شناسایی عوامل تاثیر گذار در ارتقاء و رشد کمک نوآور های ورزشی در اقلیم های مختلف شهر تهران
الموضوعات :وحید رحیمی 1 , سید عماد حسینی 2 , نصرالله محمدی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
2 - گروه مدیریت ورزشی ، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اقلیم , کارآفرینی, کمک نوآور, شهر تهران.,
ملخص المقالة :
در دنیای پر تحول امروز،فن آوری با شتاب فزاینده ای در حال تغییر و تحول است.هدف از مطالعه حاضر شناسایی عوامل تاثیر گذار در ارتقاء و رشد کمک نوآور های ورزشی در اقلیم های مختلف شهر تهران می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی از دسته تحقیقات بنیادی به صورت آمیخته (کیفی وکمی) با استفاده از طرح نظام مند نظریۀ دادهبنیاد انجام گرفت است.جامعه آماری در دو بخش کیفی و کمی بررسی شد. در بخش کیفی فضاهای ورزشی شهر تهران با توجه به اقلیم های مختلف از مناطق شمالی و جنوبی به شکل نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در بخش کمی جامعه آماری شامل مدیران، مسئولان اجرایی، اساتید و صاحبنظران اماکن وفضاهای ورزشی تهران است، که با توجه به استفاده از روش معادلات ساختاری 220 نفر از به عنوان نمونه آماری به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند .جهت تجزیه و تحلیل در بخش کیفی از نرم افزار Gis استفاده شد.در بخش کمی از آزمون های روایی و پایایی همگرا ، برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کلوموگروف اسمیرنوف و برای بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق از معادلات ساختاری و نرم افزار pls استفاده شد. نتایج نشان داد مناطق شمالی شهر تهران از وضعیت مناسب تری جهت کمک نوآورهای فضاهای ورزشی برخوردار است. از آنجاکه سند راهبردی نظام جامع ورزش کشور به طور اخص به کسب و کار اکمک نواوری و کار آفرینی توجه نکرده،بنابراین، لازم است با در نظر گرفتن مأموریت این شرکت های نو ظهور ، راهبردها و اولویتهایی از قبیل کاهش موانع اداری راهاندازی کسب وکارهای جدید و فعالیتهای کارآفرینانه، آموزش این نوع فعالیت های استارت آپی در تمام سطوح آموزشی با تمرکز بر دانشکدههای تربیتبدنی و تقویت ارتباط مراکز علمی دانشگاهها با صنعت ورزش برای کشور در نظر گرفته شود.
Dalia Suša Vugec, Vesna Bosilj Vukšić, Ljubica Milanović Glavan. (2017). Social Business Process Management and Business Process Management Maturity. International Scholarly and Scientific Research & Innovation 11(5), 1128-1132.
Hayduk, T., “The future for sport Entrepreneurship” 2020. Sport Entrepreneurship and public policy, New York, P: 135-152.
Kalinowski, T. B (2016). Analysis of business process maturity and organisational performance relations. Management, 20(2). https://doi.org/10.1515/manment-2015-0052
Khosravipour, Reihani, Mohammad, Taslimi. (1400). Investigating the financing of sports startups. Sports Management Studies, 13(69), 1-32. https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3420_d9786ad3cc3a980eac5e40903f519154.pdf
Khanh Chu, Ngoc (2017). Evaluating business process maturity in Vietnamese human resource firms. Thesis presented in fulfillment of the requirements for the degree of Master of Management, specialization Business Process Management
Kayhan, Shahrouz, Nik Bakhsh, Reza, Farahani, Abolfazl, Safania, Ali Mohammad, & Baghrian Farahabadi, Mohsen. (1400). Sports business development model with e-commerce approach. Scientific quarterly of applied research in sports management, 10(1), 61-75. doi: 10.30473/arsm.2021.53180.3283 https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_7989.html
Lv, C., Wang, Y., & Jin, C. (2022). The possibility of sports industry business model innovation based on blockchain technology: Evaluation of the innovation efficiency of listed sports companies. PloS one, 17(1), e0262035
Nobakht, Farzad, Ehsani, Mohammad, Kozechian, Hashem & Amiri, Mojtaba (2015). Factors Affecting the Success of Small and Medium Businesses in Sports in Iran, National Conference on New Approaches to Business Management, Tabriz, Tabriz University and Industrial Management Organization.
