طراحی الگوی مطلوب مدیریت استعداد در رشته ورزشی کاراته در جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران
الموضوعات :آزاده عقیلی 1 , عزت اله شاه منصوری 2 , رضا صابونچی 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران
3 - دانشیار مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
الکلمات المفتاحية: جانبازان, کاراته, مدل, استعداد, معلولین,
ملخص المقالة :
کشف و توسعه استعدادهای ورزشی در ورزش جانبازان و معلولین از عوامل اصلی موفقیت کسب مقامهای جهانی و پارالمپیک است. هدف این تحقیق، طراحی الگوی مطلوب مدیریت استعداد در رشته ورزشی کاراته در جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران بود. این پژوهش براساس روش توصیفی-پیمایشی و بر مبنای اهداف پژوهش از نوع کاربردی میباشد. جامعه آماری شامل ورزشکاران، مدیران، استعدادیابها، داوران و مربیان در رشته ورزشی کاراته در جانبازان و معلولین بود که از میان آنها 200 نفر بهصورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات، پرسشنامهی محقق ساختهای بود که پنج بعد و 55 سؤال داشت. برای بررسی روایی محتوایی پرسشنامه به شکل کمی، از دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا استفاده شد. برای تعیین ضریب نسبی روایی محتوا، ازنظرات 9 نفر از کارشناسان رشته کاراته در رشته ورزشی کاراته در جانبازان و معلولین استفاده شد؛ و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ به دست آمد. برای بررسی برازش مدل مفهومی، از مدل معادلات ساختاری، با استفاده از نرمافزارهای اس پی اس اس نسخه 25 و R نسخه 1.6.3 بستههای SemPlot و lavaan استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد مدیریت استعداد، از بار عاملی معناداری برخوردار میباشند، اما ترتیب تأثیر این ابعاد در شکلگیری مدیریت استعداد متفاوت است. ابعاد نگهداشت استعداد، بهکارگیری استعداد، جذب استعداد و گزینش استعداد بیشترین تأثیر را داشتند و بعد توسعه استعداد از بار عاملی ضعیفی برخوردار بود.
طراحی الگوی علّی مدیریت استعداد در رشته ورزشی کاراته جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران
آزاده عقیلی1، عزت اله شاه منصوری*2، رضا صابونچی3
1- دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامي، بروجرد، ایران. 2- استادیار مدیریت ورزشی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران (نویسندة مسئول). 3- دانشیارمدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامي، بروجرد، ایران.
Email: ezzatollahshahmansouri@gmail.com
تاریخ دریافت: تاریخ پذیرش:
چکیده
کشف و توسعه استعدادهای ورزشی در ورزش جانبازان و معلولین از عوامل اصلی موفقیت کسب مقامهای جهانی و پارالمپیک است. هدف این تحقیق، طراحی الگوی علّی مدیریت استعداد در رشته ورزشی کاراته جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران بود. این پژوهش براساس روش توصیفی-پیمایشی و بر مبنای اهداف پژوهش از نوع کاربردی میباشد. جامعه آماری شامل ورزشکاران، مدیران، استعدادیابها، داوران و مربیان در رشته ورزشی کاراته در جانبازان و معلولین بود که از میان آنها 200 نفر بهصورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات، پرسشنامهی محقق ساختهای بود که پنج بعد و 53 سؤال داشت. برای بررسی روایی محتوایی پرسشنامه به شکل کمی، از دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا استفاده شد. برای تعیین ضریب نسبی روایی محتوا، ازنظرات 9 نفر از کارشناسان رشته کاراته در رشته ورزشی کاراته جانبازان و معلولین استفاده شد؛ و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ به دست آمد. برای بررسی برازش مدل مفهومی، از مدل معادلات ساختاری، با استفاده از نرمافزارهای اس پی اس اس نسخه 25 و R نسخه 1.6.3 بستههای SemPlot و lavaan استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد مدیریت استعداد، از بار عاملی معناداری برخوردار میباشند، اما ترتیب تأثیر این ابعاد در مدیریت استعداد متفاوت است. ابعاد اقتصادی، زیرساخت ها و امکانات، منابع انسانی، مدیریتی و آموزشی بیشترین تأثیر را داشتند.
واژگان کلیدی: استعداد، کاراته، جانبازان، معلولین
Designing an optimal model for talent management in the sport of karate in veterans and the disabled of the Islamic Republic of Iran
Azadeh Aghili1, Ezzatollah Shahmansouri2, Reza Sabounchi3
1. PhD student in Sports Management, Borujard Branch, Islamic Azad University, Borujard, Iran. 2. Assistant Professor of Sports Management, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran. 3. Associate Professor of Sports Management, Borujard Branch, Islamic Azad University, Borujard, Iran.
Email: ezzatollahshahmansouri@gmail.com
Received: Accepted:
Abstract
Keywords: Talent, Karate, Veterans, Disabled.
