طراحی الگوی آموزش و توسعه تفکر خلاق و تأثیر آن بر یادگیری ریاضی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر بندرعباس
الموضوعات :
1 - استادیار گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: واژه های کلیدی:آموزش تفکر خلاق, یادگیری, ارتباط برقرار کردن, تجربه کردن, ,
ملخص المقالة :
زمینه:تغییر و توسعه روز افزون فناوری، نظام های آموزشی را تحت تاثیر قرار داده و برای هماهنگی با این تغییرات معلمان باید در روش های آموزشی خود تجدید نظر کنند. باید روش هایی را به کار گیرند که فراگیرندگان را به تفکر وا دارند و به سوی اندیشه ورزی سوق دهند. بهبود و ارتقاء تفکر خلاق در دانشآموزان، بهعنوان یکی از مهارتهای مورد نیاز عصر ارتباطات، مستلزم تناسب و بهکارگیری الگوها و روشهای طراحی آموزشی نوین است . هدف: هدف این پژوهش، طراحی الگوی آموزش و توسعه تفکر خلاق و تأثیر آن بر یادگیری ریاضی دانشآموزان دوره ابتدایی شهر بندرعباس است. روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری ، شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر بندرعباس در سال تحصیلی 1399-1400بود. نمونه پژوهش شامل 60 دانش آموز دختر بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو کلاس 30 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. دانش آموزان گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 45 دقیقه ای به مدت 6 هفته الگوی آموزش مهارت تفکر خلاق بر اساس استراتژی REACT ( کراوفورد ،2001) برای مبحث کسر(جمع وتفریق و ضرب و تقسیم ) و اعداد اعشاری( تقسیم ) را دریافت کردند و دانش آموزان گروه کنترل تحت این آموزش قرار نگرفتند. ابزار اندازه گیری پیشآزمون و پسآزمون ، آزمون استاندارد ریاضی پایه چهارم که از نمونه سؤالات امتحانی مورد تائید آموزشوپرورش شهر بندرعباس بود استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل دراجرای الگوی آموزش و توسعه تفکر خلاق بر یادگیری ریاضی دانش آموزان و مولفه های تفکر خلاق در مرحله پس آزمون وجود دارد (p>0/05). نتیجه گیری: همچنین نتایج نشان داد که کلاس درس در الگوی آموزش توسعه تفکر خلاق در مقایسه با کلاس درس سنتی، موجب اثر گذاری مثبت بیشتری بر میزان یادگیری ریاضی دانش آموزان شده است.