Nazari, L. (2022). Investigating the impact of social media on the development of sports businesses. Journal of Cyberspace Studies, 6(1), 31-46
. Pirjamadi, Sahar, Henry, Habib, Kargar, Gholamali, Shabani Bahar, Gholamreza. (1401). The challenges of growing new sports businesses in Iran. Scientific-Research Quarterly of Applied Researches in Sports Management, 10(4), 11-25. doi: 10.30473/arsm.2022.8955 https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_8955.html
Rasouli, Mehdi and Azadi, Rasool, 1401, Compilation of the development model of new sports businesses: with an emphasis on the role of virtual space. Scientific Quarterly Journal of Communication Management in Sports Media.https://civilica.com/doc/1631945
Supattana, Sukrat., & Borworn, Papasratorn (2018). A Maturity Model for C2C Social Commerce Business Model. International Journal of Electronic Commerce Studies, 9(1), 27-54.
kamyabi,s(2019)Applied climate.islamic azad university
مجله کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور در برنامه ریزی ، دوره 14، شماره 4(پیاپی 54) زمستان 1402
شناسایی عوامل تاثیر گذار در ارتقاء و رشد "کمک نوآورهای" ورزشی در اقلیم های مختلف شهر تهران
نوع مقاله :پژوهشی
وحید رحیمی1 ،سید عماد حسینی2،نصراله محمدی3
تاریخ دریافت : 27/10/1402 تاریخ پذیرش:23/ 12/ 1402
صفحات:35-26
در دنیاي پر تحول امروز، فن آوری با شتاب فزاینده اي در حال تغییر و تحول است. براي همراه بودن با چنین روند پر سرعتی، باید فن آوریهاي روز را پیوسته شناسایی و همگام با تغییر وتحولات گام برداشت ویکی از اساسی ترین عوامل در گسترش فن آوری، توجه به دانش ، نوآوری و ایده های فناورانه است.هدف از مطالعه حاضر شناسایی عوامل تاثیر گذار در ارتقاء و رشد استارت آپ های ورزشی در اقلیم های مختلف شهر تهران می باشد.روش: این پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی از دسته تحقیقات بنیادی به صورت آمیخته (كيفي وکمی) با استفاده از طرح نظام مند نظریۀ دادهبنیاد انجام گرفت است و براي گردآوري اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد .جامعه آماری در دو بخش کیفی و کمی بررسی شد. در بخش کیفی فضاهای ورزشی شهر تهران با توجه به اقلیم های مختلف از مناطق شمالی و جنوبی به شکل نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در بخش کمی جامعه آماری شامل مدیران، مسئولان اجرایی، اساتید و صاحبنظران اماکن وفضاهای ورزشی تهران است، که با توجه به استفاده از روش معادلات ساختاری 220 نفر از به عنوان نمونه آماری به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. .جهت تجزیه و تحلیل در بخش کیفی از نرم افزار GIs استفاده شد.در بخش کمی از آزمون های روایی و پایایی همگرا ، برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کلوموگروف اسمیرنوف و برای بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق از معادلات ساختاری و نرم افزار pls استفاده شد. یافته : نتایج نشان داد مناطق شمالی شهر تهران از وضعیت مناسب تری جهت استارت آپ های فضاهای ورزشی برخوردار است. از طرفی محیط استارت آپو اکوسیستم باز (شرایط اقلیمی ) و رهبری کارآفرینانه و سرمایه های انسانی در زیر ساخت ها موثراست.زیر ساخت خوب موجب تامین هزینه ها و مدیریت فرایند می گردد و در نهایت به بلوغ فرایند که همان استارت آپ در اماکن تجهیزات و خدمات ورزشی هستیم می رسیمکه این در شرایط اقلیمی شمالی شهر تهران نسبت به مناطق جنوبی مشهود تر است.بحث و نتیجه گیری : از آنجاكه سند راهبردي نظام جامع ورزش كشور به طور اخص به کسب و کار استارت آپی و کار آفرینی توجه نكرده، لزوم بازنگري در آن براي تدوين نظام جامع كارآفريني در ورزش ضروري است. بنابراين، لازم است با در نظر گرفتن مأموريت این شرکت های نو ظهور ، راهبردها و اولويتهايي از قبيل كاهش موانع اداري راهاندازي كسب وكارهاي جديد و فعاليتهاي كارآفرينانه، آموزش این نوع فعالیت های کمک نوآوری در تمام سطوح آموزشي با تمركز بر دانشكدههاي تربيتبدني و تقويت ارتباط مراكز علمي دانشگاهها با صنعت ورزش براي كشور در نظر گرفته شود.
