طراحی الگوی برندسازی منابع انسانی حوزه سلامت با رویکرد اسلامی
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزاد کرمان
2 - دانشگاه آزاد کرمان
الکلمات المفتاحية: منابع انسانی, برند, رویکرد اسلامی, برندسازی منابع انسانی, حوزه سلامت,
ملخص المقالة :
هدف: بیاطلاعی یا بیاعتنایی سازمان به هنجارها و ارزشهای اجتماعی آثار منفی بسیاری درزمینۀ جامعیت و برند سازمان در جامعه دارد. این پژوهش تلاش میکند به پرسشهای اساسی درزمینۀ معیارهای برندینگ بر اساس مبانی ایرانی - اسلامی پاسخ دهد روش پژوهش:این پژوهش از دید روش از انواع پژوهشهای ترکیبی )کیفی و کمی(، از منظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، پیمایشی است. نتایج بهدستآمده از فاز کیفی پژوهش به طراحی الگوی مفهومی پیشنهادی برندینگ منابع انسانی منجر شد. بر این اساس در بخش اول تحقیق بهمنظور ارائه مدلی جامع، از روش پژوهشی کیفی فراترکیب استفاده و پس از شناسایی مقولات، مفاهیم و کدهای برند منابع انسانی از طریق روش فراترکیب، برای ارائه ترکیب مطلوب مؤلفههای مدل بهگونهای که بتوان رابطه بین مقولههای برند منابع انسانی را بهینه نمود از روش مدلسازی ساختاریاستفاده گردید و الگوی اولیه به دست آمد و سپس از طریق روش حداقل مربع جزئی مدل اعتبار سنجی شد . یافتهها:الگوی موردنظر متشکل از 8 مقوله اصلی(برندسازی منابع انسانی - اسلامی،ارزیابی عملکرد منابع انسانی، آموزش و توسعه منابع انسانی ،رهبری سازمانی ،عدالت سازمانی ،رضایت و تعهد منابع انسانی،فرهنگسازمانی و برندسازی داخلی) و 43 مقوله فرعی است. بحث ونتیجهگیری: هر سازمانی در حوزهی سلامت، در فرایند استعدادیابیهای خویش، میتواند علاوه بر استفاده از اصول علمی شایستهسالاری و مدیریت استعدادها، شاخصههای اسلامی استخراجشده در این پژوهش را برای برندسازی خود به کار گیرد و درنهایت نیز با اتکای به اصول و مبانی دینی و اسلامی ، با جذب و نگهداری نیروهایی مستعد، فرایند برندسازی خود را تکمیل نماید.
_||_