شناسایی پیامدهای پیاده سازی تعالی بازاریابی
الموضوعات :جمال قادری نسب 1 , حسن اسماعیلپور 2 , منصوره علیقلی 3 , داریوش غلامزاده 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. آدرس پست الکترونیکی:
aiat.shahriary68@gmail.com
2 - نویسنده مسئول، استادیار، گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. آدرس پست الکترونیکی:
h_esmailpour@yahoo.com
3 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. آدرس پست الکترونیکی:
m.aligholi@yahoo.com
4 - استادیار، گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. آدرس پست الکترونیکی:
golamzadeh33@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: تعالی, صنعت هوانوردی, کلمات کلیدی: بازاریابی, تعالی بازاریابی, پیادهسازی,
ملخص المقالة :
چکیده:پژوهش حاضر باهدف شناسایی پیامدهای پیاده سازی تعالی بازاریابی در صنعت هوانوردی انجام شده است . روشپژوهش کیفی بوده، مبتنی بر روش نظریه زمینهای انجام شده است. جامعه تحقیق در مرحله کیفی مشتمل بر خبرگانصنعت هوانوردی میباشد. ابزار جمع آوری اطلاعات در مرحله کیفی مصاحبه عمقی و پروتکل مصاحبه است. روشنمونه گیری در مرحله کیفی هدفمند بوده و نمونه گیری تا نیل به اشباع نظری ادامه پیدا کرده و نهایتاً تعداد 23 مصاحبهانجام شده است برای تجزیه وتحلیل دادهها در مرحله کیفی از روش تحلیل تم شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی باکمک نرم افزار MAXqda استفاده شده است. نتایج مرحله کیفی تحقیق نشان میدهد تعالی بازاریابی از مولفههایارزش آفرینی، محرک بازار بودن، بهره وری بازاریابی، یادگیری بازاریابی، مسئولیت پذیری اجتماعی و بازاریابی اخلاقیتشکیل شده است. شرایط علی تأثیرگذار بر تعالی بازاریابی شامل دانش بازاریابی، استراتژیهای بازاریابی، بازاریابیداخلی، بازاریابی رابطه مند، بازاریابی یکپارچه و بازاریابی عملکرد است. تعاملات شامل تحقیقات بازاریابی، استراتژیهایبازار هدف، جایگاه سازی و آمیخته بازاریابی و پیامدهای تعالی بازاریابی هم شامل دستاوردهای مبتنی بر مشتری ودستاوردهای مالی، اجتماعی و زیست محیطی است. شرایط زمینهای شامل مأموریت سازمان، فرهنگ بازاریابی سازمانساختار سازمان و زیرساختهای بازاریابی است.
منابع
- Berry, Leonard L., Jeffrey S. Conant, and A. Parasuraman (1991) “A Framework for Conducting a Services Marketing Audit” Journal of the Academy of Marketing Science, summer, p.255-268.
- Clarke,V.,&Braun,V.(2006).Usingthematicanalysisinpsychology.QualitativeResearchinPsychology,3(2),77-101.
-Cutler, Philip, Keller, Kevin Lane (2013), "Marketing Management", translated by Mehdi Amir Jafari, first and second volumes, Tehran, Nass Scientific and Cultural Institute. (Persian(
- Denison, Tim, and Malcolm McDonald.(1995), The role of marketing: past, present and future. Journal of Marketing Practice 1 (1): 54–76.
-Esfidani, Mohammad Rahim; Nazari, Mohsen; Aghaei, Mohammad; Abdul Ali, Hamed (2016), "Designing an inter-enterprise relationship marketing model in the Parsian tourism business network", Modern Marketing Research Quarterly, 7th year, 4th issue, serial number (27), winter 2016, pp. 23-40(Persian)
- Gebhardt, Gary F., Gregory S. Carpenter, and John F. Sherry Jr. (2006), “Creating a Market Orientation: A Longitudinal, Multi- firm, Grounded Analysis of Cultural Transformation,” Journal of Marketing, 70 (4), 37–55.
- Glaser, B. G. (1978). Theoretical Sensitivity, Sociology Press, Mill Valley, CA.