کلید واژگان :اقلیم ، کارآفرینی، کمک نوآور ورزشی ،شهر تهران
[1] - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
[2] - گروه مدیریت ورزشی ، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران* ( نویسنده مسئول) s.ehoseini245@gmail.com
[3] - گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
مقدمه
یک شرکت نوپا یا استارت آپ1، یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر به وجود آمده است(Kehan,2021). زیرا این کمک نوآورها یا کسب و کارهای نوپا موتور محرک اقتصاد هر جامعه ای به شمار می روند و نقش دولت ها در توسعه آنها از جمله وظایف آشکار و پنهان آنها است (Nazari, 2020). رشد و توسعه این استارت آپ ها در زمینه های مختلف مورد توجه دولت ها بوده است. در این بین یکی از زمینه های که پتانسیل بالایی برای توسعه و گسترش کسب و کارهای نوپا در آن وجود دارد، صنعت ورزش می باشد ( (Khosravi 2021 .در این راستا استارت آپ ها الگوهای چابک و مناسبی در مسیر راه اندازی کسب و کارهای جدید در ورزش هستند. در واقع استارت آپ ها می توانند نقش موثری در مدیریت واردات کالاهای ورزشی، جلوگیری از قاچاق، سیاست های مالی صحیح، شفاف سازی در محیط های کسب و کار، تنظیم قوانین و مقررات و ... داشته باشند(Taqvi Rafsanjani et al., 2019).از طرفی دیگر، هر سیستم و برنامهای جهت توسعه نیاز به تحلیل و ارزیابی دارد، در طراحی استارت آپ 4 عامل مدیریتی، تجاری، محیطی و فنی مورد تایید قرار داد. برای شکل گیری استارت آپهای ورزشی با تحلیل هر یک از عوامل، زمینه کاهش مشکلات و موانع احتمالی را فراهم نموده و احتمال موفقیت استارت آپ خود را ارتقا بخشند (Talebi et al., 2022).با توجه به اینکه نوآوری و ایده پردازی، سرمایه انسانی متخصص، جنبهی سازمانی، فردی و واحد تخصصی استارتآپهای ورزشی کشور بهعنوان عوامل زمینهای و مقولههایی همچون ساختاری و دولتی، زیرساخت سخت، عوامل راهبردی، محیطی و مراکز کارآفرینی و استارتآپ ورزشی در فدراسیونها و... بهعنوان عوامل مداخلهگر جهت رشد کسب و کارهای نوپای ورزشی در ایران شناخته شدند که میتوانند به اشتغال زایی، توسعه ورزش، رشد و احیای استارتآپهای ورزشی و رشد پایدار اقتصادی کشور در شرایط تحریم کمک شایانی نماید.(Pirjamadi et al., 2022)شرایط علّی، شرایط محوری، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها 5 دسته عامل برای تولید کسب و کارهای ورزشی می باشد (Rasuli & Azadi, 2022).ظرفیتهای بازار استارتآپها و شبکه حمایت محیطی آنها بر عملکرد تامینمالی استارتآپها تاثیر معنیداری دارند، قابلیتهای کسب وکاری استارتآپها بر کارآیی مدیریت مالی آنها و کارآیی مدیریت مالی استارتآپها بر عملکرد تامینمالی آنها تاثیر معنیداری داشتند (Khosravi, 2021).چالش های فنی مانعی برای اجرای تجارت الکترونیک در ورزش کشور نیست. در صنعت ورزش، اما چالشهای مدیریتی و نیز چالشهای فرهنگی-اجتماعی تا حدودی مانع پیاده سازی تجارت الکترونیک در صنعت ورزش کشور است (Haydak, 2020).در سال های اخیر، در سطح دنیا، توجه افراد مختلف، کار آفرینان و سرمایه گذاران به استارت آپ ها افزایش یافته است(Nobukht, 2015).
شکل 1. مهمترین استارتاپهای ورزشی جهان به تفکیک حوزهها
از آنجایی که سیستم اقتصاد ورزش از اجزای مختلف و روابط گوناگون بین آنها تشکیل شده است که در حال کنش و واکنش با یکدیگر هستند به همین منظور، مدیریت در چنین سیستمی بسیار پیچیده و غیرقابل درک خواهد بود. مدلهای چندبعدی و تحلیلی به ما کمک میکنند که با سادهسازی کل سیستم به درک بهتری از تمامیت سیستم دست یابیم. مدلها به ما کمک میکنند مسائل را بهتر طبقهبندی کرده و شانس یافتن پاسخهای صحیح را بالا میبرد.در این پژوهش نظامند و راهبردی محقق در تلاش است تا برای آینده حوزه مدیریت و توسعه کسب و کارهای ورزشی و استارتآپی با تکه بر چارچوب تحلیل پایه (تئوری زمینهای)، تحلیل مفهومی ارائه دهد، از این تحلیل برای استخراج، نمایش نتایج و یافتههای پژوهش را تدوین و بکار گرفته می شود.