بررسی تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در افزایش خلاقیت و مؤلفههای سیالی، انعطافپذیری، ابتکار و بسط
الموضوعات :
نورمحمد رضایی
1
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران، ایران (نویسندة مسئول) rezaee165@gmail.com)
نادر پادروند
2
(کارشناس ارشد برنامهریزی درسی از دانشگاه آزاد تهران جنوب nader165@gmail.com)
عبدالرضا سبحانی
3
(عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب abdsobhani@gmail.com)
علیمحمد رضایی
4
(استادیار دانشگاه سمنان rezaei_am@yahoo.com)
الکلمات المفتاحية: آموزش, خلاقیت, فلسفه, فلسفه برای کودکان,
ملخص المقالة :
زمینه: بسیاری از پژوهشگران آموزش فلسفه را یکیازابزارهایاصلیپرورشمهارتهایتفکر انتقادی و خلاق در کودکان میدانند. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در افزایش خلاقیت و مؤلفههای سیالی، انعطافپذیری، ابتکار و بسط در دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی مدارس منطقه 5 شهر تهران بود. روش: برای انجام پژوهش از روش پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. به همین منظور، از بین دانشآموزان پایه پنجم تعداد 100 دانشآموز پسر (چهار کلاس)انتخاب شد. دانشآموزان به مدت 13 جلسه و در هر جلسه 45 دقیقه (هفتهای یک جلسه) به شیوه حلقه کندوکاو شارپ لیپمن و داستانهای فکری فیلیپ کم، آموزش دیدند. پسازآن آزمون خلاقیت تصویری تورنس فرم ب اجرا گردید. یافتهها: نتایج آزمون مانووا حاکی از تأثیر آموزش فلسفه به کودکان بر مؤلفههای سیالی، انعطافپذیری و نمره کل خلاقیت و عدم تأثیر آن بر مؤلفههای ابتکار و بسط است. بحث و نتیجهگیری: با آموزش فلسفه به کودکان میتوان خلاقیت دانشآموزان را افزایش داد.