مقایسه اثربخشی آموزش برنامه های خوشبینی، تنظیم هیجان و ذهن آگاهی در کاهش دلزدگی تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان
الموضوعات : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیامیررضا رسام 1 , عذرا غفاری 2 , عباس ابوالقاسمی 3 , منصور بیرامی 4
1 - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل،اردبیل، ایران.
2 - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل،اردبیل، ایران.
3 - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل،اردبیل، ایران ،گروه روانشناسی دانشگاه گیلان ، گیلان ، ایران.
4 - گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل ،اردبیل،ایران و گروه روانشناسی ،دانشگاه تبریز ، تبریز، ایران.
الکلمات المفتاحية: اضطراب امتحان, ذهن آگاهی, تنظیم هیجان, برنامه های خوشبینی, دلزدگی تحصیلی,
ملخص المقالة :
اضطراب امتحان یکی از مشکلات شایع در بین دانش آموزان می باشد که علاوه بر ایجاد مشکلات تحصیلی موجب ایجاد مشکلات رفتاری در بین آنها نیز می باشد . اضطراب امتحان با عوامل متعددی در ارتباط می باشد و روشهای در مانی متنوعی در این خصوص وجود دارد مطابق بررسی های انجام شده یکی از عوامل مرتبط با اضطراب امتحان، دلزدگی تحصیلی دانش آموزان می باشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش برنامه های مختلف(خوشبینی، تنظیم هیجان و ذهن آگاهی) در کاهش دلزدگی تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان می باشد. در همین ارتباط از میان دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان به صورت تصادفی چهار گروه انتخاب گردید و سه گروه تحت آموزش برنامه های(خوشبینی، تنظیم هیجان و ذهن آگاهی)به مدت هشت جلسه و یک گروه نیز به عنوان گروه گواه در نظر قرار گرفت نتایج پیش آزمون و پس آزمون گروه ها در مورد دلزدگی تحصیلی دانش آموزان مورد مقایسه قرار گرفت و از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیره با استفاده از نرم افزار(ssps)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . در پژوهش حاضرنتایج نشانگر اثربخشی هرسه روش آموزش در کاهش دلزدگی تحصیلی است ولی ازبین این روشها روش آموزش ذهن آگاهی بابیشترین تفاوت در میانگین بیشترین تاثیر و بعد از آن روش خوشبینی و در آخر تنظیم هیجان می باشد
_||_