طراحی مدل عوامل موثر بر شکل گیری مدرسه خلاق در نظام آموزش و پرورش با استفاده از رویکرد کیفی
الموضوعات :عادل زاهد بابلان 1 , مهدی معینی کیا 2 , دریا عاقل زاده 3 , عظیم امیدوار 4
1 - استاد مدیریت آموزشي، گروه علوم تربیتي، دانشگاه محقق اردبیلي، اردبیل، ایران.
2 - دانشیار گروه علوم تربیتي، دانشگاه محقق اردبیلي، اردبیل، ایران
3 - دانشجوی کارشناسي ارشد مدیریت آموزشي، دانشگاه محقق اردبیلي، اردبیل، ایران
4 - دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
الکلمات المفتاحية: مدرسه خلاق, خلاقیت, آموزش و پرورش, رویکرد کیفی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل عوامل موثر بر شکل گیری مدرسه خلاق در نظام آموزش و پرورش با استفاده از رویکرد کیفی سنتز پژوهی انجام شده است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش سنتز پژوهی با رویکرد هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو(2007) انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه تحقیقات و مطالعات فارسی و انگلیسی چاپ شده در حوزه مدرسه خلاق در بین سالهای 1385 تا 1402 می باشد. در این راستا، کلید واژه های مرتبط با هدف پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و مقالات و اسناد بدست آمده با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با توجه به معیارهای پذیرش مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت 27 مقاله که از معیارهای ورود به مطالعه برخوردار بودند با استفاده از روش کد گذاری سه مرحله ای (باز، محوری، انتخابی) ازطریق نرمافزار MaxQDA 2020 تجزیه و تحلیل شدند. براساس نتایج تحلیل داده ها برای جمعآوری دادهها 159 کد باز شناسایی شد که در 5 مقوله اصلی و 12 مقوله فرعی دسته بندی شدند. نتایج نشان داد که عوامل فردی(ویژگی رفتاری معلمان، ویژگی آموزشی معلمان و ویژگی دانش آموزان)، عوامل مدیریتی(سبک رهبری، ساختارمدرسه، فرهنگ مدرسه و جو مدرسه)، عوامل آموزشی(روش تدریس خلاق، و برنامه درسی خلاق)، عوامل فیزیکی(امکانات فیزیکی مدرسه و معماری مدرسه ) و عوامل اجتماعی(عوامل خانوادگی) در شکل گیری مدرسه خلاق نقش اساسی دارند.