واکاوی پدیدارشناختی موانع اجتماعی- فرهنگی توسعة گردشگری ورزشی ایران
الموضوعات :مهدی ذوالقدر 1 , علی محمد صفانیا 2 , ابوالفضل فراهانی 3 , جمشید همتی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد مدیریت ورزشی،واحد علوم تحقیقات، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد مدیریت ورزشی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - استادیار مدیریت ورزشی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: گردشگری ورزشی, رسانه, آموزش, پدیدارشناسی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضرواکاوی پدیدارشناختی موانع اجتماعی- فرهنگی توسعة گردشگری ورزشی ایران میباشد. از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی میباشد. در این پژوهش با توجه به هدف مطالعه، شرکتکنندگان بر اساس نمونهگیری گلولهبرفی از بین دستاندرکاران گردشگری ورزشی در کشور(مدیران تورهای گردشگری ورزشی منتخب، اساتید دانشگاهی متخصص در زمینة گردشگری ورزشی و همچنین مدیران منتخب وزارتخانه ورزش و جوانان)، انتخاب شدند(14 مصاحبه). به منظور جمعآوری اطلاعات، از مصاحبة نیمه-ساختار یافته و عمیق استفاده شد. به منظور تجزیه وتحلیل و استخراج کدهای پژوهش، از نرمافزار Max QDA نسخه Pro استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که موانع اجتماعی- فرهنگی توسعة گردشگری ورزشی ایران شامل موانع آموزشی، رسانه، خانوادگی، امنیتی، فرهنگی- اعتقادی، زیست محیطی، اطلاع رسانی و عوامل سوق دهنده میباشد. رفع موانع اجتماعی- فرهنگی توسعة گردشگری ورزشی میتواند راهگشای توسعة گردشگری ورزشی در ایران و بهرهمندی از مزایای آن باشد. رفع موانع اجتماعی- فرهنگی توسعة گردشگری ورزشی میتواند راهگشای توسعة گردشگری ورزشی در ایران و بهرهمندی از مزایای آن باشد.
_||_