قایسه کیفیت زندگی و اختلالهایرفتاری کودکان دارای سندرم داون، کودکان درخودمانده و کودکان عادی
الموضوعات :دکتر مجتبی امیری مجد1 لعیا قربانپور2 دکتر مجتبی امیری مجد1 لعیا قربانپور2 1
1 - مقایسه کیفیت زندگی و اختلالهایرفتاری
کودکان دارای سندرم داون، کودکان
درخودمانده و کودکان عادی
دکتر مجتبی امیری مجد1
لعیا قربانپور2
چکیده
هدف ازا یاختلال نوع و پژوهش برر سی م یزان نهایکیف یت سطح و رف تاری
عادی کود کان و درخودما نده کود کان سندرت داون، ز ندگی کود کان دارای
ت عداد به ه مین من ظور، بود.221کود درخودما نده، کود کان از ن فرکان
ت هران شهر ستان جغراف یایی م حدوده در عادی سندرت داون و کود کان دارای
به روش نمو نه گ یری خو شهایّی ع نوع از پژوهش روش شدند. انت خاب- مقای سهایبرای ارز یابی اختلال بود.هایاز کود کان گروه سه هر رف تاری
ر سکورلا، و گزارش وا لدین(آخنباخ سیاهه رف تاری آخن باخ2111)برای و
کیفیت سیاهۀ از گروه کودکان سه هر سطح کیفیت زندگی برآورد ارزیابی و
زندگی کودکانفرت والدین (وارنی،2113-1333داده شد. استفاده )هابا
انحراف میانگین، درصد، فراوانی، شامل استفاده از روشهای آمار توصیفی
وار یل تح مانند استاندارد و روشهای آمار استنباطیمتغیره، چند یانس
آزمونtو تح یل واریانسیافازار نارت از گیاری بهاره با ک راههSPSS
درخودمانده کودکان زندگی کیفیت سطح که شدند. نتایج نشان دادند یل تح
پایینتربه تری و ضعیت عادی کود کان و بود داون سندرت از کود کان دارای
عاطف ا ختلال در دا شتند. گروه دی گر به دو ن سبتج سمانی و ا ضطرابی و ی کود کان درخودما نده و داون تقریبایا ختلال عادی کود کان به ن سبت و ک سان
پایین عادی کود کان و بالاترین درخودما نده بی شتری دا شتند. کود کانترین ه مقاب رف تار در ا ما داد ند خود ن شان از بیش ف عالی را م یزانایو س وک هیچ م شکلاتیگروه ک ازهات فاو باهمن تایج ندا شتند. تایمطال عه ن میاختلال و ز ندگی کیف یت شناخت و ضعیت گات مه می در توا ندهایرف تاری
به بود ن یز عادی و و درخودما نده سندرت داون، کود کان کود کان دارای
کیفیت زندگی آنها باشد.
واژههای کلیدی:
داون کیفیت زندگی، اختلال رفتاری، سندرت،اتیسم
1
-
استادیار گروه روان شناسی، دانشکده ع وت انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد
ابهر
E-mail: amirimajd@yahoo.com
2-
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی
الکلمات المفتاحية: اختلال رفتاری, اتیسم, داون کیفیت زندگی, سندرت,
ملخص المقالة :
مقایسه کیفیت زندگی و اختلالهایرفتاریکودکان دارای سندرم داون، کودکاندرخودمانده و کودکان عادیدکتر مجتبی امیری مجد1لعیا قربانپور2چکیدههدف ازا یاختلال نوع و پژوهش برر سی م یزان نهایکیف یت سطح و رف تاریعادی کود کان و درخودما نده کود کان سندرت داون، ز ندگی کود کان دارایت عداد به ه مین من ظور، بود.221کود درخودما نده، کود کان از ن فرکانت هران شهر ستان جغراف یایی م حدوده در عادی سندرت داون و کود کان دارایبه روش نمو نه گ یری خو شهایّی ع نوع از پژوهش روش شدند. انت خاب- مقای سهایبرای ارز یابی اختلال بود.هایاز کود کان گروه سه هر رف تاریر سکورلا، و گزارش وا لدین(آخنباخ سیاهه رف تاری آخن باخ2111)برای وکیفیت سیاهۀ از گروه کودکان سه هر سطح کیفیت زندگی برآورد ارزیابی وزندگی کودکانفرت والدین (وارنی،2113-1333داده شد. استفاده )هاباانحراف میانگین، درصد، فراوانی، شامل استفاده از روشهای آمار توصیفیوار یل تح مانند استاندارد و روشهای آمار استنباطیمتغیره، چند یانسآزمونtو تح یل واریانسیافازار نارت از گیاری بهاره با ک راههSPSSدرخودمانده کودکان زندگی کیفیت سطح که شدند. نتایج نشان دادند یل تحپایینتربه تری و ضعیت عادی کود کان و بود داون سندرت از کود کان دارایعاطف ا ختلال در دا شتند. گروه دی گر به دو ن سبتج سمانی و ا ضطرابی و ی کود کان درخودما نده و داون تقریبایا ختلال عادی کود کان به ن سبت و ک سانپایین عادی کود کان و بالاترین درخودما نده بی شتری دا شتند. کود کانترین ه مقاب رف تار در ا ما داد ند خود ن شان از بیش ف عالی را م یزانایو س وک هیچ م شکلاتیگروه ک ازهات فاو باهمن تایج ندا شتند. تایمطال عه ن میاختلال و ز ندگی کیف یت شناخت و ضعیت گات مه می در توا ندهایرف تاریبه بود ن یز عادی و و درخودما نده سندرت داون، کود کان کود کان دارایکیفیت زندگی آنها باشد.واژههای کلیدی:داون کیفیت زندگی، اختلال رفتاری، سندرت،اتیسم1-استادیار گروه روان شناسی، دانشکده ع وت انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدابهرE-mail: amirimajd@yahoo.com2-کارشناس ارشد روان شناسی عمومی21/ مقایسه کیفیت زندگی و اختلالسندرت دارای کودکان رفتاری هایداون، ..