تحلیل عوامل مؤثر بر توسعة فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسبوکارهای کارآفرینانه (مورد مطالعه کسبوکارهای کوچک و متوسط کشاورزی استان زنجان)
الموضوعات : Creativity and innovation from psychological, epistemological, educational and pedagogicalمحمد نیساری 1 , آصف کریمی 2 , محمود احمدپور داریانی 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران (نویسندة مسئول)neisari@atu.ac.ir
2 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهرانkarimi.asef@gmail.com
3 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهرانahmadpor@ut.ac.ir
الکلمات المفتاحية: توسعه, کارآفرینی, فناوری اطلاعات و ارتباطات, کسب و کارهای کارآفرینانه, کسب و کارهای کوچک و متوسط,
ملخص المقالة :
چکیده زمینه: یکی از راهبردهای اصلی به منظور توسعةکسب وکارهای کوچک ومتوسطکارآفرینانه در بخش کشاورزی به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات است. به همین منظور شناسایی عوامل مؤثر بر توسعة فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب وکارهای کارآفرینانه از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کارهای کارآفرینانه است. روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط کشاورزی در استان زنجان بود که با استفاده از فرمول کوکران، 96 نفر نمونة تحقیق بودند و با استفاده از روش نمونهگیری طبقه ای با انتساب متناسبانتخاب شدند. به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کارهای کارآفرینانه ازتحلیلعاملی اکتشافیو برایبررسی شاخصبرازشنیکوییمدلتحقیقازتحلیلعاملیتأییدیومدلمعادلاتساختاریاستفاده شدهاست. یافته ها: نتایج نشانداد کهعوامل مؤثر بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات از پنج عامل زیرساختی، حمایتی- پشتیبانی، روان شناختی، آموزشی -مهارتی و فنی- مشاوره ای تشکیل می شود که در مجموع، در حدود 39/68 درصد از کل واریانس را تبیین کردند. نتیجه گیری: مهم ترین نتیجه پژوهش حاضر این است که فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش زیربنایی و بنیادی در توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه در بخش کشاورزی دارد.
