سعدی؛ از رؤیا تا واقعیت
الموضوعات :
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد نیشابور
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد نیشابور
الکلمات المفتاحية: سعدی, اخلاق, بوستان, گلستان, Saadi, Ethics, روایت اول شخص, Boustan, Gulistan, first-person narrative,
ملخص المقالة :
آیا سعدی خود صورت آرمانی پندها و اندرزهایی بود که در نوشتههایش خصوصاً در بوستان و گلستان دیده میشود؟ از مجموعهی نوشتارهای بررسی شده دربارهی سعدی میتوان دریافت که اطلاعات زندگینامهای او به اندازهی کافی ـ و نه حتی به اندازهی لازم ـ وضوح و اعتباری برای قضاوت کردن دربارهی این که او تا چه اندازه به شخصیت اخلاقی آرمانی که در نوشتارهایش و بهویژه در گلستان و بوستان ترسیم میکند، شباهت داشته است یا نه ندارد. رویکرد اخلاقی سعدی از سویی، نوعی اخلاق فردی و اجتماعی را ترسیم میکند و از سویی، اخلاقی که در نسبت با قدرت تعریف میشود که ما آن را اخلاق سیاسی نامیدهایم. اخلاق سیاسی در دو وجه در بوستان و گلستان نمود مییابد ،که ما این دو وجه را اخلاق فرادستان و اخلاق فرودستان نامیدهایم. اخلاق فرادستان شامل تمامی نصایحی است که سعدی به حکمرانان و فرمانروایان میکند؛ خواه در گلستان و بوستان و خواه در قصاید مدحیهای که در آنها بیش از مدح نشان پند و اندرز وجود دارد. اخلاق فرودستان شامل توصیههایی است که مردم عامی دربارهی نسبتشان با قدرت سیاسی صورت میدهد. در این جایگاه سعدی توصیههایی محافظهکارانه عرضه میکند که انتقادات بسیاری را در میان معاصرین نسبت به سعدی برانگیخته است. اما مواردی نیز وجود دارد که به عنوان راوی سوم شخص، مواجههی درویشی با پادشاه را ترسیم میکند و شخصیت درویش در این گونه حکایات غالباً زبان تند و تیزی اختیار میکند که این نشان از آن دارد که سعدی به نحو غیرمستقیم القا میکند ،کسانی که قصد دارند نقد ریشهای نسبت به شرایط صورت دهند میباید از منافع خود و کمترین مزایای زندگی خود نیز دست شسته باشند تا حرفشان قبول یابد. از سوی دیگر حکایاتی که راوی اول شخص دارند به دو دسته قابل تقسیماند: روایات مشخصساخته از سوی سعدی و روایات نامشخصساخته از سوی او. روایاتی که جنبهی زندگینامهای دارند اما نقل قول غیرمستقیماند و غالباً با شنیدم... یا یکی از... آغاز میشوند روایات نامشخصساختهاند که تصویری از شخصیت سعدی در آنها به دست نمیآید. روایات دیگر نیز برخی جنبهی خودزندگینامهنویسانه دارند و برخی تنها روایاتی از مشاهدات احتمالی هستند. آنچه از روایات خودزندگینامهنویسانهی سعدی بر میآید او در عین آن که مایل است خود را فردی حاضرجواب بازنمایی کند اما از نقل تنگدستیها و بعضاً ناپرهیزگاریهای خود ابایی ندارد و از این حیث تصویری آرمانی به لحاظ اخلاقی از خود به دست نمیدهد.
_||_