بررسی نقش پارامترهای مکانی در تعیین ظرفیت راه آهن در GIS (مطالعه موردی: ایران)
الموضوعات :بهرام مرادی سلوشی 1 , سمیرا بلوری 2 , محمدصادق زنگنه 3 , اکرم کرامت 4
1 - دکترای سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ایران.
2 - دکترای سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ایران
3 - گروه سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران.
4 - گروه سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، واحد دزفول،دانشگاه آزاد اسلامی،دزفول، ایران.
الکلمات المفتاحية: راه آهن, پارامترهای مکانی, GIS.,
ملخص المقالة :
حمل و نقل ریلی به عنوان یک صنعت ایدهآل در جهان توسعه یافته در نظر گرفته میشود. راهآهن در بسیاری از کشورها همچنان در تلاش است تا از نظر تجاری کارآمدتر و با دوام باشد. این روش حمل و نقل ایمن، کارآمد و سازگار با محیط زیست در نظر گرفته می شود. این صنعت با ارائه خدمات قابل اعتماد و مقرون به صرفه باعث رشد اقتصادی میشود و نقش مهمی در زندگی انسان ایفا میکند. این تحقیق از طریق رگرسیون خطی ظرفیت راهآهن را در یک مطالعه موردی برای مسیرهای منتخب تعیین و بلوکهای بحرانی را مشخص میکند تا تأثیر پارامترهای مکانی در تعیین ظرفیت شبکه ریلی مورد بحث قرار گیرد. از طریق دادههای موجود مربوط به سال 2017، پیشبینی ظرفیت سال 2018 در محیط GIS انجام شد و سپس از طریق پارامترهای آماری RMSE، R^2 و MAE صحت پیشبینی ظرفیت برای دادههای موجود سال 2018 انجام شد. نتایج نشان داد که ظرفیت استفاده از مسیرهای انتخابی برای قطارهای باری 82 درصد، قطارهای مسافری در مسیر رفت 56 درصد، در مسیر برگشت 62 درصد و در مسیرهای ترکیبی 79 درصد بوده است. همچنین پیشبینی دقت قطارهای باری 35 درصد بهتر از قطارهای مسافری بود. در مسیر مسافری، قطارهای مسافری دقت بیشتری داشتند (تقریباً 45 درصد). به همین ترتیب در مسیر باری ظرفیت قطارهای باری از دقت بالاتری (نزدیک به 45 درصد) برخوردار بود.
-Blainey, S. P., & Preston, J. M. (2013). A GIS-based appraisal framework for new local railway stations and services. Transport Policy, 25, 41-51.
-Bolouri, S., Vafaeinejad, A., Alesheikh, A. A., & Aghamohammadi, H. (2018). The ordered capacitated multi-objective location-allocation problem for fire stations using spatial optimization. ISPRS International Journal of Geo-Information, 7(2), 44.
-Bolouri, S., Vafaeinejad, A., Alesheikh, A., & Aghamohammadi, H. (2020). Minimizing response time to accidents in big cities: a two ranked level model for allocating fire stations. Arabian Journal of Geosciences, 13(16), 758.
-Burdett, R. L. (2016). Optimisation models for expanding a railway's theoretical capacity. European Journal of Operational Research, 251(3), 783-797.
-Burdett, R. L., & Kozan, E. (2006). Techniques for absolute capacity determination in railways. Transportation Research Part B: Methodological, 40(8), 616-632.
-Do, W., Rouhani, O. M., Geddes, R. R., & Beheshtian, A. (2021). Social impact analysis of various road capacity expansion options: a case of managed highway lanes. Journal of transportation engineering, Part A: Systems, 147(7), 04021033.
-Dicembre, A., & Ricci, S. (2011). Railway traffic on high density urban corridors: capacity, signalling and timetable. Journal of Rail Transport Planning & Management, 1(2), 59-68.
-El-Bakry, H. M., & Awad, W. A. (2010, November). Geographic information system for railway management. In Proceedings of the 3rd WSEAS international conference on Visualization, imaging and simulation (pp. 149-163).
