سیاستگذاری جذب سرمایهگذار در توسعه فضاها و اماکن ورزشی
الموضوعات :علی دل پیشه 1 , میلاد ساکی 2 , نرگس صفار 3
1 - گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 - گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3 - گروه معماری دانشگاه فرهنگیان
الکلمات المفتاحية: اماکن ورزشی, سیاستگذار, سرمایه گذاری ورزشی, خصوصیسازی,
ملخص المقالة :
چکیده: در این پژوهش بررسی عوامل مؤثر در جذب سرمایهگذاری در توسعه فضاها و اماکن ورزشی موردمطالعه قرار گرفت. اماکن و فضاهای ورزشی یکی از مهمترین و اساسیترین کاربریها در شهرهای امروزی است که نقش مهمی در تأمین سلامت جسم و روح شهروندان دارد. همچنین یکی از دلایل اهمیت زیرساختهای ورزشی و ترویج ورزش، تأثیر مثبت مشارکت ورزشی بر تندرستی، سلامت جامعه و کاهش هزینه های درمانی ناشی از بی تحرکی در رده های سنی مختلف است. توسعه ورزش نیازمند توجه به ابعاد زیادی است، در سطح کلان و خرد، عوامل زیادی بر اشاعه و ترویج ورزش تأثیر دارند. توسعة ورزش را مشتمل بر ساختارها، سیستمها، فرصتها و فرایندهایی میدانند که افراد را قادر میسازد در ورزش و تفریحات شرکت کنند و عملکرد خود را تا سطح دلخواه ارتقا دهند. فضاها و مکانهای ورزشی، گونههای فضاهای اجتماعی در سکونتگاههای انسانی به شمار میروند. حضور همزمان و متراکم جمعیت پرشمار انسانی، تحرک، گذران اوقات فراغت و تفریح ساکنین شهرهای بزرگ، انجام رقابتهای ورزشی، برگزاری گردهماییها. ازاینرو اولویت سیاستگذاری باید بر مبنای جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در توسعه فضاها و اماکن ورزشی کلانشهرها میتوان به مواردی همچون تأثیر آییننامهها و قوانین حقوقی و مالی و موارد مدیریتی اجتماعی و تأثیر رسانه در جذب سرمایه اشاره کرد. ما در این تحقیق راهکاری جهت برنامهریزی مؤثر برای مشارکت بخش خصوصی در توسعه فضاها و اماکن ورزشی پیشنهاد میدهیم. مقالة بنیادی حاضر، با روش توصیفی - تحلیلی، درصدد بیان این مسئله است که عوامل تأثیرگذار در سیاستگذاری و جذب سرمایه در اماکن ورزشی مشخص شود.
Alidoust Ghahfarokhi, E., Jalali Farahani, M., Goudarzi, M., & Naderan, E. (2013). The cultural and social barriers to implement general policies of article 44 in Iran professional sport. Sport management studies, 5(20), 79-96. (in Persian)
Amanati, A., Sajjadi, S. N., Rajabi Noushabadi, Hamidi, & M. (2020). Social media sports marketing model. New approaches in sports management, 8(29), 73-86. (in Persian)
Andrew, G., & Kasper, T. (2009). A theoretical approach to sport sponsorship. BAMMC.(Unbublished bachelor dissertation). Lulea University of Technology, Department of Business.
Askarian, Rahbar, & Fakhri. (2021). Designing and explaining sports development processes in Iran. Journal of business in sports, 1(1), 61-79. (in Persian)
Baade, R.A. & Dye, R. F. (1988). Sports stadiums and area development: A critical review. Economic development quarterly, 2(3), 265-275.
Bagherifard, Ali Ashraf, & Faramarzi. (2020). A new requirement for the financial support of sports in the non-governmental sector. Management researches in the Islamic world, 4(2), 7-18.
(in Persian)
Barros, C. P., & Leach, S. (2006). Analyzing the performance of the English FA Premier League with an econometric frontier model. Journal of Sports Economics, 7(4), 391-407.
Chobandian, Rizvan, Khanleri, Yazdani, & Abedi. (2021). Providing a framework for the strategic development of the branding process based on the SIP model using a metacombination approach. Business Management, 13(2), 306-336.