- Homburg,Ch., Theel,M., and Hohenberg,S (2020). Marketing Excellence: Nature, Measurement, and Investor Valuations. Journal of Marketing,84(4),1-22.
- Ismail S. , Ebrahimpour M. (2002).An investigation of the total quality management survey based research published between 1989 and 2000 ;International Journal of Quality & Reliability Management., Vol.19 , No.7.
-Khodadad Hosseini, Hamid; Shirkhodai, Maitham; Ahmadi, Parviz (2018), Designing the model of "marketing efficiency" in manufacturing industries with a combined approach, Management Research in Iran, 15(1), 201-222(Persian)
-Kotler, Philip (2016), "Marketing Management, Analysis, Planning, Implementation and Control", translated by: Bahman Faruzandeh, Tehran: Aghmedeh Publications. (Persian).
......... / ............... .. .... .. .... پیامدهای شناسایی پ اده ی زی سا یتعالی بازاریاب ...
فصلنامه مطالعات کمی در مدیریت...................................................................... / 73
- Kaewmungkoon,S.,Ussahawanitchakit,P.,Raksong,S.(2016). Marketing Excellence strategy and firm survival., The Business and Management Review, 7(5). 347-356.
- Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management. (15th ed.) Prentice Hall.
- Leonidou,L.C.,Leonidou,C.N. and Kvasova,O.(2013), “ Cultural drivers and trust outcomes of consumer perceptions of organizational unethical marketing behavior” , European Journal of Marketing,Vol 47 No.3/4,pp 525-556.
- Moorman,Ch.,Day,G.S.(2016), “Organizing for Marketing Excellence” , Journal of Marketing: AMA/MSI Special Issue, Vol. 80 (November 2016), pp 6–35 .
- Murphy, P.E., Laczniak, G.R., Bowie, N.E. and Klein, T.A. (2005), Ethical Marketing, Upper Saddle River, N.J: Pearson Prentice-Hall.
- Nenonen, Suvi, Kaj Storbacka, and Charlotta Windahl (2019), “Capabilities for Market-Shaping: Triggering and Facilitating Increased Value Creation,” Journal of the Academy of Marketing Science, 47 (4), 617–39.
- Nowell,L, Norris,J,. White,D, . Moules,N.(2017), Thematic Analysis: Striving to Meetthe Trustworthiness Criteria, International Journal of Qualitative Methods, Volume 16: 1–13
- Oakland, John S., Robert J. Oakland, and Michael A. Turner (2019), Total Quality Management and Operational Excellence. London: Routledge.
- Sharma A. K , Talwar B.(2007).Evolution of universal business excellence model incorporating vedic philosophy; Measuring Business Excellence., Vol 11, No .3
- Smith, Brian (2007) “Marketing Masterclass Excellence in medical marketing: Origins, definition and precursors” Journal of Medical Marketing, Vol. 7, 1 25–32.
- Vorhies, Douglas W. and Neil A. Morgan (2005), “Benchmarking Marketing Capabilities for Sustainable Competitive Advantage,” Journal of Marketing, 69 (1), 80–94.
- Zeithaml, Valarie A., Bernard J. Jaworski, Ajay K. Kohli, Kapil R. Tuli, Wolfgang Ulaga, and Gerald Zaltman (2020), “A Theories- in-Use Approach to Building Marketing Theory,” Journal of Mar- keting, 84 (1), 32–51.
منابع
- Berry, Leonard L., Jeffrey S. Conant, and A. Parasuraman (1991) “A Framework for Conducting a Services Marketing Audit” Journal of the Academy of Marketing Science, summer, p.255-268.
- Clarke,V.,&Braun,V.(2006).Usingthematicanalysisinpsychology.QualitativeResearchinPsychology,3(2),77-101.
-Cutler, Philip, Keller, Kevin Lane (2013), "Marketing Management", translated by Mehdi Amir Jafari, first and second volumes, Tehran, Nass Scientific and Cultural Institute. (Persian(
- Denison, Tim, and Malcolm McDonald.(1995), The role of marketing: past, present and future. Journal of Marketing Practice 1 (1): 54–76.
