تحلیل رابطه عناصر سرمایه فکری با رفتارهای کارآفرینان در شناسایی فرصتهای کسب و کار خلاق: کاربرد مدلسازی معادله ساختاری
الموضوعات :شهرزاد بارانی 1 , امیر حسین علی بیگی 2
1 - نویسنده مسئول
2 - نویسنده
الکلمات المفتاحية: سرمایه فکری, خلاقیت, کارآفرین, شناسایی فرصت, رفتار کارآفرینی,
ملخص المقالة :
زمینه: روی آوردن به کسب و کارهای کارآفرینانه، به دلیل نقش عمده آنها در تولید اشتغال و ثروت یکی از عوامل کلیدی رشد و توسعه اقتصادی در عصر مدرن است. کارآفرینان در این فرایند با شناسایی فرصتهای جدید، تحلیل نیازهای مشتریان و سازماندهی منابع و سرمایهها منجر به بقای کسب و کار خواهند شد. چگونگی سازوکارهای رفتاری کارآفرینان در این فرایند، یک شکاف مطالعاتی است. هدف: هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطه عناصر سرمایه فکری بر رفتارهای متفاوت کارآفرینان در فرایند شناسایی فرصتهای کارآفرینانه است. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش از تولیدکنندگان برتر کشاورزی و کارآفرینان استان کرمانشاه تعداد 188نفر بود و از تعداد 106 نفر به عنوان نمونه از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود. یافته ها: نتایج مدل سازی معادله ساختاری بیانگر رابطه مثبت و معنی دار بین سرمایههای فکری و رفتارهای شناسایی فرصت بود. دانش و آگاهی، انگیزه درونی، خلاقیت و تجربه مدیریتی به ترتیب مهمترین عناصر تشکیل دهنده سرمایه فکری را تشکیل دادند. کارآفرینان قابلیت خوبی در شناسایی فرصت داشته و مرور رقابتی فرصتها، خلق راه حلهای نوآورانه و جستجوی فعال به عنوان مهمترین رفتارهای شناسایی فرصت، شناخته شد. نتیجه گیری: فرهنگ سازی کار گروهی، تقویت سامانههای اطلاعاتی داخلی، برگزاری کارگاه تکنیک های خلاقیت و کسب تجربه های مدیریت کسب و کار، برای بهبود رفتارهای خلاقانه در شناسایی فرصت ها میتواند ضروری بنماید.