مقدمه
استعداد منبعی ارزشمند و نادر در جامعه است و مقدار زیادی از استعدادهای انسانی ارزشمند احتمالاً در هر نسلی تلف میشود. این هدر رفتگی، در اصل، از فقدان درک و آگاهی در مورد ماهیت استعداد و ناتوانی افراد در انگیزه دادن به خود برای رشد استعدادهایشان و عدم وجود برنامههای مدیریت استعداد به وجود میآید. استعدادها نه در خلأ بلکه در واقعیت وجود دارند، یعنی، استعدادها با زمینهای فرضی مرتبط هستند و فقط درزمانی عنوان استعداد مییابند که از سوی خردهفرهنگها و جامعه گستردهتری که در آن وجود دارند، ارزشمند و پذیرفتهشده باشند (Tranckle et al , 2006). ازجمله زمینههایی که فرایند استعدادیابی و مدیریت استعداد در آن مهم و حائز اهمیت است، صحنه ورزش و رقابتهای ورزشی است (Arede et al, 2019). شناسایی استعدادها در ورزش فرایند شناسایی شرکتکنندگانی است که پتانسیل برتری در یک ورزش رادارند (Datson et al, 2019). در سالهای اخیر برنامههای استعدادیابی از محبوبیت بالایی برخوردار شده است و بهعنوان راهی بسیار دشوار برای به حداکثر رساندن پتانسیل ورزشکاران برای دستیابی به موفقیت تلقی میشود (Rommers et al, 2019). بیکر1 و همکاران (2019) در پژوهشی با عنوان مفهومسازی استعداد در ورزش، به بررسی و پیشنهاد مفهوم جدیدی از استعدادیابی در ورزش پرداختهاند. این پژوهشگر یک مفهومسازی چندوجهی از استعداد را پیشنهاد میدهند: ذاتی (منشأ عناصر بیولوژیکی موجود در بدو تولد)، چندبعدی (متشکل از ظرفیتهایی از طیف وسیعی از مقولات گسترده شناختی، جسمی و روانی)، ظهور (شامل فعلوانفعالات در بین عواملی که باهم ترکیب میشوند)، پویا (در حال تحول در طول زمان توسعه به دلیل تعامل با محیط و بیان ژن تصادفی) و همزیستی (عوامل فرهنگی و اجتماعی که ارزش نهایی استعداد فرد را تعیین میکنند). استعدادیابی ورزشی از دو مرحله تشکیلشده است؛ مرحله اول دربرگیرنده کشف و شناسایی استعدادهای ورزشی میباشد که در آن به غربال کردن کودکان و نوجوانان با استفاده از آزمونهای فیزیکی، فیزیولوژیکی و مهارتی بهمنظور شناسایی افرادی که مستعد موفقیت در یک ورزش خاص هستند مبادرت میشود و مرحله دوم نیز شامل پرورش استعداد است که بیشتر بر روی مهارتهای اکتسابی ورزشکار و کیفیت و کمیت آموزشها و تمرینهای موردنیاز برای رسیدن به سطوح بالای عملکرد تأکید دارد (Henriksen et al, 2011). بااینحال پژوهشهای زیادی درزمینه فرایندهای استعدادیابی در رشتههای مختلف ورزشی صورت گرفته است (Oršolić et al, 2021، Perito et al, 2021).. بااینحال آنچه مغفول مانده این موضوع است که فرایند استعدادیابی، خود بخشی از مدیریت استعداد میباشد، یعنی مدیریت استعداد مفهوم گستردهای درزمینه کشف، توسعه و به ثمر رساندن استعداد است و استعدادیابی بخشی از این فرایند و بهطور واضحتر در بخشهای اولیه این فرایند قرار دارد. به عقیدة مک کارتنی و وُرمن (2013) مدیریت استعداد فرایند نظاممند جذب، بهکارگیری و توسعة افراد باارزش و استعداد است. کالینگز و مالحی (2009) فرآیند مدیریت استعدادها را با شناسایی، جذب، توسعه، پاداشدهی و حفظ کردن افراد دارای ویژگیهای متمایز مرتبط میدانند که این موضوع میتواند پایدار بودن موفقیت و توسعة برنامههای استعدادیابی و توسعه را پشتیبانی کند. یکی دیگر از تعاریف روشن برای مدیریت استعداد این است که مدیریت استعداد روندی پویا و مداوم است که بهطور نظاممند شناسایی، ارزیابی و توسعة استعداد را برای نقشهای حیاتی آینده و تداوم موفقیت و عملکرد سازمانی بهینه فراهم میآورد (Hadik, 2014). لوییس و هکمن 2(2006) سه اصل کلیدی در تعریف مدیریت استعداد را معرفی کردند: 1: مدیریت استعداد مجموعهای از فعالیتها، عملکردها و فرایندهای معمول فردی در مدیریت منابع انسانی در نظر گرفته میشود. از این منظر، مدیریت استعداد با مدیریت منابع انسانی مترادف است یا بهعنوان منطقة خاصی در مدیریت منابع انسانی دیده میشود. بهطورکلی، این مفهوم بهطور دقیق به تعریف سنتی مدیریت منابع انسانی مرتبط است و ازاینرو، مدیریت استعداد بیشتر به شیوهها و فعالیتهای معمول مدیریت منابع انسانی مرتبط است، 2 -مدیریت استعداد مجموعهای از فرایندهاست که باهدف ایجاد پایگاههای اطلاعاتی استعدادها صورت میگیرد. این دیدگاه مفهوم استخر استعداد و بر توسعة استعدادهای بالقوه تأکید دارد و 3 -مدیریت استعداد همزمان هم بر افراد با عملکرد بالا و ظرفیت زیاد تمرکز دارد و هم بر استعدادهای عمومی. بااینحال تاکنون در پژوهشهای مرتبط به استعدادیابی در ورزش، از دیدگاه کلنگر به مدیریت استعداد در ورزش جانبازان و معلولین نگریسته نشده و فقط به راهکارهای توسعه مشارکت ورزشی آنها پرداختهشده است.
از طرفی ازجمله ورزشهای پرطرفدار و باسابقه در کشور ما ورزش کاراته است و درعینحال پژوهشهای متنوعی در زمینه شناسایی افراد بااستعداد در پژوهشهای گذشته صورت گرفته است. كاراته در جهان بهعنوان یکی از محبوبترین و عمومیترین ورزشهای رزمی شناختهشده است. این رشته به لحاظ مدالآوری در مسابقات بسیار مهمی نظیر بازیهای آسیایی و المپیک (حضور آن تأییدشده است) از سهم مدالآوری چشمگیر در ارزیابی سازمانهای رسمی کشور ایران برخوردار است. بااینوجود کمبود یا نبود برنامههای مدون و الگوهای موفق سازمانیافته در مدیریت استعدادها و پرورش ورزشکاران معلول و جانباز مستعد در این رشته بهعنوان یک نیاز و شناخته میشود. متأسفانه موضوع مدیریت استعداد و برنامههای توسعهای برای رشتههای ورزشی بهویژه رشتهی رزمی معلولان و جانبازان با رکود مواجه است که این موضوع ممکن است در ترویج، توسعه و پیشبرد رشتهی ورزشی مختص آنان تأثیر منفی داشته باشد.
