بررسی رابطه هوش هیجانی و خلاقیت با اثربخشی سازمانی مدارس دوره متوسطه شهرستان سنندج
الموضوعات :سیروس قنبری 1 , محمد رضا اردلان 2 , بهرام محمدی 3
1 - دانشگاه بوعلی سینا، دانشیار و هیئتعلمی گروه علوم تربیتی، همدان، ایران siroosghanbari@yahoo.com
2 - دانشگاه بوعلی سینا، استادیار و هیئتعلمی گروه علوم تربیتی، همدان، ایران ardalanmr@yahoo.com
3 - دانشگاه بوعلی سینا، دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی همدان، ایران (نویسندة مسئول) bhm_bb85@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: هوش هیجانی, خلاقیت, اثربخشی سازمانی,
ملخص المقالة :
زمینه: اثربخشی سازمانی را میزان تحقق اهداف سازمانی، میزان نزدیکی سازمان به اهداف مورد انتظارش و نیز میزان کسب اهداف کوتاهمدت و بلندمدت سازمان با توجه به انتظارات ذینفعها، ارزیابی و مرحله زندگی سازمانی تعریف کردهاند. اثربخشی سازمانی از مهمترین مشخصههای سازمانهای پیشرو است که با مؤلفههای درونسازمانی ازجمله کارایی، خلاقیت، هوش و استعداد کارکنان ارتباط معناداری دارد. هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه هوش هیجانی و خلاقیت با اثربخشی سازمانی مدارس دوره متوسطه شهرستان سنندج بوده است. روش: روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش، کلیه دبیران مدارس دوره متوسطه شهرستان سنندج در سال تحصیلی 93-1392 به تعداد 869 نفر بوده است. حجم نمونه 250 نفر با روش خوشهای چندمرحلهای و استفاده از فرمول کوکران تعیینشده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه هوش هیجانی، آزمون خلاقیت و پرسشنامه اثربخشی سازمانی بوده است. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق، مبین وجود رابطه معنادار میان مؤلفههای خودآگاهی، مهارتهای اجتماعی و خود انگیزی از مؤلفههای هوش هیجانی و تمامی مؤلفههای خلاقیت با اثربخشی سازمانی مدارس بوده است. نتایج تحلیل رگرسیونی دادهها نشان داد که متغیر انعطافپذیری در دبیران و سیالی به ترتیب بیشترین و کمترین میزان همبستگی را با اثربخشی سازمانی مدارس دارند. همچنین نتایج آمارههای تحلیلی رگرسیونی چندمتغیره نشان داد که متغیرهای هوش هیجانی و خلاقیت در دبیران بهطور خالص 565/0 درصد از واریانس اثربخشی سازمانی مدارس را تبیین میکنند. نتیجهگیری: مهمترین نتیجه پژوهش حاضر این است که با تقویت هوش هیجانی و خلاقیت در دبیران، اثربخشی سازمانی مدارس ارتقا خواهد یافت.