-Esfidani, Mohammad Rahim; Nazari, Mohsen; Aghaei, Mohammad; Abdul Ali, Hamed (2016), "Designing an inter-enterprise relationship marketing model in the Parsian tourism business network", Modern Marketing Research Quarterly, 7th year, 4th issue, serial number (27), winter 2016, pp. 23-40(Persian)
- Gebhardt, Gary F., Gregory S. Carpenter, and John F. Sherry Jr. (2006), “Creating a Market Orientation: A Longitudinal, Multi- firm, Grounded Analysis of Cultural Transformation,” Journal of Marketing, 70 (4), 37–55.
- Glaser, B. G. (1978). Theoretical Sensitivity, Sociology Press, Mill Valley, CA.
- Homburg,Ch., Theel,M., and Hohenberg,S (2020). Marketing Excellence: Nature, Measurement, and Investor Valuations. Journal of Marketing,84(4),1-22.
- Ismail S. , Ebrahimpour M. (2002).An investigation of the total quality management survey based research published between 1989 and 2000 ;International Journal of Quality & Reliability Management., Vol.19 , No.7.
-Khodadad Hosseini, Hamid; Shirkhodai, Maitham; Ahmadi, Parviz (2018), Designing the model of "marketing efficiency" in manufacturing industries with a combined approach, Management Research in Iran, 15(1), 201-222(Persian)
-Kotler, Philip (2016), "Marketing Management, Analysis, Planning, Implementation and Control", translated by: Bahman Faruzandeh, Tehran: Aghmedeh Publications. (Persian).
......... / ............... .. .... .. .... پیامدهای شناسایی پ اده ی زی سا یتعالی بازاریاب ...
فصلنامه مطالعات کمی در مدیریت...................................................................... / 73
- Kaewmungkoon,S.,Ussahawanitchakit,P.,Raksong,S.(2016). Marketing Excellence strategy and firm survival., The Business and Management Review, 7(5). 347-356.
- Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management. (15th ed.) Prentice Hall.
- Leonidou,L.C.,Leonidou,C.N. and Kvasova,O.(2013), “ Cultural drivers and trust outcomes of consumer perceptions of organizational unethical marketing behavior” , European Journal of Marketing,Vol 47 No.3/4,pp 525-556.
- Moorman,Ch.,Day,G.S.(2016), “Organizing for Marketing Excellence” , Journal of Marketing: AMA/MSI Special Issue, Vol. 80 (November 2016), pp 6–35 .
- Murphy, P.E., Laczniak, G.R., Bowie, N.E. and Klein, T.A. (2005), Ethical Marketing, Upper Saddle River, N.J: Pearson Prentice-Hall.
- Nenonen, Suvi, Kaj Storbacka, and Charlotta Windahl (2019), “Capabilities for Market-Shaping: Triggering and Facilitating Increased Value Creation,” Journal of the Academy of Marketing Science, 47 (4), 617–39.
- Nowell,L, Norris,J,. White,D, . Moules,N.(2017), Thematic Analysis: Striving to Meetthe Trustworthiness Criteria, International Journal of Qualitative Methods, Volume 16: 1–13
- Oakland, John S., Robert J. Oakland, and Michael A. Turner (2019), Total Quality Management and Operational Excellence. London: Routledge.
- Sharma A. K , Talwar B.(2007).Evolution of universal business excellence model incorporating vedic philosophy; Measuring Business Excellence., Vol 11, No .3
- Smith, Brian (2007) “Marketing Masterclass Excellence in medical marketing: Origins, definition and precursors” Journal of Medical Marketing, Vol. 7, 1 25–32.
- Vorhies, Douglas W. and Neil A. Morgan (2005), “Benchmarking Marketing Capabilities for Sustainable Competitive Advantage,” Journal of Marketing, 69 (1), 80–94.
- Zeithaml, Valarie A., Bernard J. Jaworski, Ajay K. Kohli, Kapil R. Tuli, Wolfgang Ulaga, and Gerald Zaltman (2020), “A Theories- in-Use Approach to Building Marketing Theory,” Journal of Mar- keting, 84 (1), 32–51.