با این حال افراد جانباز و معلول می توانند با شرکت در انواع فعالیتهاي ورزشی و تفریحی از مزایاي جسمانی و روانی این فعالیتها سود برده و کیفیت زندگی خود را افزایش دهند، ورزش و فعالیت بدنی نقش بسیار مهمی در سلامت عمومی مردم جامعه از جمله جانبازان و معلولین دارد و با توجه به وضعیت بدنی این افراد میتواند چه از لحاظ سلامت جسمانی و چه از لحاظ سلامت روانی به این افراد کمک نماید و براي آنها راهگشا باشد و باعث افزایش کیفیت زندگی شان گردد در این راستا توسعه برنامه های استعدادیابی می تواند بسیار اثربخش و رهگشا باشد. بیماري و ناتوانی که در اثر بی تحرکی براي این افراد به وجود می آید، باعث افزایش رنجش آنها می شود و به کیفیت زندگی آنان آسیب می رساند. بیش از نیم میلیارد نفر از مردم جهان به خاطر ابتلا به بیماری های جسمی، ذهنی و یا حسی، معلول هستند. یکی از راه های مفید برای کمک به معلولین به منظور ورود به عرصۀ اجتماع و بروز توانایی های فردی و در نتیجه افزایش حس استقلال در آن ها، روی آوردن به سمت فعالیت های بدنی و ورزش است و برنامه های استعدایابی برای آنها می تواند زمینه گرایش له فعالیت های بدنی مناسب را فراهم کند. فعالیت های ورزشی منظم، محرکی قوی برای به حرکت درآوردن معلولین در جریان زندگی عادی محسوب می شود و تا جایی که از حد سرگرمی فراتر رفته و نقش درمان کننده و پیشگیری کننده از عوارض معلولیت را بر عهده دارد. توسعه ورزش هدفمند در یک جامعه می تواند دستیابی به جامعه سالم را امکان پذیر سازد. آنچه در این توسعه اهمیت دارد، ایجاد زیرساخت ها و دسترس پذیری محیط ها و امکانات ورزشی برای عموم شهروندان است (Meeir et al, 2018). با این حال بسیاری از تحقیقاتی که در حوزه استعدادیابی و خصوصاً در رشته ورزشی کاراته صورت گرفته، متغیرهای آنتروپومتریکی و بیومکانیکی و افراد سالم را بهعنوان یکی از عوامل مؤثر بر موفقیت ورزشکاران در نظر گرفته است و راهبرد مدیریت استعداد بهعنوان یک نقشه راه برای توسعه استعدادها و کسب جایگاه ارزشمند بینالمللی تاکنون مورد واکاوی قرار نگرفته است. در این راستا این پژوهش در نظر دارد تا به طراحی الگوی مطلوب مدیریت استعداد در رشته ورزشی کاراته در جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران بپردازد.
روششناسی
روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است و همچنین بر مبنای اهداف پژوهش از نوع کاربردی میباشد که به شکل میدانی انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش، کارشناسان ورزشی، پیشکسوتان ورزشی جانبازان و معلولین، ورزشکاران باسابقه، مدیران ملی کمیته پارالمپیک، مدیران حوزه ورزش قهرمانی جانبازان و معلولین، مدیران پایگاههای قهرمانی، مدیران فدراسیون جانبازان و معلولین، کارشناسان مرکز استعدادیابی وزارت ورزش و جوانان، مربیان تیم ملی، اساتید دانشگاه، مربیان پایه، آکادمی ملی المپیک، کاراتهکاران عضو تیم ملی که تعداد آنها، 410 نفر می باشند و از میان آنها با توجه به جدول مورگان تعداد 200 نفر بهصورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامهی محقق ساختهای است که از مبانی نظری (مقاله های داخلی و خارجی که در زمینه پژوهش حاضر نگاشته شده بودند (123 مقاله)) گرفته شده است. برای بررسی روایی محتوایی پرسشنامه به شکل کمی، از دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا استفاده شد. برای تعیین ضریب نسبی روایی محتوا، ازنظرات 9 نفر از متخصصان و کارشناسان استفادهشده است. ضریب نسبی روایی محتوا کل پرسشنامه 81/0 به دست آمد، شاخص روایی محتوا کل پرسشنامه نیز 91/0 محاسبه شد پایایی ابزار نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ، 86/0 محاسبه شد که نشاندهنده کیفت مناسب ابزار اندازهگیری بود. این پرسشنامه دارای پنج بعد و 53 سؤال شامل عوامل اقتصادی (دوازده سؤال)، زیرساختی و امکانات (چهار سؤال)، مدیریتی (هجده سؤال)، آموزشی (چهارده سؤال)، منابع انسانی (پنج سؤال) بود. برای تدوین ابعاد پرسشنامه از مطالعات کتابخانهای که بهصورت نظاماند و چارچوب دار مبتنی بر سؤالات اساسی پژوهشی و با استفاده از منابع علمی (کتاب، مقالات)، منابع رسانهای و نظرات کارشناسان و صاحبنظران رشته کاراته استفادهشده است. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و مدل معادلات ساختاری، با استفاده از نرمافزارهای اس پی اس اس نسخه 25 و R نسخه 1.6.3 بستههای (Semplot, lavaan) استفاده شد.