عوامل مختلفی در گسترش این کسب و کارها در سطوح خرد و کلان موثر هستند که تاثیر به سزایی در رشد جامعه دارند. به گونه ای که بررسی، توجه و حمایت از آنها در ایجاد انگیزه بین کارآفرینان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و در سنجش اقتصاد ملی بسیار موثر می باشد. یکی از بخش های که از پتانسیل بالایی برای کار و استارت آپ ها یا کسب و کارهای نو پا دارد، حوزه ورزش می باشد که کمتر به آن توجه شده است. از آنجایی که سیستم اقتصاد ورزش از اجزای مختلف و روابط گوناگون بین آنها تشکیل شده است که در حال کنش و واکنش با یکدیگر هستند به همین منظور، مدیریت در چنین سیستمی بسیار پیچیده و غیرقابل درک خواهد بود. مدلهای چندبعدی و تحلیلی به ما کمک میکنند که با سادهسازی کل سیستم به درک بهتری از تمامیت سیستم دست یابیم. مدلها به ما کمک میکنند مسائل را بهتر طبقهبندی کرده و شانس یافتن پاسخهای صحیح را بالا میبرد.بنابراین محقق به دنبال آن است تا با بررسی عوامل موثر در رشد استارت آپ ها در اقلیم های مختلف شهر تهران بپردازد و به این سوال پاسخ دهد که عوامل تاثیر گذار در ارتقاء و رشد استارت آپ های ورزشی در اقلیم های مختلف شهر تهران کدام هستند؟
محدوده مورد مطالعه :
در منطقه ۱ تا ۵ شهر تهران اقلیم نیمه سردسیر و در منطقه ۶ تا ۲۲ شهر تهران اقلیم معتدل می باشد. رشتهکوه البرز آب و هوای تهران را معتدل کردهاست. در شمال تهران، آب و هوا معتدل و کوهستانی و در نقاط کمارتفاع نیمهخشک است .اقلیم استان تهران در نواحی کویری و جنوب گرم و خشک، در نواحی پایکوهی سرد و نیمهمرطوب است. بخش شمال تهران و شمیرانات در تابستان نیز معتدل است. بیشترین بارش سالانه در ماههای زمستان روی میدهد. در نواحی مختلف استان تهران، به علت موقعیت ویژه جغرافیایی، آب و هوای متفاوتی شکل گرفتهاست. تهران در حد فاصل منطقه کوهستانی و دشت قرار دارد. سه عامل در اقلیم تهران نقش موثری دارد. رشته کوه البرز، بادهای مرطوب غربی و وسعت استان .
شکل1:نقشه اقلیم شناسی محدوده استان تهران
جدول1:طبقه بندی اقلیمی
استان تهران را میتوان به سه بخش اقلیمیِ زیر تقسیم کرد:
۱. اقلیم ارتفاعات شمالی: بر دامنه جنوبی، بلندیهای البرز مرکزی در ارتفاع بالای ۳۰۰۰ متر قرار گرفته و آب و هوایی مرطوب و نیمه مرطوب و سردسیر با زمستانهای بسیار سرد و طولانی دارد.
۲. اقلیم کوهپایه: این اقلیم در ارتفاع دو تا هزار متری از سطح دریا قرار گرفته و دارای آب و هوایی نیمه مرطوب و سردسیر و زمستانهایی به نسبت طولانی است. آبعلی، فیروزکوه، دماوند، لواسان، سد امیر کبیر و طالقان در این اقلیم قرار دارند.
۳. اقلیم نیمهخشک و خشک: با زمستانهای کوتاه و تابستانهای گرم، در ارتفاعات کمتر از ۱۰۰۰ متر واقع شدهاست. هرچه ارتفاع کاهش مییابد، خشکی محیط بیشتر میشود. ورامین، شهریار و جنوب شهرستان کرج در این اقلیم قرار گرفتهاند.
هوای تهران در مناطق کوهستانی دارای آب و هوای معتدل و در دشت، نیمهبیابانی است. آب و هوای تهران متأثر از کوهستان در شمال و دشت در جنوب است. غیر از شمال تهران که تحت تأثیر کوهستان آب و هوای آن تا حدی معتدل و مرطوب است، آب و هوای بقیه شهر کلا گرم و خشک و در زمستانها اندکی سرد است. رشته کوه البرز همچون سدی به نحو مؤثری از نفوذ بسیاری از تودههای هوا جلوگیری میکند در نتیجه باعث شدهاست که هوای شهر از از یک سو خشکتر و از سوی دیگر از آرامش نسبی برخوردار باشد.
تحقیق حاضر نوعی تحقیق کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی بوده و با استفاده از مصاحبه نیم ساختار یافته انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل خبرگان، اساتید، مدیران، صاحبان کسب و کار، کارآفرینان و مشاوران حوزه صنعت ورزش انجام داده اند میباشند. معیار شرکت دادن این افراد در پژوهش، برای اعضای هیئت علمی داشتن مقاله یا پایاننامه مرتبط با کسب و کار، استارت آپ و اقتصاد ورزشی، و برای مدیران، صاحبان کسب و کار، کارآفرینان و مشاوران حوزه صنعت ورزش راهاندازی یک کسب و کار ورزشی، داشتن ثبت اختراع (تولید ثروت از اختراع) و هرگونه نوآوری در خدمات ورزشی بود. که از این تعداد 220 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. برای برازش مدل نهایی از روش اسمارت pls استفاده شد.
