عوامل موثر بر صادرات پودر رختشویی ایرانی از دیدگاه عاملین توزیع کننده به کشور افغانستان
الموضوعات :ابوالفضل تاج زاده نمین 1 , ندا علی بابا 2
1 - دانشیار،دانشگاه علامه طباطبایی
2 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاد، واحد ابهر
الکلمات المفتاحية: بازاریابی, صادرات, سرمایه گذاری خارجی, بازارهای جهانی, واژگان کلیدی:بازرگانی بین المللی,
ملخص المقالة :
بازرگانی بینالمللی از دیرباز در توسعه اقتصادی نقش برجستهای داشته است، ولی در این اواخربر اثر رشد تجارت و سرمایهگذاری بینالمللی، اهمیت بیشتر یافته است.میتوان گفت که تنهاطریق کسب درآمد ارزی بالا، صادرات است و در این راه باید بر بخشهایی از اقتصاد تکیه شود،که کشوراز مزیت نسبی در تولید و صدور آن برخوردار باشد.کشور ایران و افغانستان کیلومترهامرز مشترک با یکدیگر دارند.این دو کشوراز دیرباز اشتراکات فرهنگی و تاریخی و مذهبیگسترده و عمیقی دارند، تا جایی که بسیاری از مردمان افغانستان عادت مصرف ایرانی پیداکردهاند.از جمله کالاهای ایرانی که صادرات قابل ملاحظهای به کشور افغانستان داردمحصولات کشاورزی، صنایع غذایی و محصولات شوینده و بهداشتی است.با عنایت به مطالبارائه شده،در این پژوهش به بررسی عوامل موثر بر صادرات پودر رختشویی ایرانی از دیدگاهعاملین توزیع کننده به کشور افغانستان پرداخته میشود.مطالعه حاضر به بررسی چهار متغیرکیفیت، کاهش هزینه،مدیریت مناسب و آمیزه بازاریابی میپردازد.روش پژوهش توصیفی و ازنوع پیمایشی و جامعه آماری آنمدیران و کارشناسان ارشد توزیع کننده پودر رختشویی ایرانیبه کشور افغانستاناست که تعداد آنها143نفر است.برای تعیین تعداد نمونه از این جامعهمحدود از فرمول کوکران استفاده میشودکه104نفراست.روش نمونهگیری به صورت دردسترس است که به تعداد جامعه آماری پرسشنامه توزیع و دادهها جمع آوری شد.فنون آماریمورد استفاده برای تجزیه و تحلیل دادههاعبارتند از:نرمافزار لیزرل و نرم افزارSPSS.در پایانچنین نتیجه میشود که دو عامل بازاریابی و کیفیت بیشترین تاثیر را برصادرات داشته وکمترین تاثیر برای عامل هزینه است.در نهایت، پیشنهاداتی برای عوامل موثر بر صادرات پودررختشویی ارائه گردیده است.