رابطه سبک مدیریت کلاس مبتنی بر خلاقیت با کیفیت زندگی در مدرسه و اضطراب دانش آموزان
الموضوعات :امیر هژبری 1 , حمید شفیع زاده 2
1 - مدیریت آموزشی،علوم تربیتی،آزاد اسلامی،گرمسار،آزاد اسلامی واحد گرمسار،گرمسار،ایران
2 - مدیریت آموزش،علوم تربیتی،آزاد اسلامی،گرمسار،ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت کلاس مبتنی بر خلاقیت", , ", کیفیت زندگی در مدرسه", , ", اضطراب دانش آموزان,
ملخص المقالة :
زمینه: مدیریت کلاس یکی از مهمترین چالشهای آموزشی در مدارس است. اگر مدیریت کلاس به خوبی انجام نگیرد، حتی اگر معلمان به خوبی از مهارتهای تدریس برخوردار باشند باز هم برقراری ارتباط در جریان تدریس مختل میشود. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک مدیریت کلاس مبتنی بر خلاقیت با کیفیت زندگی در مدرسه و اضطراب دانش آموزان انجام شده است. روش: روش تحقیق پژوهش حاضر یک طرح توصیفی از نوع همبستگی بودهاست. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان ورامین در سال تحصیلی 96-95 است که این تعداد برابر 7100 نفر می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 364 نفر تعیین شد. جهت گردآوری داده های لازم از سه پرسشنامه مدیریت کلاس ولفگانگ و گلیکمن (1986)، پرسشنامه اضطراب (BAI) از آیرون برگ و همکارانش (۱۹۹۰) و پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه اندرسون و بروک (2000) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها محتوایی و پایایی آنها توسط آلفای کرونباخ محاسبه و تایید شده است. داده ها توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: ضریب همبستگی بین سبک مدیریت کلاس تعاملگرا و اضطراب دانش آموزان برابر با 410/0- میباشد که در سطح 99 درصد معنادار است (01/0P< ) . علاوه براین ضریب همبستگی بین سبک مدیریت کلاس تعاملگرا و کیفیت زندگی در مدرسه دانش آموزان برابر با 529/0 میباشد که در سطح 99 درصد معنادار است (01/0P< ). نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد از بین سبکهای مدیریت کلاس تنها بین سبک مدیریت کلاس تعاملگرا که ارتباط نزدیکی با خلاقیت دارد با میزان اضطراب دانش آموزان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین، از بین سبکهای مدیریت کلاس تنها بین سبک مدیریت کلاس تعاملگرا با کیفیت زندگی در مدرسه دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
اقتدار، مرضیه؛ برکت، غلامحسین . (۱۳۹۵)، مقایسه تاثیر سبک مدیریت کلاس بر رشد فراشناختی فراگیران دختر پایه ششم مدارس ابتدایی، کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزاره سوم، شیراز.
باتلر، تونی. (1378). درمان اضطراب، ترجمه کوشیار کریمی کاری، تهران، انتشارات نسل نواندیش.
بخشایش، علیر ضا. (۱۳۹۲)، رابطه سبک مدیریت کلاس با ویژگی های شخصیتی معلمان مدارس ابتدایی شهر یزد، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره ۲، 185 -198.
حجازی، اسد؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم؛ بهرنگی، محمدرضا؛ زین آبادی، حسن رضا. (1392)، نقش ادراک کیفیت زندگی کاری در کارآفرینی سازمانی، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(3)، 113-138.
خدایاری فرد، محمد. (1391). بررسی سبک اسناد و اضطراب کودکان به عنوان تابعی از سبک اسنادی، اضطراب، شغل و سطح تحصیلات والدین، نشریه روانشناسی و علوم تربیتی، 4(1)، 94-95.
خزایی، عصمت. (1392). بررسی رابطه سبک های مدیریت کلاس با اضطراب و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر زاهدان، پایاننامه کارشناسی ارشد، وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
روشن، حسن. (1392). بررسی رابطه مدیریت کلاس با اضطراب و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شهر زاهدان، پایاننامه کارشناسی ارشد، وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده علوم تربیتی.
عالی، آمنه.(1387). تأثیر ویژگی های معلم بر سبک مدیریت کلاس، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، مشهد، دانشگاه فردوسی.
عالی، آمنه؛ امین یزدی، امیر.(۱۳۸۷). بررسی تأثیر سبک های مدیریت کلاس بر رشد مهارت های فرا شناختی دانشآموزان، مطالعات تربیتی و روانشناسی، شماره ۳۳، 73-90.
عظمتی، حمیدرضا؛ پرویزی، رضا؛ کریمی آذری، امیر رضا؛ آقا بیگی کلاکی، مریم.(1395). اصول طراحی مؤثر در ارتقای خلاقیت دانش آموزان در فضاهای آموزشی (نمونه موردی دبیرستانهای دخترانه شهر لاهیجان)، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(2)، 121-142.
کریمیان پور، غفار؛ دولتی، حسین؛ رنجبر، محمدجواد؛ غلامی، فائزه. (1394). بررسی رابطه بین کیفیت زندگی در مدرسه و مولفه های آن با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان، کنفرانس ملی روانشناسی علوم تربیتی و اجتماعی، مازندران.
ناصر زاده، نعمت الله. (1389). برنامه درسی پنهان: شیوههای مدیریت کلاس معلمان در مدارس و ارتباط آن با تأییدجویی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر سنندج، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کردستان.
مرادی بدرانی، رویا. (۱۳۹۴). عوامل موثر در مدیریت کلاس درس، دومین کنفرانس ملی تو سعه پایدار در علوم تربیتی، تهران.
Adeyemo, S. A. (2012). The relationship between effective classroom management and students’ academic achievement. European Journal of Educational Studies, 4(3), 367-381.
Ainley J.(1999). High school factors that influence students to remain in school. Journal of Educational Research; 85(2): 69–80.
Bull, S., Feldman, P., & Solity, J. (2013). Classroom management: Principles to practice: Routledge.
Eveyik-aydin, evrim.kurt, gokce.mede, enisa. (2009). Exploring the elationship between teacher beliefs and styles on classroom management in relation to actual teaching , Procedia social and behavioral sciences, 1, 612-617.
Feng, E.Z. & Hung, C. (2010).The survey study of mathematics motivated strategies for learning questionaire (MMSLQ) for grade 10-12 Taivanese students. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(2), 221-223.
Martin, Nancy K .(2003). The Student Centered Classroom Environment. Middle School Journal. 28. (4). pp 3-9.
Martin, n. Baldwin, B. (1998).construct validation of the Attitude&be lifs on classroom management controlin ventory. Journal of classroom interaction. Teach University & university of southern Mississippi. p156.
Oriahi, C. (2009). Influence of Motivation on Students’ Academic Performance. The Social Sciences, 4(1), 3-36.
Kaykci, K. (2009). The effect of classroom management skills of elementary school teachers on undesirable discipline behaviour of students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1215–1225.
Kunter, M., Jürgen Baumert, J. & Köller, O. (2007). Effective classroommanagement and the development of subject-related interest. earning and Instruction,17(5), 494–509.
Rammis, K. (2013). The effect of classroom management skills of elementary school teachers on undesirable discipline behaviour of students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1215–1225.
Santrock, J.W. (2009). Educational psychology. America, New York: Mc Graw Hill.
WHO (2007). QOL group. What is quality of life? World health organization, 17:354-6.
_||_