شکل 2. مدل مفهومی تحقیق
یافته ها :
با توجه به این که گویه های استخراج شده از بین مصاحبه های انجام شده با خبرگان در زمینه تحقیق بوده است. بنابراین روایی صوری و محتوایی آن مورد تایید می باشد.برای بررسی کفایت نمونه گیری از آزمون (کای ام او2) استفاده شد. این آزمون تعداد واریانس درون داده ها که می تواند توسط عوامل تبیین شود، را اندازه گیری می کند. در این پژوهش همانگونه که در جدول 2. مشاهده می شود کفایت نمونه گیری (KMO) برابر 701/0 شد که حاکی از کفایت خوب نمونه گیری دارد. در ادامه برای بررسی این که آیا داده ها توانایی عامل شدن را دارند از آزمون کرویت بارتلت استفاده شد. نتایج این آزمون هر چقدر کوچکتر باشد نشان دهنده این است که داده ها توان تشکیل عامل را دارند در این پژوهش نتیجه این آزمون در سطح (01/0 >P ) معنی دار است. بنابراین از تحلیل عاملی در این پژوهش استفاده شد.
جدول 2. نتایج آزمون کرویت بارتلت و شاخص نمونه برداری برای آزمون
شاخص ها | ضریب کیزر، مایر، آلکین | آزمون بارتلت | درجه آزادی | سطح معناداری |
مقادیر | 701/0 | 398/177 | 66 | 001/0 |
جدول شماره 3.نتایج تحلیل عاملی و بار عاملی گویه های پرسشنامه
ردیف | گویه ها | پدیده محوری | شرایط علی | شرایط زمینه ای | عوامل مداخله گر | راهبردها | پیامدها |
1 | زیرساختهای کسب و کار در ورزش | 718/0 |
|
|
|
|
|
2 | زنجیره فرایند | 703/0 |
|
|
|
|
|
3 | محیط استارت آپی در ورزش |
| 675/0 |
|
|
|
|
4 | اکوسیستم بازار |
| 767/0 |
|
|
|
|
5 | سرمایههای انسانی |
|
| 668/0 |
|
|
|
6 | سیستم استارت آپ |
|
| 800/0 |
|
|
|
7 | رهبری کارآفرینانه |
|
|
| 869/0 |
|
|
9 | تأمین مالی |
|
|
|
| 725/0 |
|
10 | مدیریت فرایند |
|
|
|
| 709/0 |
|
همانگونه که در جدول مشاهده می شود مقدار ملاک برای مناسب بودن ضرایب بارهای عاملی، 4/0 می باشد که تمامی سوالات حد نصاب بار عاملی را کسب کردند که نشان از مناسب بودن این معیار دارد.
مقادیر میانگین واریانس استخراج شده مربوط به هر سازه از 4/0 بیشتر بوده و این مطلب موید این میباشد که روایی همگرایی پرسشنامه حاضر در حد قابل قبول است.
جدول 4. روایی همگرایی پرسشنامه
پایایی ترکیبی | میانگین واریانس استخراج شده | مولفه ها |
604/0 | 753/0 | راهبردها |
703/0 | 823/0 | شرایط علی |
754/0 | 860/0 | شرایط زمینه ای |
000/1 | 000/1 | عوامل مداخله گر |
647/0 | 786/0 | پدیده محوری |
732/0 | 845/0 | پیامدها |
در قسمت روایی واگرا که میزان همبستگی یک سازه با شاخص هایش در مقابل همبستگی آن سازه با سایر سازه ها مقایسه می شود، نتایج مقدار جذر واریانس متوسط استخراجی متغیرهای پژوهش از مقدار همبستگی میان آنها بیشتر است، از این رو می توان گفت: در پژوهش حاضر، سازه های مدل، تعامل بیشتری با شاخص های خود دارند تا با سازه های دیگر. به عبارت دیگر روایی واگرای مدل مناسب است. نتایج این آزمون در جدول 6 آورده شده است.
جدول5. شاخص های بررسی روایی واگرای مدل
ردیف | گویه ها | پدیده محوری | شرایط علی | شرایط زمینه ای | عوامل مداخله گر | راهبردها | پیامدها |
1 | زیرساختهای کسب و کار در ورزش | 718/0 |
|
|
|
|
|
2 | زنجیره فرایند | 703/0 |
|
|
|
|
|
3 | محیط استارت آپی در ورزش |
| 675/0 |
|
|
|
|
4 | اکوسیستم بازار |
| 767/0 |
|
|
|
|
5 | سرمایههای انسانی |
|
| 668/0 |
|
|
|
6 | سیستم استارت آپ |
|
| 800/0 |
|
|
|
7 | رهبری کارآفرینانه |
|
|
| 869/0 |
|
|
9 | تأمین مالی |
|
|
|
| 725/0 |
|
10 | مدیریت فرایند |
|
|
|
| 709/0 |
|
11 | اماکن تجهیزات و خدمات ورزشی |
|
|
|
|
| 746/0 |
12 | بلوغ فرآیند |
|
|
|
|
| 700/0 |
آیا مدل مدیریت کسب و کار های استارتاپی در ورزش از برازش مطلوبی برخوردار است؟
جهت آزمون این سوال تحقیق از نرم افزار اسمارت پی ال اس نسخه سه استفاده شد. در ارزیابی مدل ساختاری از چند معیار استفاده میشود که در زیر به بررسی آنها پرداخته میشود.