یافتههای پژوهش
جدول 1- توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی
متغیرها | ابعاد | فراوانی | درصد | متغیرها | ابعاد | فراوانی | درصد |
سن | کمتر از20 | 1 | 6/0 | سابقه شغلی | 1-5 | 9 | 5/5 |
20-30 | 67 | 1/41 | 6-10 | 27 | 6/16 | ||
31-40 | 54 | 1/33 | 11-15 | 26 | 0/16 | ||
41-50 | 28 | 2/17 | 16-20 | 47 | 8/28 | ||
51-60 | 9 | 5/5 | 21-25 | 24 | 7/14 | ||
بیشتر از60 | 4 | 5/2 | بیشتر از26 | 30 | 4/18 | ||
تحصیلات | کمتر از دیپلم | 1 | 6/0 | وضعیت و سمت فعلی | ورزشکار | 21 | 9/12 |
دیپلم | 26 | 0/16 | مدیر هیات استان | 23 | 1/14 | ||
فوق دیپلم | 11 | 7/9 | مدیر فدراسیون | 5 | 1/3 | ||
لیسانس | 73 | 8/44 | استعدادیاب | 5 | 1/3 | ||
فوق لیسانس | 50 | 7/30 | داور | 49 | 1/30 | ||
دکترا | 2 | 2/1 | مربی | 60 | 8/36 |
اطلاعات فردی نمونهها نشان داد(جدول 1) که بیشترین درصد پاسخگویان ازلحاظ سن در دامنۀ سنی 20 تا 50 سالگی قرار داشتند. بیشترین درصد پاسخگویان ازنظر تحصیلات درسطح لیسانس (8/44 درصد) و فوقلیسانس (7/30 درصد) بوده و بیشترین درصد سابقه کاری پاسخگویان در محدوه 20-16 سال و کمترین درصد در محدوده 5-1 سال قرار داشته است و همچنین بیشترین درصد پاسخگویان ازلحاظ وضعیت و سمت فعلی در کاراته به سمت مربی (8/36 درصد) و پسازآن به سمت داور (1/30 درصد) و ورزشکار (9/12 درصد) تعلق داشت.
جدول 2- توزیع شاخص های توصیفی بر حسب ابعاد مدیریت استعداد ورزش کاراته
ابعاد مدیریت استعداد شاخص های توصیفی | جذب استعداد | گزینش استعداد | بکارگیری استعداد | حفظ استعداد | توسعه استعداد |
ميانگين | 200/4 | 18/4 | 23/4 | 31/4 | 24/2 |
خطای معیار میانگین | 037/0 | 038/0 | 038/0 | 038/0 | 043/0 |
ميانه | 250/0 | 250/0 | 27/4 | 43/4 | 13/2 |
مد | 50/4 | 38/4 | 91/3 | 57/4 | 13/2 |
انحراف معيار | 47/0 | 48/0 | 49/0 | 50/0 | 55/0 |
واريانس | 22/0 | 23/0 | 24/0 | 25/0 | 30/0 |
نتایج شاخص توصیفی میانگین ابعاد مدیریت استعداد ورزش کاراته جانبازان و معلولین(جدول 2) نشان داد بيشترين نمره ميانگين (31/4) مربوط به بعد حفظ استعداد ميباشد و كمترين نمره ميانگين (18/4) مربوط به بعد گزینش استعداد ميباشد.
جدول 3- نتایج آزمون طبیعی بودن توزیع داده ها
ابعاد | z | sig | نتیجه آزمون |
جذب استعداد | 21/1 | 11/0 | نرمال بودن توزیع داده ها |
گزینش استعداد | 60/1 | 11/0 | نرمال بودن توزیع داده ها |
بکارگیری استعداد | 20/1 | 11/0 | نرمال بودن توزیع داده ها |
نگهداشت استعداد | 85/1 | 10/0 | نرمال بودن توزیع داده ها |
توسعه استعداد | 30/1 | 07/0 | نرمال بودن توزیع داده ها |
مدیریت استعداد ورزش کاراته | 96/0 | 32/0 | نرمال بودن توزیع داده ها |
نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف3 (جدول 3) نشان داد که مقادیر سطح معناداری برای کل مدیریت استعداد و هریک از ابعاد آن بزرگتر از سطح آزمون، یعنی 05/0α= میباشد بنابراین کل مدیریت استعداد و هریک از ابعاد آن دارای توزیع طبیعی میباشند. به همین دلیل جهت پاسخ به پرسشهای تحقیق، از آزمونهای پارامتریک استفاده گردید.
بهمنظور افزایش صحت یا روایی درونی دادهها از سه نفر متخصص و صاحبنظر آشنا با ماهیت مسئله پژوهش، کمک گرفته شد. این افراد تفسیرهاي بهعملآمده از سوي پژوهشگر را بررسی وپس از اصلاح تائید نمودند. بهمنظور افزایش انتقالپذیری یافتهها، از راهبرد چند سویه سازي دادهها (استفاده توأمان از متن مصاحبه با کارکنان خبره و صاحبنظر موردمطالعه)، چند سویه سازي بررسیکننده، استفاده ازدستیار پژوهشی متخصص در فرایند گردآوري، تحلیل و تفسیر دادهها و چند سویه سازي محیطی (انجام مصاحبه با افراد در باشگاهها و شهرهای متفاوت) استفاده گردید.
نتایج تحلیل عاملی تأییدی از ابعاد و مؤلفههای مدیریت استعداد کاراته تأیید یا رد معناداری بارهای عاملی با توجه به میزان معناداری تی 2 درسطح خطای (05/0) صورت میگیرد و در صورتی رابطه تأیید میشود که مقدار تی بزرگتر از 2 یا کوچکتر از 2- باشد (منظمی، 2015،109). بر این اساس نتایج بدست آمده در جداول زیر به تفکیک آمده است.
