اثربخشی آموزش تکنیکهای فراشناختی بر میزان خلاقیت دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان
الموضوعات :عزت اله قدم پور 1 , سعیده سبزیان 2 , جواد اسدالهی 3 , هوشنگ گراوند 4
1 - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه لرستان ghadampour.e@lu.ac.ir
2 - دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان (نویسنده مسئول) sabzian1989@yahoo.com
3 - دانشجوی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه فردوسی مشهد asadoalahi_javad@yahoo.com
4 - دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان hoshanggaravand@gmail.com
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, دانشآموزان دختر, آموزش تکنیکهای فراشناختی,
ملخص المقالة :
زمینه: خلاقیت یا آفرینندگی یکی از موضوعهای بسیار جالب و بحثانگیز در حوزههای مختلف علمی به ویژه علوم تربیتی و روانشناسی است. این موضوع در هر دوره از تاریخ، بهعنوان قدرت اساسی ذهن بشر، هدف اصلی مدارس و مراکز آموزشی بوده است. هدف: هدف از اجرای این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تکنیکهای فراشناختی بر میزان خلاقیت دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر به شیوهٔ نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل اجرا شد. جامعهٔ آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان دختر دبیرستانی در سال تحصیلی 1392-1391 در شهر اصفهان بود که از میان آنان تعداد چهلنفر به روش تصادفی مرحله ای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه خلاقیت عابدی (1980) بود. پس از اعمال مداخله پسآزمون و بعد از چهار ماه آزمون پیگیری اجرا شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون آماری تحلیل واریانس و نرمافزار اِسپیاِساِس-20 تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد، بین میانگین نمرات دو گروه آزمایش و گواه در مرحله پسآزمون و پیگیری در میزان خلاقیت تفاوت معنیداری وجود دارد (005/0p<). بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش اثربخشی آموزش تکنیکهای فراشناختی بر میزان خلاقیت دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان را نشان میدهد؛ بنابراین یافتههای این پژوهش مداخلات مبتنی بر آموزش تکنیکهای فراشناختی را برای افزایش میزان خلاقیت دانشآموزان دختر پیشنهاد میکند.