نقش میانجی خلاقیت در رابطه بین اهداف پیشرفت و انگیزه پیشرفت دانشجویان
الموضوعات : Psychological creativity-logyفیروزه سپهریان آذر 1 , فرهاد غدیری 2 , کریم عبدالمحمدی 3 , فریبا صمدزاده 4
1 - استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2 - دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
3 - دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4 - کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, انگیزه پیشرفت, اهداف پیشرفت,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خلاقیت در ارتباط با اهداف پیشرفت بر انگیزه پیشرفت در دانشجویان بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه مورد مطالعه شامل 220 دانشجو بود که به روش نمونه گیری خوشه ای از جامعه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 97- 96 انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های انگیزه ی پیشرفت هرمنس (AMQ)، مقیاس تفکر خلاق تورنس (TTCT) و پرسشنامه اهداف پیشرفت میدگلی، کاپلان و میدلتون استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل مسیر و نرم افزار SPSS-20 و LISREL 8.54 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که اهداف تبحری و اهداف رویکرد عملکرد از طریق نقش واسطه ای خلاقیت اثر غیر مستقیم مثبت و معنا داری بر انگیزه پیشرفت دانشجویان دارد. و همچنین خلاقیت اثر مستقیم، مثبت و معناداری بر انگیزه پیشرفت دانشجویان دارد. نتیجه گیری : این تحقیق نشان داد که خلاقیت می تواند در ارتباط بین اهداف پیشرفت و انگیزش پیشرفت میانجیگری کند.