جدول 4- برآورد ضرایب رگرسیونی استانداردشده و تخمین ضرایب t مؤلفههای تبیینکننده اقتصادی
اقتصادی | آماره t | بار عاملی | معناداری |
1. اختصاص بودجه لازم به هیئتهای استانی کاراته برای جانبازان و معلولین | 85/7 | 66/0 | معنادار |
2. اختصاص بخشی از بودجه فدراسیون کاراته به جانبازان و معلولین | 55/6 | 52/0 | معنادار |
3. اختصاص بودجه مناسب از کمیته ملی پارالمپیک برای هزینه کرد در ورزش کاراته | 64/7 | 60/0 | معنادار |
4. رفع موانع مالی مورد نیاز برای استعدادیابی کاراته جانبازان و معلولین | 72/7 | 63/0 | معنادار |
5. تأمین منابع مالی مورد نیاز برای استعدادیابی کاراته جانبازان و معلولین از طریق حامیان مالی | 44/9 | 73/0 | معنادار |
6. رفع موانع مالی بنگاههای اقتصادی تیم های باشگاهی کاراته جانبازان و معلولین برای جذب استعدادها | 47/6 | 51/0 | معنادار |
7. ارائه مشوقهای مالی برای تیم های کاراته جانبازان و معلولین باشگاهی برای جذب استعدادها | 73/8 | 67/0 | معنادار |
8. مصوب کردن طرحهای استعدادیابی جانبازان و معلولین و اختصاص بودجه کافی برای این طرحها | 90/8 | 70/0 | معنادار |
9. عمل به وعدههای تشویقی(مالی) به قهرمانان جانباز و معلول در کاراته | 65/7 | 61/0 | معنادار |
10. تأمین بودجه مورد نیاز برای برپایی اردو به منظور شناسایی استعدادهای کاراته در جانبازان و معلولین | 73/6 | 55/0 | معنادار |
11. تأمین منابع مالی مورد نیاز برای استخدام و به کارگیری مربیان نخبه کاراته جانبازان و معلولین | 54/7 | 61/0 | معنادار |
12. تأمین منابع مالی مورد نیاز برای برپایی مسابقات کاراته جانبازان و معلولین در سطح کشور و بین المللی به منظور تشویق نیروهای مستعد | 44/7 | 59/0 | معنادار |
با توجه به نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی، همه مؤلفههای بعد عوامل اقتصادی از بار عاملی معنادار برخوردار میباشند.
جدول 5- برآورد ضرایب رگرسیونی استانداردشده و تخمین ضرایب t مؤلفههای تبیینکننده زیرساختی و امکانات
زیرساختی و امکانات | آماره t | بار عاملی | معناداری |
13. تهیه اماکن ورزشی کاراته مناسب سازی شده برای جانبازان و معلولین | 79/8 | 66/0 | معنادار |
14. اختصاص بخشی از زمان خانه های کاراته به جانبازان و معلولین | 37/9 | 69/0 | معنادار |
15. توجه به تجهیز مراکز کمتر توسعه یافته کاراته در کشور | 87/9 | 72/0 | معنادار |
16. استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند استعدادیابی | 44/6 | 51/0 | معنادار |
با توجه به نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی، همه مؤلفههای بعد زیرساختی و امکانات از بار عاملی معنادار برخوردار میباشند.
جدول 6- برآورد ضرایب رگرسیونی استانداردشده و تخمین ضرایب t مؤلفههای تبیینکننده مدیریتی
مدیریتی | آماره t | بار عاملی | معناداری |
17. قطببندی و اجرای آمایش استعداد جهت شناخت مناطق مستعد ورزش کاراته | 76/6 | 52/0 | معنادار |
18. داشتن برنامه برای انتخاب استعدادیاب ملی و محلی بر اساس شایستهسالاری | 21/6 | 49/0 | معنادار |
19. برنامهریزی منظم شناسایی و جذب استعدادها در دوره پایه و مدارس استثنایی | 79/7 | 59/0 | معنادار |
20. بهکارگیری نظام سطحبندی استعدادها )سطوح استعداد ملی، استانی و ...( | 94/9 | 71/0 | معنادار |
21. برگزاری مسابقات برنامهریزیشده برای شناسایی و جذب افراد مستعد | 31/8 | 62/0 | معنادار |
22. اطلاعرسانی مناسب برنامههای شناسایی و جذب در مرحله فراخوان استعدادیابی | 80/9 | 70/0 | معنادار |
23. طراحی مسیر پیشرفت ویژه نیروهای مستعد | 89/8 | 65/0 | معنادار |
24. حضور قهرمانان ملی در اردوهای استعدادیابی جهت جذب افراد مستعد | 69/9 | 70/0 | معنادار |
25. اعتمادسازی برای جذب و روی آوردن افراد به کانونهای استعدادیابی هیئتهای جانبازان و معلولین | 39/7 | 56/0 | معنادار |
26. الزام هیئتهای ورزشی جانبازان و معلولین به انجام آزمونهای فراگیر و جذب استعدادها به سطوح بالاتر | 33/9 | 68/0 | معنادار |
27. تعهد به اجرای برنامه استعدادیابی توسط مدیران و مجریان در فرآیند استعداد داری | 82/8 | 65/0 | معنادار |
28. برگزاری مسابقات داخلی تحت نظارت کمیته استعدادیابی | 66/7 | 53/0 | معنادار |
29. برقراری مکانیسم مناسب ارتباطی باشگاهها با فرایند مدیریت استعدادیابی | 78/7 | 59/0 | معنادار |
30. حمایت مدیران ارشد فدراسیون جانبازان و معلولین از فرایند استعدادیابی | 95/7 | 60/0 | معنادار |
31. حمایت مدیران مراکز استعدادیابی ازفرایند استعدادیابی | 88/9 | 76/0 | معنادار |
32. ارزیابی دورهای و هدفمند جانبازان و معلولین مستعد(جسمانی، مهارتی، روانی، اخلاقی) | 62/4 | 50/0 | معنادار |
33. داشتن برنامههای تشویقی و انگیزشی با توجه به ظرفیتهای روانی و مهارتی افراد | 76/8 | 61/0 | معنادار |
34. ایجاد شبکههای مشاوره در زمینههای مختلف و تصمیمگیری برای ورزشکار | 33/8 | 60/0 | معنادار |
با توجه به نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی، همه مؤلفههای بعد مدیریتی از بار عاملی معنادار برخوردار میباشند.
