بررسی تاثیر عملکرد خلاق بر یادگیری سازمانی با نقش تعدیلگر مدیریت دانش (مطالعه موردی کارکنان دانشگاه تهران)
الموضوعات :
محمد موگویی
1
,
سید کامران یگانگی
2
,
مهدی بصیری
3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد ، گروه مدیریت، واحد الکترونیک ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
2 - گروه مهندسی صنایع ، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی ، زنجان، ایران
3 - گروه مدیریت ، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, یادگیری سازمانی, عملکرد خلاق, اجتماعی سازی دانش, تولید ایده, ارتقاء ایده,
ملخص المقالة :
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر عملکرد خلاق بر یادگیری سازمانی با نقش تعدیلگر مدیریت دانش است، جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان دانشگاه تهران است، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 122 نفر به دست آمد، که پرسش نامه عملکرد خلاق، یادگیری سازمانی و مدیریت دانش به صورتی تصادفی بین حجم نمونه پخش گردید، پایایی پرسش نامه توسط ضریب آلفای کرونباخ و روایی توسط نظر اساتید تایید شد، نتایج تحقیق نشان داد که، عمکلرد خلاق بر یادگیری سازمان با ضریب همبستگی 90/0 اثر داد، همچنین تاثیر سه زیر مولفه آن یعنی، تولید، ارتقا و تحقق ایده بر یادگیری سازمان مثبت و معنا دار است. ضریب اثر سه مولفه تولید ایده، ارتقا ایده و تحقق ایده برابر 79/0، 84/0 و 87/0 بود. همچنین متغیر مدیریت دانش با ضریب همبستگی 89/0 بر یادگیری سازمانی تاثیر معناداری دارد، بر اساس نتایج به دست آمده از معادلات ساختاری، عملکرد خلاق با نقش تعدیلگر مدیریت دانش بر یادگیری سازمان تاثیر دارد که میزان اثر گذاری آن برابر با 90/0 است.