اعتبار سنجی مشتریان بانک با استفاده از خوشه بندی به روشK-Means123
الموضوعات :محمدرضا مهرگان 1 , رضا تهرانی 2 , عبداﷲ نظری 3
1 - استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
2 - دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
3 - دانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات پردیس البرز دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: خوشه بندی, K-means, کلمات کلیدی:اعتبار سنجی مشتریان,
ملخص المقالة :
بی تردید یکی از آثار و پیامد های فعالیت های پولی موسسات اعتباری، پیدایش مطالبـات معـوقاست، پدیده ای که از دغدغه های مهم بانک ها و سایر موسسـات اعتبـاری اسـت و تـاثیرات منفـی درچرخه منابع و مصارف شعب می گذارد، به طوری که، از دو منظر داخل و خارج سازمان حـائز اهمیـتمی باشد.از منظر داخلی، هزینه های عملیاتی، راندمان کاری، سودآوری، میـزان خـدمت بـه مشـتری،درجه بندی شعب حقـوق و مزایـای کارکنـان و سایرشـاخص هـای کیفـی شـعب رابـه شـدت تحـتتاثیرخودقرار می دهد.از منظر بیرونی، کندی چرخش نقدینگی در اقتصاد کشـور، عـدم اختصـاص بـهموقع و بهینه منابع به شبکه تولید و صنعت، عدم رونق اشتغال و در نهایت رکود اقتصادی را بـه دنبـالخواهد داشت.در این تحقیق با هدف خوشه بندی مشتریان بانک و تعیین الگوی رفتار هر خوشه برای مشـتریانحقیق در بانک ها با توجه به انواع مدل های خوشه بندیK-Meansو دو مرحلـه ای وKohenenتوسط نرم افزارClementine 18با انواع پارامترهای مختلف در حدود100مدل با یکـدیگر مقایسـهمی شود و مدلK-Means 1با پنج خوشه به عنوان مناسبترین خوشـه معرفـی مـی شـود.پـس ازحذف متغیرهای غیر مهم، بار دیگر مدلاجرا و خروجی های مدل برای هر خوشه مشـتریان نشـاندادهمی شود.در نهایت با نقاط شروع متفاوت دوره باز پرداخت وام، مبلغ وام و مبلغ ضمانت بـه ترتیـب بـهعنوان تاثیر گذارترین متغیرها شناخته می شود.