جدول 7- برآورد ضرایب رگرسیونی استانداردشده و تخمین ضرایب t مؤلفههای تبیینکننده آموزشی
آموزشی | آماره t | بار عاملی | معناداری |
35. توجه به ورزش مراکز توانبخشی و شناسایی و جذب استعدادها از داخل آنها | 76/9 | 69/0 | معنادار |
36. تهیه آزمون اختصاصی برای شناسایی و جذب استعدادها در رشته ورزشی کاراته | 97/9 | 70/0 | معنادار |
37. جذب افراد مستعد معرفیشده توسط مربیان باشگاهها و آکادمیهای کاراته | 05/10 | 71/0 | معنادار |
38. بازبینی آیتمها و فاکتورهای استعدادیابی ورزش کاراته جانبازان و معلولین هرسال یکبار | 26/9 | 66/0 | معنادار |
39. توانایی تفکیک جانبازان و معلولین برای فعالیتهای کاراته (توانایی ورزشی خاص) | 85/8 | 64/0 | معنادار |
40. غربالگریهای فراگیر و تشویق کودکان مستعد به پیوستن به تمرینات | 18/9 | 66/0 | معنادار |
41. غربالگری در مراحل و سطوح مختلف استعدادیابی با کاهش یا ارتقای درجه استعداد | 42/9 | 67/0 | معنادار |
42. توسعه ظرفیتهای روانی ورزشکاران مستعد | 95/8 | 65/0 | معنادار |
43. آموزش استعدادها توسط متخصصین آکادمیک تربیتبدنی و علم تمرین | 94/8 | 65/0 | معنادار |
44. آگاه نمودن خانوادهها از مستعد بودن جانبازان و معلولین آنها در ورزش کاراته | 52/8 | 65/0 | معنادار |
45. توجه به روایی و پایایی آزمونهای آمادگی جسمانی با توجه به دورههای سنی | 05/9 | 62/0 | معنادار |
46. توجه به روایی و پایایی آزمونهای پیکر سنجی با توجه به دورههای سنی | 58/10 | 65/0 | معنادار |
47. توجه به روایی و پایایی آزمونهای ادراکی حرکتی و مهارتی دورههای مختلف سنی | 41/9 | 73/0 | معنادار |
48. توجه به روایی و پایایی آزمونهای روانشناسی و اجتماعی دورههای مختلف سنی | 85/7 | 57/0 | معنادار |
با توجه به نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی، همه مؤلفههای بعد آموزشی از بار عاملی معنادار برخوردار میباشند.
جدول 8- برآورد ضرایب رگرسیونی استانداردشده و تخمین ضرایب t مؤلفههای تبیینکننده منابع انسانی
منابع انسانی | آماره t | بار عاملی | معناداری |
49. استفاده از نیروی انسانی متخصص در امور مربیگری و کادر فنی | 12/7 | 55/0 | معنادار |
50. توجه به آموزشوپرورش نیروی انسانی ماهر در حوزه استعدادیابی | 15/5 | 42/0 | معنادار |
51. ارتقاء سطح دانش مربیان با توجه به سطوح عملکرد ورزشکاران | 25/3 | 27/0 | معنادار |
52. استفاده از مربیان تخصصی بدنساز، تغذیه و روانشناس در کنار استعدادها | 34/7 | 57/0 | معنادار |
53. برگزاری کارگاههای آموزشی برای مربیان توسط مدرسان فدراسیون جهانی | 08/9 | 65/0 | معنادار |
با توجه به نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی، همه مؤلفههای بعد منابع انسانی از بار عاملی معنادار برخوردار میباشند(بیشتر از 96//1).
جدول 9- برآورد ضرایب رگرسیونی استانداردشده و تخمین ضرایب t ابعاد تبیینکننده مدیریت استعداد ورزش کاراته جانبازان و معلولین ایران
مدیریت استعداد ورزش کاراته ایران | آماره t | بار عاملی | معناداری |
زیرساخت ها و امکانات | 56/10 | 69/0 | معنادار |
اقتصادی | 44/11 | 73/0 | معنادار |
آموزشی | 65/9 | 63/0 | معنادار |
مدیریتی | 79/9 | 65/0 | معنادار |
منابع انسانی | 11/10 | 68/0 | معنادار |
با توجه به نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی، همه ابعاد مدیریت استعداد ورزش کاراته جانبازان و معلولین ایران از بار عاملی معنادار برخوردار میباشند.
برازش مدل4: شاخصهای برازش کل مدل مدیریت استعداد ورزش کاراته جانبازان و معلولین به شرح جدول 10 میباشد.
جدول 10- شاخصهای برازش کل مدل مدیریت استعداد ورزش کاراته جانبازان و معلولین
مقادیر شاخصها | شاخصهای برازندگی مدل مفهومی |
76/3 | Chi-Square |
5 | Degree of Freedom (df) |
001/0 | Root Mean Square Error of Approximation (RMSEA) |
97/0 | Adjusted Goodness of Fit Index (AGFI) |
98/0 | Goodness of Fit Index (GFI) |
57/0 | P- value |
همانگونه که در جدول 10 مشاهده میشود، مقدار شاخص برازش مدل برابر با 001/0 ميباشد که اين عدد بسیار کوچکتر از 06/0 میباشد. لذا مي توان گفت که شاخص برازش کامل دارد. شاخص «مقدار نسبي واريانسها و کوواريانسها»5 برابر با 98/0 میباشد که به یک خيلي نزديک است و نشان میدهد که این مدل با دادهها، برازش قابلقبولي دارد. مقدار تعدیلیافته شاخص برابر با 97/0 میباشد که به یک خيلي نزديک است و نشان میدهد که مدل برازندگي مناسبي دارد؛ بنابراین مقادیر همه شاخصها نشاندهنده برازش مناسب و قابلقبول مدل مفهومی پژوهش میباشد. درنتیجه همخوانی الگوی مفهومی با دادههای گردآوریشده مورد تأیید واقع میشود.
