حکمت واجب الوجود از منظر متکلمان مسلمان
الموضوعات : کاوش های عقلی"
جواد حاجی پور
1
(استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران)
الکلمات المفتاحية: معتزله, شیعه, اشاعره, حکمت الاهی,
ملخص المقالة :
حکمت پروردگار در آینه اندیشه متکلمان مسلمان، حاکی از علم بیمنتهای اوست.آنان با تبیین حکمت الهی و دقایق صنع و لطایف فعل، علم پروردگار را استنتاج می نمایند وبیشتر هم به علم فعلی و صفات فعلی او توجه دارند. طبق عقیده متکلمان شیعی – با غضّ نظر از آرای فلسفی آنان در این باب– تعریفی که از حکمت باری در عرصه کلام صورت گرفته عبارتست از أنّه تعالی لایفعل القبیح و لایخل بواجب که مستلزم پذیرفتار شدن قاعده حسن و قبح ذاتی عقلی میباشد؛ اینکه پدیدگان فی نفسه مشتمل بر انحاء مصالح و مفاسداند و واجب تعالی هم عالم به این مصالح و مفاسد میباشد. لذا در افعال خود امور قبیح را مرتکب نمیگردد و امر بایسته را ترک نمیگوید. متکلمان شیعی با این رأی خویش به گونهای مرزبندی با آرای اشاعره که منکر حسن و قبح ذاتی عقلیاند نمودندطبق رأی اشاعره، خداوند افعال خود را از روی مصحلت و حکمت انجام نمیدهد بلکه آنچه انجام میدهد حکمتآمیز است که آنرا هم ناشی از علم پروردگار میدانند. آنها با این بیان خواستهاند علو ذاتی پروردگار را که محکوم هیچ امر بیرون از قلمرو ذات خود نیست حفظ نمایند اما به گونهای صدور هر فعلی ولو عبثآلود را برای ذات باری تجویز کردهاند.متکلمان معتزلی که همانند متکلمان شیعی قائل به حسن و قبح ذاتی عقلیاند بر ابتناء افعال باری بر مصلحت و حکمت و عاری بودن از لغو و عبث پای میفشرند اما بیان آنها از حکمت پروردگار شبیه به حکمت در آدمیان است که برای وصول به غرض و هدفی، فعلی از او صادر میشود.
_||_