-Farooq, A., Xie, M., Stoilova, S., Ahmad, F., Guo, M., Williams, E. J., ... & Mahamat Issa, A. (2018). Transportation planning through GIS and multicriteria analysis: Case study of Beijing and XiongAn. Journal of Advanced Transportation, 2018.
-Feng, T., Lusby, R. M., Zhang, Y., Peng, Q., Shang, P., & Tao, S. (2023). An ADMM-based dual decomposition mechanism for integrating crew scheduling and rostering in an urban rail transit line. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 149, 104081.
-Goverde, R. M., Corman, F., & D’Ariano, A. (2013). Railway line capacity consumption of different railway signalling systems under scheduled and disturbed conditions. Journal of rail transport planning & management, 3(3), 78-94.
-Harrod, S. (2009). Capacity factors of a mixed speed railway network. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 45(5), 830-841.
-Jamili, A. (2018). Computation of practical capacity in single-track railway lines based on computing the minimum buffer times. Journal of Rail Transport Planning & Management, 8(2), 91-102.
-Jensen, L. W., Landex, A., Nielsen, O. A., Kroon, L. G., & Schmidt, M. (2017). Strategic assessment of capacity consumption in railway networks: Framework and model. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 74, 126-149.
-Kaleybar, H. J., Kojabadi, H. M., Fazel, S. S., & Foiadelli, F. (2018). An intelligent control method for capacity reduction of power flow controller in electrical railway grids. Electric Power Systems Research, 165, 157-166.
-Kotavaara, O., Antikainen, H., & Rusanen, J. (2011). Population change and accessibility by road and rail networks: GIS and statistical approach to Finland 1970–2007. Journal of Transport Geography, 19(4), 926-935.
-Landex, A. (2007, December). Capacity statement for railways. In Selected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University (Vol. 2, No. 1).
-Landex, A., Kaas, A. H., Schittenhelm, B., & Schneider-Tilli, J. (2006). Practical use of the UIC 406 capacity leaflet by including timetable tools in the investigations. WIT Transactions on the Built Environment, 88.
-Landex, A., Schittenhelm, B., Kaas, A. H., & Schneider-Tilli, J. (2008, August). Capacity measurement with the UIC 406 capacity method. In Proceedings of the 11th International Conference on Computers in Railways (p. 55).
-Li, F., Gao, Z., Wang, D. Z., Liu, R., Tang, T., Wu, J., & Yang, L. (2017). A subjective capacity evaluation model for single-track railway system with δ-balanced traffic and λ-tolerance level. Transportation Research Part B: Methodological, 105, 43-66.
-Lindfeldt, A. (2015). Railway capacity analysis: Methods for simulation and evaluation of timetables, delays and infrastructure (Doctoral dissertation, KTH Royal Institute of Technology).
-Mussone, L., & Calvo, R. W. (2013). An analytical approach to calculate the capacity of a railway system. European Journal of Operational Research, 228(1), 11-23.
-Odolinski, K., & Boysen, H. E. (2019). Railway line capacity utilisation and its impact on maintenance costs. Journal of Rail Transport Planning & Management, 9, 22-33.
-Riejos, F. A. O., Barrena, E., Ortiz, J. D. C., & Laporte, G. (2016). Analyzing the theoretical capacity of railway networks with a radial-backbone topology. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 84, 83-92.
-Sameni, M. K., Landex, A., & Preston, J. (2011). Developing the UIC 406 method for capacity analysis. In 4th international seminar on railway operations research. Italy Rome.
-Sharma, B., Pellegrini, P., Rodriguez, J., & Chaudhary, N. (2023). A review of passenger-oriented railway rescheduling approaches. European Transport Research Review, 15(1), 14.
-Suyabatmaz, A. Ç., & Şahin, G. (2015). Railway crew capacity planning problem with connectivity of schedules. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 84, 88-100.
-Yi, S. (2017). Principles of railway location and design. Academic Press.
-Zhao, L., Zhao, Y., Hu, Q., Li, H., & Stoeter, J. (2018). Evaluation of consolidation center cargo capacity and loctions for China railway express. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 117, 58-81.
-Zheng, Y., Zhang, X., Bin, X. U., & Linli, W. A. N. G. (2011). Carrying capacity reliability of railway networks. Journal of transportation systems engineering and information technology, 11(4), 16-21.