مدل نهایی مطلوبترین ابعاد و مؤلفههای علّی مدیریت استعداد
مدل نهایی علّی ابعاد مدیریت استعداد کاراته جانبازان و معلولین و همچنین مؤلفههای خیلی مطلوب برای هریک از ابعاد مدیریت استعداد درشکل 1 (پایین) مشخص گردیده است. بار عاملی مقداری بین صفر و یک است. اگر بار عاملی کمتر از 3/0 باشد رابطه ضعیف درنظر گرفتهشده و از آن صرفنظر میشود. بارعاملی بین 3/0 تا 6/0 قابلقبول است و اگر بزرگتراز 6/0 باشد، خیلی مطلوب است (پریش و همکاران، 2018).
شکل1. مدل مدیریت استعداد کاراته جانبازان و معلولین ایران
بحث و نتیجهگیری
هدف این تحقیق، طراحی الگوی علّی مدیریت استعداد در رشته ورزشی کاراته جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران بود. نتایج نشان داد که ابعاد مدیریت استعداد، از بار عاملی معناداری برخوردار میباشند، اما ترتیب تأثیر این ابعاد در مدیریت استعداد متفاوت است. ابعاد اقتصادی، زیرساخت ها و امکانات، منابع انسانی، مدیریتی و آموزشی بیشترین تأثیر را داشتند.
نتایج حاصل از این تحقیق آموزشی، با یافتههای منظمی (2015) که در پژوهش خود نشان داده در مرحله جذب توجه به نقش آموزشوپرورش و هماهنگی با مراکز آموزشی و دانشگاه ها جهت جذب استعدادها بیشترین اهمیت را دارد و همچنین با یافتههای فرخی (2011)، حاجیحسنی (2016) و لوپ6 (2012) که بیان داشتهاند آموزشوپرورش در شناسایی و کشف استعدادها نقش اساسی دارد همخوانی دارد. این پژوهشگران در تحقیقات خود نتیجهگیری کردهاند با توجه به اینکه نسل پایه ما بیشتر اوقات خود را در مراکز آموزشی سپری میکند و ازآنجاکه نظام آموزشی هر کشور میتواند سهم عظیمی در توسعه ورزش و شناخت استعدادها داشته باشد و به رشد ورزش قهرمانی کمک کند، باید به ورزش مدارس توجه خاصی مبذول گردد. در تبیین این نتیجه میتوان گفت در بیشتر کشورهای دنیا برای استعدادیابی ورزشی طرحهای استعدادیابی منظم و منسجم با اعتبارات مشخص تصویب و به سنین پایه بهویژه در دوره آموزشی مدارس توجه میشود و برای تحقق استعدادیابی ورزشهای مختلف همکاریهای بین سازمانی تعریف و برنامهریزی میگردد و به نقش معلمان و مربیان بسیار اهمیت داده میشود. بر این اساس مؤلفههایی مانند داشتن طرحهای استعدادیابی و اختصاص بودجه کافی برای این طرحها، برنامهریزی منظم شناسایی و جذب استعدادها در دوره پایه و مدارس، برگزاری مسابقات مستمر و برنامهریزیشده با شرایط یکسان برای شناسایی و جذب همه افراد مستعد و اطلاعرسانی مناسب برنامههای شناسایی و جذب افراد در مرحله فراخوان استعدادیابی در بعد جذب استعداد در ورزش کاراته مهم و اساسی میباشند.
در زمینه
در زمینه عوامل مدیریتی، نتایج حاصل از این تحقیق، یافتههای شیخ و همکاران (2010)، باسره و همکاران (2016) و منظمی (2015) را تأیید نموده و با نتایج این پژوهشها هماهنگی و همخوانی دارد. در این پژوهشها آمده است که بایستی به شاخصهای استعدادیابی در فعالیت کاراته توجه خاصی بشود و نیز شرکت در مسابقات مختلف تدارکاتی، دوستانه و رسمی با هدف کسب تجربه، هماهنگیهاي لازم و ارتقاي تمامی مهارتهاي کسب شدة بازیکنان امکانپذیر شود زیرا بدون برنامهای جامع و کامل برای پرورش استعدادها، استعداد گزینی عملاً اتلاف وقت و منابع خواهد بود. در تبیین این نتیجه میتوان گفت ازآنجاییکه در این بعد مسئله ارتقاء مهارتهای ورزشکاران مدنظر میباشد لذا در این مرحله فدراسیون جانبازان و معلولین، هیئتها و باشگاههای ورزشی باید سرمایهگذاری بیشتری بر روی استعدادها بهمنظور ایجاد فرصتهای یادگیری و آموزش انجام دهند. بر این اساس محورهایی مانند تجهیز مراکز استعدادیابی و استعداد پروری مطابق با استانداردهای جهانی، برگزاری کارگاههای آموزشی برای مربیان با استفاده از مدرسان فدراسیون جهانی کاراته، سازماندهی مناسب تمرینات با توجه به سطوح بالای عملکردهای جهانی و اجرای مسابقات ملی و بینالمللی برای استعدادها بهمنظور کسب تجارب ورزشی در بعد توسعه استعداد در ورزش کاراته جانبازان و معلولین مهم و اساسی هستند.