· معناداری تی (T- Values)
ابتداییترین معیار سنجش رابطه بین متغیرها در مدل، اعداد معناداری تی است. در صورتی که مقدار این اعداد از 96/1 بیشتر باشد، نشان از صحت رابطه بین متغیرها و در نتیجه تایید آن رابطه یا رابطه ها در سطح اطمینان 95% است. شکل 4-2 نتایج آزمون مدل مفهومی پژوهش را در حالت معنیداری ضرایب تی نشان میدهد.
شکل 2. برازش مدل نهایی در حالت استاندارد
همانگونه که در شکل مشاهده میشود مقادر تی در تمامی مسیرها از 96/1 بیشتر است، بنابراین میتوان نتیجه گرفت که در سطح معناداری 95 درصد، کلیه مسیرها معنادار میباشد.
· معیار R2
همانگونه که در جدول 4-15 و شکل 4-3 مشاهده می شود، مقدار R2 نشاندهنده تاثیری است که یک متغیر مستقل بر یک متغیر وابسته میگذارد. معیار R2 تنها برای متغیر وابسته مدل محاسبه میشود و در مورد متغیر مستقل، مقدار این معیار صفر است. هر چقدر R2 مربوط به متغیر وابستهی مدل بیشتر باشد، نشان از برازش بهتر مدل است. چین (1998)، سه مقدار 18/0، 33/0 و 67/0 را به عنوان مقدار ملاک برای مقادیر ضعیف، متوسط و قوی R2 معرفی میکند (داوری و رضازاده، 1393).
جدول6. مقدار R2 متغیرهای وابسته مدل
متغیرها | مقدار R2 |
پدیده محوری | 329/0 |
راهبردها | 266/0 |
پیامدها | 268/0 |
شکل3. برازش مدل نهایی در حالت استاندارد
· معیار Q2
روش دیگری برای ارزیابی مدل ساختاری، بررسی توانایی مدل در پیشبینی کردن است. معیار غالب برای رابطه پیشبین شاخص Q2 است. این شاخص قدرت پیشبینی مدل را مشخص میسازد و ادعا میکند که مدل باید بتواند یک پیشبینی از معرفهای مکنون درونزا ارایه دهد. در صورتی که مقدار Q2 در مورد یک متغیر وابسته صفر یا کمتر از صفر شود، نشان از آن دارد که روابط بین متغیرهای دیگر و آن متغیر وابسته به خوبی تعیین نشده است. به عبارتی اگر این مقدار برای یک متغیر مکنون درونزای معین بیشتر از صفر باشد، متغیرهای مستقل آنها ارتباط پیشبین دارد (آذر و همکاران، 1391). در مورد شدت قدرت پیشبینی مدل، سه مقدار 02/0، 15/0 و 35/0 تعیین شده است که به ترتیب نشان دهنده قدرت پیشبینی ضعیف، متوسط و قوی مدل در قبال آن متغیر است (داوری و رضازاده، 1393).
جدول7. مقدار Q2 متغیرهای وابسته مدل
متغیرها | مقدار Q2 |
پدیده محوری | 135/0 |
راهبردها | 105/0 |
پیامدها | 163/0 |
همانطور که در جدول 4-16 مشاهده می شود، مقدار Q2 و قدرت آن را در متغیرهای وابسته مدل آمده است.
مدل کلی شامل هر دو بخش مدل اندازهگیری و ساختاری میشود و با تایید برازش آن، برازش در یک مدل کامل میشود. برای برازش مدل کلی تنها یک معیار به عنوان GOF (شاخص نکویی برازش) مورد استفاده قرار میگیرد. این معیار توسط تننهاوس و همکاران (2004) ابداع شده است و از طریق فرمول زیر محاسبه می شود.
سه مقدار 01/0، 25/0 و 36/0 به عنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای GOF معرفی شده است (وتزلس و همکاران، 2009).
جدول 8. مقدار Q2 متغیر وابسته مدل
متغیرها | مقدار R2 | مقادیر اشتراکی |
پدیده محوری | 329/0 | 647/0 |
راهبردها | 266/0 | 604/0 |
پیامدها | 268/0 | 732/0 |
میانگین | 288/0 | 661/0 |
با توجه به جدول 4-17 مقدار GOF به صورت زیر قابل محاسبه است:
= 388/0
مقدار GOF برای مدل این پژوهش 388/0 محاسبه شده که نشان از برازش کلی قوی و بسیار مناسب مدل دارد.
