انتخاب راهبردهای مناسب بازاریابی در مرحله رشد محصولات صنایع غذایی با بهرهگیری از تکنیک WASPAS
الموضوعات :
1 - کارشناسی ارشد رشته بازاریابی، گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه کار، زنجان، ایران.
2 - نویسنده مسئول، استادیار، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه کار، زنجان، ایران. آدرس پست الکترونیکی: h.abedi@kar.ac.ir
الکلمات المفتاحية: کلمات کلیدی: اولویتبندی محصولات, تکنیک تصمیمگیری, راهبرد های مناسب و صنایع غذایی,
ملخص المقالة :
چکیدهبهکارگیری روشهای نوین ، تدوین استراتژی و سنجش استراتژیک روند محصول با بهرهگیری از قابلیتهایبازاریابی در ارتقا عملکرد شرکتهای صنایع غذایی حائز اهمیت میباشد. هدف از این پژوهش جمعآوریدادهها و اولویتبندی عناصر آمیخته بازاریابی و بررسی محصولات طی دوره رشد چرخه عمر با رویکردانتخاب استراتژیهای موثر عناصر آمیخته بازاریابی در صنایع غذایی میباشد. روش پژوهش کیفی بوده و باجدیدترین روش اولویتبندی عناصر آمیخته بازاریابی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش شرکتهایصنایع غذایی شمال غرب کشور میباشند. تعداد 9 شرکت به صورت روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخابو تعداد 900 پرسشنامه بین مصرفکنندگان و فروشندگان بهصورت نمونه آماری و 21 پرسشنامه بینکارشناسان خبره توزیع گردید. دادههای بهدست آمده با وزندهی معیارها با روش SWARA و انتخاببهترین محصول با تکنیک WASPAS و در نهایت مدلسازی ترکیبی MGR- RMSh ارزیابی گردید.پس از معرفی و انتخاب بهترین محصول در رتبهبندی بهدست آمده با تکنیک ذکر شده مشخص گردید دردوره رشد چرخه عمر، کیفیت محصول و بستهبندی آن در رتبه اول و توزیع محصول در رتبه دوم از نظراهمیت قرار میگیرد. تحلیل دادهها نشاندهنده این است اجرای استراتژیهای اصولی این مرحله در قالباستراتژی تمرکز، توسعه بازار، استراتژی زنجیره عرضه به پیامدهای مثبتی مانند سودآوری، حفظ سهم بازارو افزایش سهم بازار رهنمون گردید.کلمات کلیدی: اولویتبندی محصولات، تکنیک تصمیمگیری، راهبرد های مناسب و صنایع غذایی .