نقش واسطه ای پردازش هیجان در رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه با درگیری تحصیلی دانش آموزان
الموضوعات :سمیرا دباغی ظریف 1 , سمانه رضایی 2 , نوید نوری 3
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. )نویسنده مسئول(.
رایانامه: dabaghi.sa@gmil.com
2 - کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران.
3 - کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور نوشهر، نوشهر، ایران.
الکلمات المفتاحية: درگیری تحصیلی, پردازش هیجانی, طرحواره های ناسازگار اولیه,
ملخص المقالة :
چکیدهعملکرد تحصیلی همواره تابعی از ابعاد هیجانی و روانشناختی فرد است، بنابراین هدف پژوهش حاضربررسی نقش واسطه ای پردازش هیجان در رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه با درگیری تحصیلی دردانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی همبستگی و به طور خاص مدلیابی معادلات ساختاری بود. -جامعه آماری 028 نفر از دانش آموزان دختر منطقه 3 شهر تهران بودند که تعداد 655 نفر به عنواننمونه آماری و به روش دردسترس انتخاب شدند و با پرسشنامه های پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ2682 (، مقیاس پردازش هیجانی باکر و همکاران ) 2525 ( و پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه (پرسشنامه طرحواره یانگ فرم ) 2887 ( ارزیابی شدند. نتایج نشان داد، بین طرحواره های ناسازگار اولیه وپردازش هیجانی با درگیری تحصیلی رابطه ی مستقیم معنی دار وجود دارد. مدل پژوهش دارای برازش5 از واریانس درگیری تحصیلی توسط طرحواره های ناسازگار اولیه و پردازش / بوده و تایید شد و 64هیجانی مورد تبیین قرار گرفت و پردازش هیجانی در رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه و پردازشهیجانی با درگیری تحصیلی نقش واسطه ای دارا بود. بنابراین تغییرات باورها و طرحواره های ناسازگارمی توان پردازش هیجانی را کاهش داد و نهایتا درگیری تحصیلی آن ها را کاهش بخشید.کلیدواژه ها: طرحواره های ناسازگار اولیه، پردازش هیجانی، درگیری تحصیلی.
_||_