الگوی روانشناسی -اجتماعی مدیریت بدن نسلz(زد) براساس فضای مجازی و سرمایة فرهنگی با میانجی گری مقایسة اجتماعی
الموضوعات :
1 - دانشکده روانشناسی دانشگاه ازاد کرمانشاه
2 - دانشگاه
الکلمات المفتاحية: مدیریت بدن نسلz#سرمایة فرهنگی#فضای مجازی#مقایسة اجتماعی,
ملخص المقالة :
یکی از پارادایم های مطرح شده در حوزة روانشناسی –اجتماعی بدن، که امروزه در میان دختران رواج فراوانی یافته ، مدیریت بدن نسلz(زد) است که در آن دختران با تغییرویژگی های ظاهری بدن بعد از اعتراضات 1401 مواجه شده است. روش پژوهش از نظر بکارگیری و هدف از نوع کاربردی و از نظر اجرا توصیفی-تحلیلی از روش پیمایشی استفاده شد. ابزارهای پژوهش شامل :پرسشنامة سرمایة فرهنگی بوردیو و پرسش نامة محقق ساختة مقیاس مدیریت بدن دختران و مقایسة اجتماعی گیبونز. این پژوهش در سال 1401 انجام شده است و حجم نمونه را 60 نفر از دختران 15 تا 30 سالة شهرسنندج تشکیل داده اند، روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده بوده و برای تجزیه و تحلیل داده های کمی از نرم افزارهای SPSS26 و نرم افزار SMART-PLS استفاده شده است.یافته های پژوهش نشان داد که میان متغیرهای مدیریت بدن نسلz(زد)، سرمایة فرهنگی ، فضای مجازی ، مقایسة اجتماعی متغیرهای ذکرشده رابطه معناداری وجود دارد. الگوی روانشناسی –اجتماعی مدیریت بدن نسلz(زد) بر اساس فضای مجازی و سرمایة فرهنگی با میانجی گری مقایسة اجتماعی(مطالعه موردی دختران اعتراضات 1401) دارای برازش است. اثر پیش بینی مدیریت بدن دختران نسلz(زد)بر اساس مقایسة اجتماعی در این پژوهش برابر است با 42/0 و اثر پیش بینی مدیریت بدن بر اساس سرمایة فرهنگی در این پژوهش برابر است با 44/0 و اثر پیش بینی مدیریت بدن نسلz(زد)بر اساس فضای مجازی در این پژوهش برابر است با 47/0می باشد. دردختران نسلz شهرسنندج مقایسة اجتماعی یک منبع ضروری از اطلاعات درباره خود مدیریتی بدن نسلz(زد)به شمار می آید و فرآیند های مقایسة اجتماعی شکاف میان مباحث مربوط به خود و مفهوم هویت فردی و میان گروهی براساس روانشناسی اعتراض را پر می کنند. با افزایش مصرف فضای مجازی خارجی، مدیریت بدن نسلz افزایش می یابد. در واقع ، این نتایج نشان می دهد که جامعة مورد نظر درمعرض منابع خارجی تعارض ساز و نوظهور هویت ساز قرار گرفته اند .
احمدنیا، شیرین. (1384). جامعهشناسی بدن و بدن زن، فصل نامه زنان، ش 5، ص 143-132.
پارسا، محمد (1376). روان شناسی یادگیری بر بنیاد نظریه ها، تهران: گل سرخ.
جواهری فاطمه (1387). بدن و دلالت اجتماعی و فرهنگی آن ، پژوهش نامه فرهنگی،سال نهم، (1).37-80.شماره47.
دلاوری ،ابوالفضل ،فضلی،رز ،کاشی،غلامرضا،مجاهدی،محمد مهدی ،(1401). بررسی، تحلیل و آیندهپژوهی اغتشاشات ۱۴۰۱انجمن علوم سیاسی ایران، خبر گزاری ایرنا،15آبان.
شریفی ساعی،محمدحسین،شهرستانی،سیدحسین،ندایی طسی،سحر(1401).نشست پنجم از سلسله نشستهای «واکاوی وقایع اخیر کشور» با موضوع «شهر و مکانمندی اعتراض» به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، عصر روز دوشنبه ۲ آبانماه در تماشاخانه مهر واقع در حوزه هنری .
فاتحی، ابوالقاسم، خالصی،ابراهیم . (1387) ،مدیریت بدن و رابطه آن با پذیرش اجتماعی. مجله مطالعات راهبردی .11.41 ،زنان، 18-46.
فرامرزیانی، سعید؛ غفاری آذر، داوود (1397). تاثیر مصرف رسانههای جمعی بر مدیریت بدن جوانان ساکن در شهر ارومیه پاییز و زمستان 1396 - شماره 30 علمی-پژوهشی رسانه (وزارت علوم24، صفحه - از 117 تا 140.
