسلامی سروش مرتضوی، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار،http://www.civilica.com/Paper-EPSCONF03-EPSCONF03_376.html
ابوالقاسمی، عباسی. (1390). روانشناسی کمالگرایی. چاپ اول، تهران :انتشارات گلپونه، ص 51- 49.
آقایی فیشانی، تیمور (1387). خلّاقیت و نوآوری در انسانها و سازمانها، تهران، نشر ترمه (چاپدوازدهم).
بخشی پور رودسری ، عباس ، پیروی ، حمید و عابریان ، احمد (1390) . بررسی رابطه میان رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی با سلامت روان در دانشجویان ، فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال هفتم، شماره 28و27 . صفحه 152-145
دباغ, رحیم؛ سجاد همایونفر و آرش میرحاجی مغانجوقی، ۱۳۹۵، بررسی میزان خلاقیت دانشجویان مطالعه موردی دانشگاه صنعتی ارومیه، کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت، تهران، دبیرخانه دایمی کنفرانس.
رحیمی, معصومه؛ سیدسعید واعظ فر و حمدالله جابروند، ۱۳۹۴، رابطه ساده و چندگانه قدرت تحمل ابهام و جو عاطفی خانواده با خلاقیت شناختی، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی 5 (2)، http://www.civilica.com/Paper-JR_BPJ-JR_BPJ-5-2_007.html
قدم پور, عزت اله؛ سعیده سبزیان؛ جواد اسدالهی و هوشنگ گراوند، ۱۳۹۳، اثربخشی آموزش تکنیک های فراشناختی بر میزان خلاقیت دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی 4 (1)، http://www.civilica.com/Paper-JR_BPJ-JR_BPJ-4-1_003.html
کرمی نوری، رضا.(1390). مطالعه عوامل مؤثر بر احساس شادی و بهزیستی در دانشجویان دانشگاه تهران. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، سال 32، شماره 1، ص 3- 31.
نجفی، محمود؛ احمدی، سلطانی ؛ محسن. (1390). مقایسه باورهای فراشناختی و تحمل ابهام در افراد معتاد، سیگاری و عادی. مجله روانشناسی بالینی سال سوم، شماره 4، صفحه 65- 59.
محبی نژاد, حمیدرضا، ۱۳۹۵، رابطه بین مهارت های فراشناختی یادگیری و بررسی آنها از دیدگاه صاحبنظران و دبیران، همایش پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران، موسسه پژوهشی مدیریت مدبر، دانشگاه تهران، http://www.civilica.com/Paper-IICMO01-IICMO01_070.html
محبی نژاد, حمیدرضا و حجت الله شریف زادی، ۱۳۹۴، بررسی رابطه ی مهارت های فراشناختی (برنامه ریزی ، کنترل و نظارت ، نظم دهی) و یادگیری از دیدگاه صاحب نظران و دبیران، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، موسسه آموزش عالی مهر اروند ، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار، http://www.civilica.com/Paper-EPSCONF02-EPSCONF02_1032.html
ممبینی, شریف؛ منوچهر پارسا و علیرضا حاجی یخچالی، ۱۳۹۴، پیش بینی بهزیستی مدرسه از روی خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی هیجانی در دانش آموزان دوره متوسطه، کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ایلیا، http://www.civilica.com/Paper-HPSCONF01-HPSCONF01_050.html.
ناظمی, عالیه؛ رضا کاظمی؛ سعیده مظفری و پروین محمدی، ۱۳۹۴، نقش عدم تحمل ابهام وخودتنظیمی درپیش بینی سوء مصرف مواد درمعتادان، همایش بین المللی روانشناسی و فرهنگ زندگی، استانبول، موسسه سفیران فرهنگی مبین، http://www.civilica.com/Paper-ICPCL01-ICPCL01_186.html
Brown C, winne D. (2012). the adult sensory profile : measuring patterns of sensory processing. American J occup the 55 (3) 75- 82.
De bono. E. (2007).How to have creative ideas: exercises to develop the mind, published by ebury press, London.
Grenier S , Barrette Am, Ladouceur R. Intolerance of uncertainty and intolerance of ambiyuity : similarities and differnces. J pers Individ Differ. (2014) ; (39):593- 600.
Wright TA, Walton AP. Affect, psychological wellbeing and creativity: Results of a field study. J Bus Manag. 2003;62:55-73.
_||_