تأثیر ویژگیهای کارآفرینانه مدیران بر رفتار نوآورانه از طریق ارزیابی عملکرد خدمات پستی (مورد مطالعه: منطقه 13 پستی تهران)
الموضوعات :
هدی گل زاده
1
,
حسن ‏ الوداری
2
1 - کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور واحد تهران غرب، تهران، ایران
2 - دانشگاه پیام نور واحد تهران غرب، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ارزیابی عملکرد, تنوع, سرعت, دقت, خدمات پستی,
ملخص المقالة :
زمینه: ارزیابی عملکرد خدمات، مزایایی برای سازمانها بهدنبال دارد که برخورداری از آن از طریق مدیریت مطلوب به منظور ایجاد شرایط مناسب جهت حمایت و رشد تلاشهای معطوف به توسعه نوآورانه در سرویسهای پستی کشور فراهم میشود. هدف: هدف اصلی پژوهش، تأثیر ویژگیهای کارآفرینانه مدیران بر رفتار نوآورانه از طریق ارزیابی عملکرد خدمات پستی است. روش: روش پژوهش از نظر نوع داده ترکیبی و به لحاظ هدف، از نوع کاربردی است. به لحاظ شیوه گردآوری دادهها، توصیفی و در بخش کمی به صورت پیمایشی با جامعه کلیه مشتریان شرکت پست که در شش ماهه اول سال 1398 به باجههای پستی در منطقه 13 تهران مراجعه کرده بودند و نمونهگیری تصادفی (285 نفر) انجام شد. ابزار پژوهش در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی و ضریب آلف آن مناسبا بررسی شد. تحلیل دادهها با آمار توصیفی و استنباطی شامل تحلیل عاملی و معادلات ساختاری انجام ضورت پذیرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد بعد دقت و تنوع در بین سایر ابعاد از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و موجب بهبود عملکرد خدمات پستی منطقه 13 تهران میشود. نتیجهگیری: نتایج ضمن ارائه الگویی که پیامد آن ایجاد شرایط مناسب جهت حمایت و رشد تلاشهای معطوف به توسعه سرویسهای پستی کشور با بهرهمندی از ارزیابی عملکرد خدمات است بیان نمود که نگرش مدیران برای ابعاد سرعت، سهولت و رضایت مشتریان از حساسیت کمتری برخوردار بوده که ضرورت توجه به آن در ارائه خدمات به جهت توسعه سرویسهای پستی در سازمان را برجسته مینماید.
خوش اخلاق، علی؛ شفیع زاده، حمید(1398)، بررسی رابطه رهبری تحول آفرین و خلاقیت با یادگیری خودتنظیمی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 10(2). 65-90.
دلاور، علی و ترابی، محمدحسن. (1393). بررسی راههای ارتقاء بهره وری خدمات پستی با اتکاء به سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و اجرای سیاست خصوصی سازی، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی ، 6(22)، 67-92.
دلاور، على.(1373). روشهاى تحقیق در روان شناسى و علوم تربیتى. چاپ پنجم، تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور.
سپهوند، رضا؛ عارف نژاد، محسن؛ فتحی چگنی، فریبرز؛ سپهوند، مهدیه(1399)، "نقش میانجی سکوت سازمانی در رابطه بین طرد شدگی در محل کار و خلاقیت کارکنان (مورد مطالعه: کاکنان دانشگاه لرستان)"، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 10(2). 209 - 240 .
شکوهی امیرآبادی، لیلا؛ دلاور، علی؛ عباسی سروک، لطف الله؛ کوشکی، شیرین(1397). " تحلیل محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس خلاقیت و شادکامی". ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 8 (3) ، 165-192.
شیری، اردشیر، دهقانی سلطانی، مهدی، نثاری، طاهره، فارسی زاده، حسین. (1395). نقش اعتماد به نوآوری در ارتباط "تناسب فرد با شغل و سازمان" با "رفتار کاری نوآورانه" در شرکتهای دانش بنیان (مورد مطالعه: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران). فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 4(1)، 43-76. doi: 10.22104/jtdm.2017.475
کوثری، رضا؛ نیکنامی، مصطفی؛ دلاور، علی؛ آراسته، حمیدرضا؛ قورچیان، نادقلی(1393). ارائه الگوی توسعه خلاقیت و نوآوری های علمی اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان بر اساس عوامل فردی، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 4(3) .159-189.
ناظمی، فاطمه. مجید، صفارینیا. (1394). بررسی ارتباط سبکهای تصمیمگیری و ادراک ریسک با رفتارهای کارآفرینانه در بین مدیران فرهنگی. فصلنامه علمی- پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4(4)، 89-117.
یادگاری، رضا، عباسی، ابراهیم، اشرفی، مجید، آزما، فریدون. (1398). تأثیر ویژگیهای کارآفرینانه مدیران بر رفتار نوآورانه از طریق بررسی تفکر انتقادی در شرکتهای دانش بنیان (مورد مطالعه: مراکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی). ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(2), 53-76.
Anderson, N., Potočnik, K., & Zhou, J. (2014). Innovation and creativity in organizations: a state-ofthe-science review, prospective commentary, and guiding framework, Journal of Management, 40 (5), 1297-1333.
Armstrang, M. (2008), Management Strategic Human Resource: 4thEdition. London, 18.
Artz, K.W., Norman, P. M., Hatfield, D. E., & Cardinal, L. B. (2010). A longitudinal study of the impact of R&D, patents, and product innovation on firm performance, Journal of Product Innovation Management, 27 (5), 725-740.
Caballero, S., Fuchs, R. M., & Priale, M. A. (2013). The influence of personality traits on social enterprise start-up: the case of Peruvian social entrepreneurs. EMES-SOCENT Conference Selected.
Chaubey, A., Kumar Sahoo, Ch., & Khatri, N. (2019). Relationship of transformational leadership with employee creativity and organizational innovation: A study of mediating and moderating influences, Journal of Strategy and Management, Emerald Publishing Limited 1755-425X, DOI 10.1108/JSMA-07-2018-0075.
Gyuracz-Nemeth, P., Horn, N. & Friedrich, N. (2016). Analyzing Hotel Innovation Behavior in the Balaton Region of Hungary to Identify Best Practices. Naše gospodarstvo/Our economy, 62, 52-60.
Laurischkat, K. & Viertelhausen, A. (2017). Business Model Gaming: A Game-Based Methodology for E-Mobility Business Model Innovation. Procedia CIRP, 64, 115-120.
Lin, L. (2013). The impact of service innovation on firm performance. The Service Industries Journal, 33(15-16), 1599-1632.
Peters. B. (2008). Innovation and firm performance: An empirical investigation for German firms, Springer Science & Business Media.
_||_