جامعهشناسی تاریخیِ تجدد بومی: بررسی تطبیقی آراءِ عباس میلانی و محمد توکلی طرقی
الموضوعات :محمدجلال ماخانی 1 , سعید ماخانی 2
1 - دانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.
2 - دانش آموختۀ دکتری تخصصی، اندیشۀ سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: جامعهشناسی تاریخی, تجدد بومی, تجدد, محمد توکلی طرقی, عباس میلانی, ایران,
ملخص المقالة :
چیستی تجدد بومی در جامعهشناسی تاریخی ایران، همواره، یکی از مسائل مهم و کانونی بوده و تعاریف و توصیفهای متفاوتی از این مفهوم ارائه شده است. کثرتِ چنین توصیفهایی موجبشده تا این مفهوم، تاحد زیادی، به مقولاتی انتزاعی و تعریفگریز مبدل شوند. در نوشتار پیشرو، نگارندگان میکوشند تا ضمن بررسی مقولۀ تجدد بومی، طرحی تطبیقی و انتقادی از محتوای آثار دوتن از دانشوران این عرصه، عباس میلانی (1328- خ.) و محمد توکلی طرقی (1336- خ.)، به دست دهند؛ میلانی و توکلی طرقی در زمرۀ کسانی هستند که معتقد به تجدد بومی در ایراناند. به همین سبب زوایای مختلفی از اندیشۀ ایشان را در سطور آتی با خوانشی از متون آنها مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد تا بتوانیم، دستکم، سیر تحول این مفهوم را بهنزدِ این دو نویسنده ایضاح کنیم و به این پرسش پاسخ بگوییم که چگونه این دو متفکر برآیند تجدد را تداومای بومی در راستای تحولات تاریخی-فرهنگی ایران میدانند و نه تحولای واردتی از جهان غرب .
_||_