راهبردهای ایجاد کارآفرینی در مؤسسههای فرهنگی و هنری کشور در عصر جهانیشدن
الموضوعات :اسماعیل کاوسی 1 , سید صادق اوالی 2
1 - عضو هیئتعلمی و دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ، تهران، ایران (نویسندة مسئول) ekavousy@yahoo.com
2 - دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية: راهبرد, کارآفرینی, جهانیشدن, مؤسسههای فرهنگی و هنری,
ملخص المقالة :
زمینه: جهانیشدن ازجمله مفاهیم کلیدی است که در دهههای گذشته موردتوجه ویژه اندیشمندان و سیاستگذاران بوده است، بهطوریکه این مفهوم را میتوان یکی از متداولترین و پراستفادهترین مفاهیم علوم انسانی دانست که با گذشت زمان افقهای جدیدی از آن آشکار میشود. رشد سریع و تکاملی دانش فنی و فنّاوری و گسترش بازار مصرف، مجال استفاده از تجارب و راهحلهای گذشته را از آدمی ربوده است. بهطوریکه این تجارب و راهحلها برای مسائل جاری و آینده سازمانها کارگشا نیستند. هدف: این تحقیق به دنبال بررسی راهبردهای ایجاد کارآفرینی در مؤسسههای فرهنگی و هنری کشور در عصر جهانیشدن است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی و ازنظر نحوة گردآوری دادهها (طرح تحقیق) آمیخته اکتشافی به شمار میرود. در مرحله کیفی دادهها با روش مطالعة موردی گردآوری شد و در مرحله کمّی گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری این تحقیق شامل 400 نفر از خبرگان دانشگاهی و صاحبنظران حوزهٔ فرهنگ و هنر، مدیران و کارشناسان مؤسسات فرهنگی، هنری و کارآفرینان فرهنگی است. در مرحله کیفی از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. در مرحله کمّی نیز از روش نمونهگیری هدفمند قضاوتی استفاده شد. با توجه به فرمول کوکران، حجم نمونه برابر 250 نفر است. تعداد 275 پرسشنامه با احتساب ده درصد بیشتر از حجم نمونه بین افراد توزیع شد. یافتهها: بر اساس اطلاعات حاصل از مصاحبه و پرسشنامه به تدوین ارزشهای بنیادی، مأموریتهای کسبوکارهای فرهنگی و استخراج عوامل محیط داخلی و خارجی پرداخته شد. نتیجهگیری: با استفاده از چارچوب اِسدبلیواوتی[1] و ماتریس کیواِسامپی[2]، راهبردهای ایجاد کارآفرینی در مؤسسههای فرهنگی و هنری کشور در عصر جهانیشدن استخراج شد.