بحث و نتیجه گیری
بر اساس یافته های تحقیق در بخش شرایط علی دو مولفه محیط استارت آپی و اکوسیستم بازار مورد شناسایی قرار گرفت که هرکدام از آنها شامل مؤلفههای مانند فرهنگ، ساختار، برند، استراتژی، فناوری، رقابت بازار، تقاضا بودند. نتایج این بخش از پژوهش با پژوهش صالحی(1398)، تقوی و همکاران(1399)، پیر جمادی و همکاران (1401)، سوکرات(2018)، چو(2017)، نظری (2020)، لو (2020) هم سو است. در بررسی بستر نظام نوآوری در ورزش میتوان به شواهدات محیطی مختلف اشاره کرد. صنعت ورزش، یک کسبوکار پرسود جهانی است که با سرعتی چشمگیر، در حال رشد است. ارزش این صنعت، بین ۴۵۱ تا ۵۸۰ میلیارد دلار برآورد میشود و همین ارزش قابل توجه، موجب شده است تا فرصتهای کارآفرینی متعددی برای علاقهمندان فراهم گردد. از طرفی اصلیترین زمینههایی که در زمینهی کسب و کار ورزشی میتوان از آنها یاد کرد، اماکن، تجهیزات و خدمات ورزشی میباشند. اماکن ورزشی در حالت کلی به باشگاههای ورزشی، مراکز تندرستی تخصصی و عمومی و مشاوره ورزشی، کلینیکهای ورزشی، مراکز استعدادیابی و هر نوع مکانی که در آن فعالیت ورزشی صورت پذیرد اطلاق میشود، از آنجایی که تمامی این مراکز نیازمند تأمین تجهیزات مورد نیاز خود هستند، اگر این اقلام از تولیدات داخل تأمین گردد در ایجاد فرصتهای کسب و کار و کارآفرینی در فضای ورزشی بسیار تأثیرگذار است و موجب شکل گیری یک کسب و کار استارت آپی مطلوب ورزشی خواهد شد (رسولی و آزادی،1401). از طرفی در مناطق شمالی شهر تهران به دلیل وجود وضعیت اقتصادی بهتر افراد شرایط و تسهیلات لازم برای فعالیت های تفریحی و ورزشی محیا تر است.همچنین در زمینه اقلام و لوازم ورزشی نیز باید حمایت از تولیدکنندگان و کسب و کارهای داخلی و ایجاد نگرش مثبت در زمینهی کیفیت محصولات داخلی یک محیط رقابتی در این محصولات ایجاد نماید که خود سبب تولید ثروت و شکلگیری محیط کارآفرینانه میشود. در زمینهی خدمات تفریحی، آموزشی و گردشگری و همچنین خدمات حرفهای در ورزش میبایست فرصتهای کارآفرینی و کسب و کار در این حوزهها برای دانشجویان و فعالان ورزشی بازگو گردد، سمینارها و همایشهایی با این موضوعات برگزار شود و توجهات را به سمت کسب و کارهای این چنینی جلب کرد. کمپهای تفریحی، ورزشی، پارکهای و فضاهای شهری و کلیه خدمات در حوزه گردشگری و توریسم از جلمه فضاهای کسب و کار استارت آپی است که با توجه به پتانسیل کشور از ظرفیت بسیار بالایی در این حوزه برخوردار است. عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کار، مدیریت زمان و دریافت مشاوره در اولویت قرار داد. از آنجاكه سند راهبردي نظام جامع ورزش كشور به طور اخص به کسب و کار استارت آپی و کار آفرینی توجه نكرده، لزوم بازنگري در آن براي تدوين نظام جامع كارآفريني در ورزش ضروري است. بنابراين، لازم است با در نظر گرفتن مأموريت این شرکت های نو ظهور ، راهبردها و اولويتهايي از قبيل كاهش موانع اداري راهاندازي كسب وكارهاي جديد و فعاليتهاي كارآفرينانه، آموزش این نوع فعالیت های کمک نوآوری در تمام سطوح آموزشي با تمركز بر دانشكدههاي تربيتبدني و تقويت ارتباط مراكز علمي دانشگاهها با صنعت ورزش براي كشور در نظر گرفته شود.بلوغ مدیریت، فرایندهای کسب و کار را تشریح میکنند. پس مدل ارائه شده در این پژوهش، شناختی از سطوح بلوغ مدیریت کسب و کار را بر اساس ارتباط آن با مجموعهای از فعالیتهای و محیط پیرامونی ایجاد شده است. بر پایه این مدل، میتوان به ارزیابی عینی از سطح فعالیتهای مدیریت کسب و کاراستارت آپی درورزش پرداخت و اطلاعات علمی در زمینه اقدامات مناسبی را که باید کسب وکار برای رسیدن به سطح بعدی بلوغ از نظر توسعه مدیریتی با محیط پیرامونی انجام دهد، فراهم ساخت.
منابع :
1. Dalia Suša Vugec, Vesna Bosilj Vukšić, Ljubica Milanović Glavan. (2017). Social Business Process Management and Business Process Management Maturity. International Scholarly and Scientific Research & Innovation 11(5), 1128-1132.
2. Hayduk, T., “The future for sport Entrepreneurship” 2020. Sport Entrepreneurship and public policy, New York, P: 135-152.
