پیش بینی پیشرفت تحصیلی براساس مؤلف ههای سازگاری در دانش آموزان
الموضوعات :محمدرضا تمنائی فر 1 , اعظم منصوری نیک 2
1 - شان استادیار گروه روان شناسی دانشگاه
tamannai@kashanu.ac.ir
2 - کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه کاشان
a_mansourinik@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: سازگاری, سازگاری تحصیلی, کلیدواژه ها:پیشرفت تحصیلی, سازگاری در خانه,
ملخص المقالة :
چکیدهپیشرفت تحصیلی از شاخص های مهم ارزیابی نوجوانان در مدرسه است و می تواند با عواملبسیاری از جمله سازگاری مرتبط باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی پیشرفت تحصیلی ومؤلفه های سازگاری در دانش آموزان انجام گرفته است. نمونه ی پژوهش شامل 380 دانش آموز دختر وپسر دبیرستانهای شهر کاشان بود که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه ی سازگاری بل استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها آزمونهمبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون تفاوت میانگینها محاسبه شد. نتایج نشان دادکه بین پیشرفت تحصیلی، سازگاری در خانه و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دختر ارتباط معناداریوجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بینپیشرفت تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان پسرارتباط معناداری وجود دارد. نتایج بیانگر این بود که بین سازگاری هیجانی و سازگاری سلامت دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به اهمیت مجموعه عوامل خانوادگی وآموزشگاهی مرتبط با سازگاری و عملکرد تحصیلی، لازم است والدین و مربیان دربار هی ویژگیهاینوجوانان شناخت کافی داشته باشند و با افزایش اگاهی نوجوانان به ارتقای مهارتهای سازگاری کمکنمایند.کلیدواژه ها:پیشرفت تحصیلی، سازگاری، سازگاری در خانه، سازگاری تحصیلی