همچنین در زمینه منابع انسانی، نتایج حاصل از این تحقیق، یافتههای منظمی (2015)، جوادی پور (2005)، تنیسن7 (2016)، کراسیلشوف8 (2010) و استال و همکاران9 (2009) را تأیید مینماید و با نتایج این پژوهشها همخوانی دارد زیرا این پژوهشگران بر اهمیت حضور نیروی انسانی متخصص و باتجربه در آموزش و مهارت آموزش ورزشکاران تأکید نمودهاند و بیان داشتهاند که تمرینات باید ویژه و تخصصی باشند و به دورههای حساس تمرین پذیری توجه خاصی بشود.
در تبیین این نتیجه میتوان گفت که در مرحله بهکارگیری، افراد مستعد باید در محیط مناسب برای توسعه تواناییهای بالقوه خود قرار گیرند، افراد منتخب باید طوری هدایت شوند که از تلاش و تمرینات خود در زمانهای کوتاه نتیجه بیشتری بگیرند و با ناکامیهای ناشی از شکست مواجه نشوند لذا مؤلفههایی مانند تشکیل اردوهای مداوم در طول سال و دادن فرصت به ورزشکار برای شناخت و تحکیم هرچه بیشتر استعدادهای خود، غربالگری پیوسته در تمام مراحل و سطوح استعدادیابی با کاهش یا ارتقای درجه استعداد، برگزاری مسابقات داخلی تحت نظارت کمیته استعدادیابی و برقراری مکانیسم مناسب ارتباطی باشگاهها با فرایند مدیریت استعدادیابی» در بعد بهکارگیری استعداد در ورزش کاراته جانبازان و معلولین مهم و اساسی هستند. همچنین ازآنجاییکه حفظ و نگهداشت استعداد با تلاش برای ایجاد انگیزه و رضایت در ورزشکاران مستعد و مربیان و مدیران پرورشدهنده آنان مرتبط است لذا نیروی انسانی باانگیزه مهمترین عامل موفقیت در هر سازمانی است؛ بنابراین محورهایی مانند حمایت مادی از ورزشکاران مستعد در طول مرحله رشد و پرورش، حمایت مدیران مراکز استعدادیابی از فرایند استعدادیابی، حمایت مدیران ارشد فدراسیون از فرایند استعدادیابی و تعهد عوامل استعدادیابی به اجرای دقیق و منظم برنامه استعدادیابی در بعد نگهداشت استعداد در ورزش کاراته مهم و اساسی هستند.
درنهایت نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد مدیریت استعداد در ورزش کاراته، شامل جذب استعداد، گزینش استعداد، بهکارگیری استعداد، نگهداشت استعداد و توسعه استعداد از بار عاملی معناداری برخوردار میباشند اما ترتیب تأثیر این ابعاد در شکلگیری مدیریت استعداد متفاوت است. ابعاد نگهداشت استعداد، بهکارگیری استعداد، جذب استعداد و گزینش استعداد بیشترین تأثیر را داشته و بعد توسعه استعداد از بار عاملی ضعیفی برخوردار بوده و کمترین تأثیر را در مدیریت استعداد ورزش کاراته دارد. در تبیین این نتیجه میتوان گفت هرچند هریک از بخشهای مدیریت استعداد وظایف منحصربهفردی انجام میدهند، کلیت و یکپارچگی نظام مدیریت استعداد باعث شده تا عناصر تشکیلدهنده آن باهم تعامل و همپوشانی بالایی داشته باشند. لذا اختلاف در ترتیب بیان این ابعاد و همچنین تفاوت اهمیت این ابعاد در پژوهشهای مختلف ناشی از درهمتنیدگی عناصر تشکیلدهنده این سازه مفهومی و همچنین تفاوت در جامعههای آماری موردمطالعه میباشد. درنهایت، نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد مدل موردنظر خبرگان و صاحبنظران ورزش کاراته جانبازان و معلولین برای بررسی ابعاد و مؤلفههای مدیریت استعداد ورزش کاراته جانبازان و معلولین از برازش لازم برخوردار میباشد. مدل تبیین شده در این تحقیق، ازنظر تعداد ابعاد با مدلهای طراحی و تبیین شده مدیریت استعداد داخلی و خارجی شباهت زیادی دارد اما برتری آن در این است که برای اولین بار بر مبنای شرایط موجود و واقعی وضعیت ورزش کاراته جانبازان و معلولین در ایران، بیست مؤلفهی بسیار مطلوب و سیونه مؤلفهی معنادار و قابلقبول در پنج بعد از مدیریت استعداد در ورزش کاراته جانبازان و معلولین را توصیف و تبیین مینماید. آنچه در زمینه مدیریت استعداد کاراته جانبازان و معلولین میدانیم گویای این مهم است که بیشتر مطالعات انجامشده محدود به مراحل اولیه مدیریت استعداد مانند شناسایی و جذب بوده است. به عبارت بهتر، هنوز اطلاعات ما نسبت به آنچه پسازاین مراحل باید انجام شود و اینکه این استعدادهای کشفشده چگونه باید مدیریت شوند، ناقص است که در پژوهش حاضر بهصورت کاربردی به آن پرداختهشده است. همچنین آنچه این پژوهش را از موارد مشابه متمایز میکند این است که ضمن پرداختن به همه ابعاد مدیریت استعداد در ورزش کاراته جانبازان و معلولین، به ارائه مدلی میپردازد که میتواند توسط سطوح مختلف مدیریتی رشته کاراته ازجمله فدراسیون جانبازان و معلولین و هیئتهای ورزشی جانبازان و معلولین مورداستفاده قرارگرفته و ضمن صرفهجویی در وقت و هزینه، نتایج و موفقیتهای ماندگارتری نسبت به وضعیت فعلی به همراه داشته باشد.
References
Berger, L. Berger, D. (2003). The Talent Management Handbook. McGraw Hill, Cleveland, OH.
[1] Baker
[2] Lewis & Hackman
[3] Kolmogorov Smirnov
1. [4] RMSEA
2. GFI
[6] Loup
[7] 1. Thunnisen
[8] Krasilshchikov
[9] Stahl et al.