قادرزاده، امید ، قادرزاده، هیرش، حسن پناه، حسین. (1391)، تأثیر مصرف رسانه های جمعی بر مدیریت بدن زنان. زن و جامعه، ص1-21.
قاسمی، وحید، صمد عدلی پور و بدری برندگی (1393). رابطة استفاده از شبکة اجتماعی فیس بوک با تصور بدن در بین دانش جویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان، مطالعات اجتماعی روا نشناختی زنان شماره: 3.
قبادی، حشمت؛ کلدی، علیرضا؛ مهدوی، سیدمحمدصادق (1397). تبیین جامعه شناسی مدیریت بدن و ارتباط آن با عوامل اجتماعی و فرهنگی،زمستان 1397 - شماره 45 علمی-پژوهشی وزارت علوم 21 صفحه - از 75 تا 95.
کریمی، یوسف؛ روانشناسی اجتماعی ( نظریهها، مفاهیم و کاربردها) ، تهران، نشر ارسباران، 1382، چاپ دوازدهم.
کیوان آرا، محمود و دیگران (1389). قشربندی اجتماعی و اصلاح بدن، فصلنامه مطالعات راهبردی زنان . بهار 1389 , دوره 12 , شماره 47 (گروه اجتماعی)73ص73-98.
گافمن، اروین (1386). داغ و ننگ ترجمه: مسعودکیان پور، تهران، نشرمرکز.
گیدنز، آنتونی. (1382). تجدد و تشخص، ترجمۀ: ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
مانوئل جی اسمیت (1934–2007). روانشناسی اعتراض ، ترجمه مهدی قره چه داغی(1400) انتشارات: درسا تهران، شابک :978-9646104310،چاپ 27.
مطهرنیا، مهدی، کبنا نیوز (دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱)،روزنامه اعتماد،12مهر 1401شماره5317.
نوروزی ،علی، ملکی،امیر ، پارسامهر،مهربان، قاسمی،حمید. (1397) . بررسی تأثیر تصویر بدن و مدیریت بدن بر مشارکت ورزشی زنان استان ایلام،مجله جامعه شناسی کاربردی دوره 29، شماره 4 - شماره پیاپی 72.
نوری،حامد،دورخ،روناک. (1399).تبیین مدل جامعه شناختی مدیریت بدن زنان براساس سرمایة فرهنگی و رسانه با میانج یگری مقایسة اجتماعی (مطالعة موردی: شهر سنندج)، زن در فرهنگ و هنر، دورة 12 ، شمارة 1، بهار 1399 صص 71-90، DOI: 10.22059/jwica.2020.296913.1398.
Adelantado-Renau, Mireia; Moliner-Urdiales, Diego; Cavero-Redondo, Iván; Beltran-Valls, Maria Reyes; Martínez-Vizcaíno, Vicente; Álvarez-Bueno, Celia. (2019). "Association between Screen Media Use and Academic Performance among Children and Adolescents". JAMA Pediatrics. 173 (11): 1058–1067.
Anderson-Fye, E. P. (2004). A Coca-Cola shape: Cultural change, body image, and eating disorders in San Andrés, Belize. Culture, Medicine and Psychiatry, 28(4), 561-595.
Bourdieu, P. (2001). The forms of capital". In J.G. Richardson (Ed), Handbook of theory and researchfor the sociology of peducation (pp. 241- 258). New York: Greenwood Press.
Featherstone, Mike. (2010). "Body, Image and Affect in Consumer Culture". Body & Society Journal. Vol 16 (1):193-221.
Featherstone, Mike, Hepworth Mike, Brayan & S. Turner, (2001). The Body: Social Process and Cultural Theory. SAGE Publications. London.
ISAPS surveys plastic surgeons. (2017). throughout the world for statistics about the number click here to find a top quality surgeon today, By Japanese Society of Aesthetic Plastic Surgery (JSAPS) · Global Survey Press. 2017 Global Statistics. www.isaps.org.
Karçkay, A. T. (2009). The relationship between parental attitude and social comparison of the eight grade students. Social and Behavioral Sciences, 1, 1469-1473.
Malson, H. (2008). Deconstructing unhealthy body-weight and weight management. In S. Riley, M. Burns, H. Frith, S. Wiggins, & P. Markula (Eds.), Critical Bodies: Representations, identities and practices of weight and body management (pp. 27-42). London, England: Palgrave Macmillan.
Tuner, Bryans, (1994). Regulating Bodies. Essay in Medical Sociology. London. Rutledge.
Turner, A. (2015). "Generation Z: Technology and Social Interest". Doi:10.1353/jip.2015.0021.
Wilson (2009). A Model of Academic Self-Concept: Perceived Difficulty, Social Comparison, and Achievement among Academically Accelerated Secondary School Students. The University of Connecticut. Doi:10.1453/jip.2015.0024.
Wellington, A. Christine & Bryson, R. John (2001), “At Face Value: Image Consultancy Emotional Labour and Professional Work”, Sociology, Vol.35, No.4.
_||_