3. Kalinowski, T. B (2016). Analysis of business process maturity and organisational performance relations. Management, 20(2). https://doi.org/10.1515/manment-2015-0052
4. Khosravipour, Reihani, Mohammad, Taslimi. (1400). Investigating the financing of sports startups. Sports Management Studies, 13(69), 1-32. https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3420_d9786ad3cc3a980eac5e40903f519154.pdf
5. Khanh Chu, Ngoc (2017). Evaluating business process maturity in Vietnamese human resource firms. Thesis presented in fulfillment of the requirements for the degree of Master of Management, specialization Business Process Management
6. Kayhan, Shahrouz, Nik Bakhsh, Reza, Farahani, Abolfazl, Safania, Ali Mohammad, & Baghrian Farahabadi, Mohsen. (1400). Sports business development model with e-commerce approach. Scientific quarterly of applied research in sports management, 10(1), 61-75. doi: 10.30473/arsm.2021.53180.3283 https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_7989.html
7. Lv, C., Wang, Y., & Jin, C. (2022). The possibility of sports industry business model innovation based on blockchain technology: Evaluation of the innovation efficiency of listed sports companies. PloS one, 17(1), e0262035
8. Nobakht, Farzad, Ehsani, Mohammad, Kozechian, Hashem & Amiri, Mojtaba (2015). Factors Affecting the Success of Small and Medium Businesses in Sports in Iran, National Conference on New Approaches to Business Management, Tabriz, Tabriz University and Industrial Management Organization.
9. Nazari, L. (2022). Investigating the impact of social media on the development of sports businesses. Journal of Cyberspace Studies, 6(1), 31-46.
10. . Pirjamadi, Sahar, Henry, Habib, Kargar, Gholamali, Shabani Bahar, Gholamreza. (1401). The challenges of growing new sports businesses in Iran. Scientific-Research Quarterly of Applied Researches in Sports Management, 10(4), 11-25. doi: 10.30473/arsm.2022.8955 https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_8955.html
11. Rasouli, Mehdi and Azadi, Rasool, 1401, Compilation of the development model of new sports businesses: with an emphasis on the role of virtual space. Scientific Quarterly Journal of Communication Management in Sports Media.https://civilica.com/doc/1631945
12. Supattana, Sukrat., & Borworn, Papasratorn (2018). A Maturity Model for C2C Social Commerce Business Model. International Journal of Electronic Commerce Studies, 9(1), 27-54.
13. Salehian, Muslim, Bahrami, Shahab, Rasakh, Nazanin Rizondi, Aye. (1400). The role of information and communication technology in the development of sports startups. Scientific Quarterly Journal of Communication Management in Sports Media, doi: 10.30473/jsm.2020.53442.1426 https://journals.pnu.ac.ir/article_7881.html
14. Tagvi Rafsanjani, Hakakzadeh, Manouchehrinejad. (2019). Compilation of strategies for the development of student startups in sports of the country. Business Management, 12(48), 39-53. https://journals.iau.ir/article_678455.html
15. Talebi, Mehbobeh, Nourbakhsh, Periyosh, Zarei, Ali, & Nourbakhsh, Mahosh. (1402). Model design and prioritization of factors affecting the formation of sports start-ups. Sports Management Studies doi:10.22089/smrj.2020.9341.316810.22089/smrj.2020.9341.3168 https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3733.html
[1] فرهنگستان زبان و ادب به جای واژه "استارت آپ" واژه "کمک نوآور" را تصویب کرد
[2] . KMO
Identifying influential factors in the promotion and growth of sports start-ups in different climates of Tehran
Abstract:
In today's changing world, technology is changing and evolving with increasing speed. The purpose of this study is to identify the factors influencing the promotion and growth of sports start-ups in different climates of Tehran. This descriptive-survey type of basic research was conducted in a mixed manner (qualitative and quantitative) using the systematic design of the database theory. The statistical community was investigated in two qualitative and quantitative parts. In the qualitative part, the sports spaces of Tehran city were selected according to the different climates from the northern and southern regions in the form of accessible sampling, and in the quantitative part, the statistical population includes managers, executive officials, professors and experts of sports places and spaces in Tehran, which according to Using the method of structural equations, 220 people were selected as a statistical sample in the form of available sampling. GIs software was used for analysis in the qualitative part. In the quantitative part of convergent validity and reliability tests, to check the normality The Klomogrove Smirnov test was used for the data and structural equations and pls software were used to check the relationships between the research variables. The results showed that the northern areas of Tehran have a more suitable situation for sports space startups. Since the strategic document of the country' s comprehensive sports system did not particularly pay attention to start-up business and entrepreneurship, therefore, it is necessary to consider the mission of these newly emerging companies, strategies and priorities such as reducing administrative barriers to start new businesses. Entrepreneurial activities, teaching this type of start-up activities at all educational levels with a focus on physical education schools and strengthening the connection of scientific centers of universities with the sports industry should be considered for the country
Key word: climate, entrepreneurship, start-up, Tehran city