Dehghanpouri, H., Sarlab, R., Chavoshi, S. R., & Donyapour, H. (2020). Investigating the Effect of Marketing Intelligence on the Competitiveness of Online Sports Stores with the Mediating Role of Innovative Performance. New Marketing Research Journal, 10(3), 57-80. (in Persian)
Designing a financial support decision making model in Iranian sports. Authors: Noushin Banar, Rahim Ramezaninejad, Reza Andam, Fatemeh Mohhadt Seyedeh Ezra Mirkazemi, Sports Management Studies (Physical Education Research School), Summer 2012, Number 14
Ghasemi, R., Javadipour, M. & Turkfar, A. (2016). Identifying the obstacles of Iran's sports marketing from the point of view of the country's sports managers. Journal: Sports Management (Movement) 7 (6): 829-846. (in Persian)
Ghasemi, Javadipour, & Turkfar. (2016). Identification of Iran's sports marketing obstacles from the point of view of the country's sports managers. Journal of Sports Management, 7(6), 829-846. (in Persian)
Ghorbani, M.H., Mahmoudi, A., Abbasi, Z. & Motahari M. (2021). Identifying the security-social consequences of holding sports tourism events. (in Persian)
Golred Parvaneh, & Partufaknan Mustafa (2021). The role of the government in supporting small and medium businesses. Publication: Investment knowledge. 9(35)277-288
Henry, H. (2012). Designing the structural equation model of social capital and knowledge management in sports organizations. Journal: Researches in sports management and movement sciences. 1 (1): 85-105
Ju, W., Doran, D., Hawkins, R., Gómez-Díaz, A., Martin-Garcia, A., Ade, J., ... & Bradley, P. (2021). Contextualised peak periods of play in English Premier League matches. Biology of Sport, 39(4).
Khosromanesh, R., Khabiri, M., Khanifar, H., Alidoust Ghahfarokhi, E., & Zarei Matin, H. (2019). Designing the Conceptual Model of Iran's Sports Industry. Sport Management Studies, 11(57), 17-38. (in Persian)
Kozechian, H., Sardari, M., Hassani, M., & Amiri, M. (2021). Designing and Testing Ethical Marketing Model in Sports Manufacturing Industry. Sport Management Studies, 13(65), 179-202. (in Persian)
Kyami Rad Amir, & Moharram Zadeh Mehrdad (2010). Investigating marketing strategies for the promotion and development of sports in Iran. Journal: Harak 39:175-192. (in Persian)
Latifian, Ahmed, Molvi, & Homa. (2015). Introducing the sports marketing strategy model for sports organizations to choose marketing advertising strategies. Paper presented at the first international conference on management, accounting and economics in March 2013.
(in Persian)
Mirzai, F., Jalali Farahani, M., Bagheri Gudrat, E. & Shahbazi M. Identifying factors predicting the success of countries in the soccer world cup. Sports Management (Movement): 10:3:479-499. (in Persian)
Mohammad Ehsani, Z. & Iqbali, M.M. (2013). Investigating the causes of sponsors' lack of support for women's professional sports in Isfahan city. Kinetic and sports sciences, sixth year, autumn and winter, number 12. (in Persian)
Mohammadi, M., Sayadi, M. A., & Sayed Ameri, M. H. (2016). The Determination of organizational entrepreneurship based on social capital components in Youth and Sports general office of Ilam province. Applied Research in Sport Management, 5(1), 23-33. (in Persian)
Moradi Sharaf, Heshmat Elah, Hemtinejad, Mehr Ali, & Benar. (2017). Analysis of motivating factors for sports support in Hamadan province. Scientific-Research Quarterly Journal of Applied Research in Sports Management, 5(3), 79-91. (in Persian)
Mousavi Rad Seideh Tahereh. (2020) Identification of Iran's Success Factors in the Olympic Games. Journal: Applied Researches in Sports Management 8:2-53-62. (in Persian)
Mozaffari, S. A. A. (2005). The state of public sports in Iran and its comparison with several selected countries. Journal of Motor Sciences and Sports, 6, 151-71. (in Persian)
Norozi, A., Maleki, A., Parsamehr, M., & Ghasemi, H. (2019). Investigating the effect of body image and body management on women's sports participation in Ilam province. (in Persian)
Rahimi, A., Ehsani, M., Saffari, M., & Norouzi Seyed Hossini, R. (2021). The Effect of Social Ties on Commercialization Perception of Sports Science Research: The Mediating Role of Students' Research Capability. Journal of Entrepreneurship Development, 13(4), 481-499. (in Persian)
Shakarzadeh, M., Rahmani K. & Khayani, F. (2017). Identifying and prioritizing quantitative and qualitative variables predicting the success of investment projects in perceptron neural network modeling for quality management in free and special economic zones of the country 7-3-159-175. (in Persian)
Soltani, Naderian, Jerset, & Pejman. (2010). Sports marketing. Accounting and Financial Management, 4(1), 75-88.
Sultan Hosseini, Ali Dost Ghafarakhi, Shabani Bahar, Rajabi, & Malik. (2012). Examining the views of private company managers about financial support for sports as a marketing tool. Journal of Sports Management, 4(12), 23-36. (in Persian)
Tayibi, S., Jabari, A. & Babaki, R. (2009). Investigating the causal relationship between tourism and economic growth (a case study of Iran, OECD countries plus selected countries). Journal: Danesh va Teshesh 15(24) 63-84. (in Persian)
Taylor, M. (2013). The association game: A history of British football: Routledge.
Yaghobi, A., Pourkiani, M., Emami, F., & Alavi, S. H. (2021). Providing a Qualitative Model of Factors Affecting the Attraction of the Country's Student Sports Donors (Based on foundation data theorizing). Research on educational Sport, 8(21), 59-84. (in Persian)
Zargar, A., & Afshin. (2015). Sports and international relations: conceptual and theoretical aspects. Political Science Quarterly, 11(31), 7-48. (in Persian)
_||_