رابطهی عوامل محافظت کننده و مخاطره آمیز مرتبط با خانواده با گرایش به مصرف مواد در دانشآموزان دوم متوسطه: نقش واسطهای ویژگیهای شخصیت
الموضوعات :
1 - گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد . ایران
الکلمات المفتاحية: عوامل محافظ و خطرساز, خانواده, نگرش به اعتیاد, شخصیت,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رابطهی عوامل خانواده (باورهای دینی، پایگاه اجتماعی – اقتصادی، باورهای فرهنگی بومی و سبک فرزندپروری) با نگرش به مصرف مواد در دانشآموزان دوم متوسطه شهرستان خرمآباد با نقش واسطهای ویزگیهای شخصیت انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود بود. جامعه پژوهش شامل همهی دانشآموزان دوم متوسطه دوم شهرستان خرمآباد بود که در سال تحصیلی 1400 – 1401 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه 380 دانشآموز بود که با روش نمونه گیری طبقهای نسبی انتخاب گردید. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامههای استاندارد باورهای دینی (1389)، پایگاه اجتماعی – اقتصادی قدرتنما (1993)، سبکهای فرزند پروری بامریند (2004)، شخصیت کاستا و مک کری (1992)، نگرش به اعتیاد نظری (1380) و پرسشنامه محقق ساخته باورهای فرهنگی بومی بود. در پایان نتایج نشان داد که بین 4 عامل مرتبط با خانواده و نگرش دانشآموزان به مصرف مواد رابطه مستقیم و غیرمستقیم معناداری وجود دارد. بنابراین شناسایی عوامل مخاطره آمیز و تقویت عوامل محافظت کننده مرتبط با خانواده میتواند، نفش پیشگیری از اعتیاد را میان دانشآموزان دوم متوسطه ایفا کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رابطهی عوامل خانواده (باورهای دینی، پایگاه اجتماعی – اقتصادی، باورهای فرهنگی بومی و سبک فرزندپروری) با نگرش به مصرف مواد در دانشآموزان دوم متوسطه شهرستان خرمآباد با نقش واسطهای ویزگیهای شخصیت انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود بود. جامعه پژوهش شامل همهی دانشآموزان دوم متوسطه دوم شهرستان خرمآباد بود که در سال تحصیلی 1400 – 1401 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه 380 دانشآموز بود که با روش نمونه گیری طبقهای نسبی انتخاب گردید. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامههای استاندارد باورهای دینی (1389)، پایگاه اجتماعی – اقتصادی قدرتنما (1993)، سبکهای فرزند پروری بامریند (2004)، شخصیت کاستا و مک کری (1992)، نگرش به اعتیاد نظری (1380) و پرسشنامه محقق ساخته باورهای فرهنگی بومی بود. در پایان نتایج نشان داد که بین 4 عامل مرتبط با خانواده و نگرش دانشآموزان به مصرف مواد رابطه مستقیم و غیرمستقیم معناداری وجود دارد. بنابراین شناسایی عوامل مخاطره آمیز و تقویت عوامل محافظت کننده مرتبط با خانواده میتواند، نفش پیشگیری از اعتیاد را میان دانشآموزان دوم متوسطه ایفا کند.